Kesan kaedah pembelajaran koperatif stad dan jigsaw terhadap kemahiran servis rendah badminton / Nguang Ung Siong

Kajian ini dijalankan untuk menguji kesan kaedah pembelajaran koperatif STAD dan Jigsaw terhadap kemahiran servis rendah Badminton bagi murid-murid tingkatan satu di sekolah menengah. Reka bentuk kajian kuantitatif dengan kaedah kuasi eksperimental menerusi ujian pra dan ujian pos digunakan dalam ka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nguang , Ung Siong
Format: Thesis
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/15152/2/Nguang_Ung_Siong.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/15152/1/Nguang_Ung_Siong.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/15152/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini dijalankan untuk menguji kesan kaedah pembelajaran koperatif STAD dan Jigsaw terhadap kemahiran servis rendah Badminton bagi murid-murid tingkatan satu di sekolah menengah. Reka bentuk kajian kuantitatif dengan kaedah kuasi eksperimental menerusi ujian pra dan ujian pos digunakan dalam kajian ini. Seramai 96 murid daripada tingkatan satu yang berumur 13 tahun hingga 14 tahun tahun dipilih dalam kajian ini dengan menggunakan persampelan intact di sebuah sekolah menengah di Kota Samarahan, Sarawak. Sebanyak tiga kelas tingkatan satu digunakan sebagai kumpulan STAD (33 orang murid), kumpulan Jigsaw (32 orang murid) dan kumpulan kaedah Pengajaran Tradisional (31 orang murid) dalam kajian ini untuk sesi pengajaran dan pembelajaran dalam kelas Pendidikan Jasmani sekali seminggu selama empat minggu. Instrumen kajian iaitu, French Short-Serve Test digunakan untuk menilai kesan ketiga-tiga kaedah pengajaran dan pembelajaran tersebut terhadap kemahiran servis rendah Backhand dan Forehand Badminton bagi murid-murid tingkatan satu. Selepas program intervensi, ujian-t untuk pengukuran berulang telah menunjukkan peningkatan yang signifikan dengan saiz kesan besar dalam kumpulan STAD untuk kemahiran servis rendah Backhand dan kemahiran servis rendah Forehand. Dalam kumpulan Jigsaw, ujian-t untuk pengukuran berulang juga telah menunjukkan peningkatan yang signifikan dengan saiz kesan besar untuk kemahiran servis rendah Backhand dan kemahiran servis rendah Forehand. Ujian-t untuk pengukuran berulang kumpulan pengajaran tradisional tidak menunjukkan peningkatan yang signifikan dengan saiz kesan sederhana dalam kemahiran servis rendah Backhand dan kemahiran servis rendah Forehand. Analisis ANOVA Sehala telah menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dengan saiz kesan besar antara kumpulan-kumpulan dalam ujian pos kemahiran servis rendah Backhand. Ujian Tukey Post-Hoc Comparison dalam Anova sehala telah menunjukkan perbezaan yang signifikan dengan saiz kesan besar antara kumpulan pengajaran tradisional dengan kumpulan STAD dan Jigsaw dalam ujian pos kemahiran servis rendah Backhand. Namun begitu, tiada perbezaan yang signifikan dengan saiz kesan sederhana antara kumpulan STAD dan kumpulan Jigsaw dalam ujian pos kemahiran servis rendah Backhand. Analisis ANOVA Sehala juga telah menujukkan terdapat perbezaan yang signifikan dengan saiz kesan besar antara kumpulan-kumpulan dalam ujian pos kemahiran servis rendah Forehand. Ujian Tukey Post-Hoc Comparison dalam Anova sehala juga telah menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dengan saiz kesan besar antara kumpulan pengajaran tradisional dengan kumpulan STAD dan Jigsaw dalam ujian pos kemahiran servis rendah Forehand. Namun begitu, tiada perbezaan yang signifikan dengan saiz kesan kecil antara kumpulan STAD dan kumpulan Jigsaw dalam ujian pos kemahiran servis rendah Forehand. Signifikan kajian ini telah menunjukkan bahawa kaedah pembelajaran koperatif STAD dan Jigsaw telah memberikan kesan yang lebih baik berbanding pengajaran tradisional dalam pembelajaran kemahiran servis rendah Backhand dan Forehand. Hasil dapatan ini memberi pengetahuan dan maklumat terkini kepada guru Pendidikan Jasmani dan penggubal kurikulum Pendidikan Jasmani untuk mencadangkan kaedah pembelajaran koperatif sebagai sebahagian daripada kaedah pengajaran dan pembelajaran dalam Standard Kurikulum Pendidikan Jasmani tingkatan satu sekolah menengah bagi pembelajaran kemahiran-kemahiran Badminton.