Pembangunan video interaktif 360˚ biodiversiti paya bakau bagi murid Tingkatan Empat / Rohaillah Mohd Jabid

Lawatan lapangan merupakan satu kaedah pembelajaran yang mampu meningkatkan pengetahuan murid dan seterusnya menjadi jambatan antara pembelajaran secara formal dan juga pembelajaran tidak formal. Namun, terdapat kekangan yang dihadapi oleh guru dalam menjalankan kaedah pembelajaran lawatan lapangan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rohaillah , Mohd Jabid
Format: Thesis
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/15048/1/Rohaillah.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/15048/2/Rohaillah.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/15048/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.15048
record_format eprints
spelling my.um.stud.150482024-11-25T23:26:04Z Pembangunan video interaktif 360˚ biodiversiti paya bakau bagi murid Tingkatan Empat / Rohaillah Mohd Jabid Rohaillah , Mohd Jabid LB1603 Secondary Education. High schools T Technology (General) Lawatan lapangan merupakan satu kaedah pembelajaran yang mampu meningkatkan pengetahuan murid dan seterusnya menjadi jambatan antara pembelajaran secara formal dan juga pembelajaran tidak formal. Namun, terdapat kekangan yang dihadapi oleh guru dalam menjalankan kaedah pembelajaran lawatan lapangan ini seperti faktor keselamatan, kewangan dan juga masa. Teknologi realiti maya mampu menjadi satu alternatif kepada lawatan lapangan. Kajian ini merupakan kajian yang membangunkan video lawatan lapangan secara maya iaitu Video Interakif 360 darjah Biodiverisiti Paya Bakau (ViBioD) yang dibangun berpandukan Model Reka Bentuk Pembangunan ADDIE. Teori yang mendasari pembangunan ViBioD ini adalah Teori Kognitif Multimedia Mayer (1990) dan Model Penerimaan Teknologi. Pembangunan Video Interaktif ini di mulakan dengan Fasa Analisis dimana keperluan pembanguan video di analisis, diikuti dengan Fasa Reka Bentuk yang membincangkan reka bentuk yang digunakan untuk pembinaan ViBioD ini berserta teori yang mendasarinya. Fasa seterusnya iaitu Fasa Pembangunan yang membincangkan perkakasan teknologi yang digunakan serta langkah-langkah pembinaan ViBioD ini. Fasa Perlaksanaan melihat permasalahan yang timbul dalam pembangunan serta penambahbaikan dilakukan didalam fasa ini sebelum fasa seterusnya. Fasa Penilaian menilai kebolehgunaan ViBioD ini sebagai alternatif bagi kaedah pembelajaran secara lawatan yang melibatkan lima murid tingkatan empat. Kutipan data dijalankan secara temu bual dan pemerhatian. Dapatan kajian mendapati ViBioD boleh di digunakan sebagai satu alternatif bagi kaedah pembelajaran secara lawatan lapangan dan bahan bantu mengajar seperti video interaktif 360° mudah dibangunkan. Implikasi kajian juga turut dibincangkan. 2020-09 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/15048/1/Rohaillah.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/15048/2/Rohaillah.pdf Rohaillah , Mohd Jabid (2020) Pembangunan video interaktif 360˚ biodiversiti paya bakau bagi murid Tingkatan Empat / Rohaillah Mohd Jabid. Masters thesis, Universiti Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/15048/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic LB1603 Secondary Education. High schools
T Technology (General)
spellingShingle LB1603 Secondary Education. High schools
T Technology (General)
Rohaillah , Mohd Jabid
Pembangunan video interaktif 360˚ biodiversiti paya bakau bagi murid Tingkatan Empat / Rohaillah Mohd Jabid
description Lawatan lapangan merupakan satu kaedah pembelajaran yang mampu meningkatkan pengetahuan murid dan seterusnya menjadi jambatan antara pembelajaran secara formal dan juga pembelajaran tidak formal. Namun, terdapat kekangan yang dihadapi oleh guru dalam menjalankan kaedah pembelajaran lawatan lapangan ini seperti faktor keselamatan, kewangan dan juga masa. Teknologi realiti maya mampu menjadi satu alternatif kepada lawatan lapangan. Kajian ini merupakan kajian yang membangunkan video lawatan lapangan secara maya iaitu Video Interakif 360 darjah Biodiverisiti Paya Bakau (ViBioD) yang dibangun berpandukan Model Reka Bentuk Pembangunan ADDIE. Teori yang mendasari pembangunan ViBioD ini adalah Teori Kognitif Multimedia Mayer (1990) dan Model Penerimaan Teknologi. Pembangunan Video Interaktif ini di mulakan dengan Fasa Analisis dimana keperluan pembanguan video di analisis, diikuti dengan Fasa Reka Bentuk yang membincangkan reka bentuk yang digunakan untuk pembinaan ViBioD ini berserta teori yang mendasarinya. Fasa seterusnya iaitu Fasa Pembangunan yang membincangkan perkakasan teknologi yang digunakan serta langkah-langkah pembinaan ViBioD ini. Fasa Perlaksanaan melihat permasalahan yang timbul dalam pembangunan serta penambahbaikan dilakukan didalam fasa ini sebelum fasa seterusnya. Fasa Penilaian menilai kebolehgunaan ViBioD ini sebagai alternatif bagi kaedah pembelajaran secara lawatan yang melibatkan lima murid tingkatan empat. Kutipan data dijalankan secara temu bual dan pemerhatian. Dapatan kajian mendapati ViBioD boleh di digunakan sebagai satu alternatif bagi kaedah pembelajaran secara lawatan lapangan dan bahan bantu mengajar seperti video interaktif 360° mudah dibangunkan. Implikasi kajian juga turut dibincangkan.
format Thesis
author Rohaillah , Mohd Jabid
author_facet Rohaillah , Mohd Jabid
author_sort Rohaillah , Mohd Jabid
title Pembangunan video interaktif 360˚ biodiversiti paya bakau bagi murid Tingkatan Empat / Rohaillah Mohd Jabid
title_short Pembangunan video interaktif 360˚ biodiversiti paya bakau bagi murid Tingkatan Empat / Rohaillah Mohd Jabid
title_full Pembangunan video interaktif 360˚ biodiversiti paya bakau bagi murid Tingkatan Empat / Rohaillah Mohd Jabid
title_fullStr Pembangunan video interaktif 360˚ biodiversiti paya bakau bagi murid Tingkatan Empat / Rohaillah Mohd Jabid
title_full_unstemmed Pembangunan video interaktif 360˚ biodiversiti paya bakau bagi murid Tingkatan Empat / Rohaillah Mohd Jabid
title_sort pembangunan video interaktif 360˚ biodiversiti paya bakau bagi murid tingkatan empat / rohaillah mohd jabid
publishDate 2020
url http://studentsrepo.um.edu.my/15048/1/Rohaillah.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/15048/2/Rohaillah.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/15048/
_version_ 1817842513083367424
score 13.223943