Bi’ah lughawiyyah dalam pembelajaran bahasa Arab di universiti awam Malaysia / Che Mohd Zaid Yusof

Bi'ah lughawiyyah ialah persekitaran pembelajaran bahasa yang dibahagikan kepada komponen psikososial dan fizikal. Tujuan kajian ini ialah untuk; (i) mengenal pasti tahap bi‟ah lughawiyyah (komponen psikososial dan fizikal), sikap, kepuasan dan pencapaian pelajar, (ii) mengkaji pengaruh bi‟ah l...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Che Mohd Zaid , Yusof
Format: Thesis
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/14793/2/Che_Mohd_Zaid.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/14793/1/Che_Mohd_Zaid_Yusof.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/14793/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.14793
record_format eprints
spelling my.um.stud.147932024-02-17T19:09:15Z Bi’ah lughawiyyah dalam pembelajaran bahasa Arab di universiti awam Malaysia / Che Mohd Zaid Yusof Che Mohd Zaid , Yusof LB2300 Higher Education P Philology. Linguistics Bi'ah lughawiyyah ialah persekitaran pembelajaran bahasa yang dibahagikan kepada komponen psikososial dan fizikal. Tujuan kajian ini ialah untuk; (i) mengenal pasti tahap bi‟ah lughawiyyah (komponen psikososial dan fizikal), sikap, kepuasan dan pencapaian pelajar, (ii) mengkaji pengaruh bi‟ah lughawiyyah, sikap dan kepuasan pelajar terhadap pencapaian pelajar, (iii) mengkaji pengaruh bi‟ah lughawiyyah terhadap sikap dan kepuasan pelajar, (iv) mengkaji pengaruh sikap pelajar terhadap kepuasan pelajar dan (v) mengkaji peranan sikap dan kepuasan pelajar sebagai penengah dalam hubungan di antara bi‟ah lughawiyyah dan pencapaian pelajar. Kajian kuantitatif berbentuk tinjauan menggunakan set soal selidik yang diadaptasi dan diubahsuai daripada beberapa kajian terdahulu. Seramai 494 orang pelajar di lapan buah universiti awam Malaysia yang menawarkan kursus sarjana muda bahasa Arab terlibat dalam kajian ini. Kaedah analisis data adalah berbentuk deskriptif dan inferensi. Kesahan konstruk dan item soal selidik dilakukan menggunakan ujian pengesahan analisis faktor iaitu analisis penerokaan faktor (EFA) dan analisis pengesahan faktor (CFA). Data kajian dianalisis dengan bantuan perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS-22) dan perisian Structural Equation Modelling - Partial Least Square (Smart – PLS 3). Beradasarkan hasil analisis data, kajian ini menunjukkan bahawa bi‟ah lughawiyyah berada pada tahap tinggi. Bagi komponen psikososial, empat elemen berada pada tahap tinggi iaitu ekuiti, bekerjasama, kepaduan pelajar dan orientasi tugasan manakala dua elemen lagi berada pada tahap sederhana tinggi iaitu bimbingan pensyarah dan penglibatan pelajar. Seterusnya, bagi komponen fizikal, dua elemen berada pada tahap tinggi iaitu pencahayaan dan teknologi, manakala dua elemen lagi berada pada tahap sederhana tinggi iaitu kualiti udara dalaman dan perabut dan peralatan. Kajian ini juga mendapati bahawa komponen fizikal dan kepuasan pelajar secara positif dan signifikan mempengaruhi pencapaian pelajar manakala komponen psikososial dan sikap pelajar tidak mempengaruhi pencapaian pelajar. Selanjutnya, kajian ini juga mendapati bahawa komponen psikososial dan fizikal secara positif dan signifikan mempengaruhi sikap pelajar. Bagi pemboleh ubah bi‟ah lughawiyyah dan sikap pelajar, hasil kajian mendapati bahawa kedua-dua pemboleh ubah tersebut secara postif dan signifikan mempengaruhi kepuasan pelajar. Seterusnya, dapatan kajian turut menemukan bahawa sikap pelajar dan kepuasan pelajar berperanan sebagai penengah dalam hubungan di antara bi‟ah lughawiyyah dan pencapaian pelajar. Kesimpulannya, kajian ini telah berjaya menghasilkan sebuah model bi‟ah lughawiyyah dalam pembelajaran bahasa Arab yang dapat digunakan sebagai panduan dalam meningkatkan prestasi pelajar khususnya subjek bahasa Arab di universiti awam Malaysia. 2018-11 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/14793/2/Che_Mohd_Zaid.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/14793/1/Che_Mohd_Zaid_Yusof.pdf Che Mohd Zaid , Yusof (2018) Bi’ah lughawiyyah dalam pembelajaran bahasa Arab di universiti awam Malaysia / Che Mohd Zaid Yusof. PhD thesis, Universiti Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/14793/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic LB2300 Higher Education
P Philology. Linguistics
spellingShingle LB2300 Higher Education
P Philology. Linguistics
Che Mohd Zaid , Yusof
Bi’ah lughawiyyah dalam pembelajaran bahasa Arab di universiti awam Malaysia / Che Mohd Zaid Yusof
description Bi'ah lughawiyyah ialah persekitaran pembelajaran bahasa yang dibahagikan kepada komponen psikososial dan fizikal. Tujuan kajian ini ialah untuk; (i) mengenal pasti tahap bi‟ah lughawiyyah (komponen psikososial dan fizikal), sikap, kepuasan dan pencapaian pelajar, (ii) mengkaji pengaruh bi‟ah lughawiyyah, sikap dan kepuasan pelajar terhadap pencapaian pelajar, (iii) mengkaji pengaruh bi‟ah lughawiyyah terhadap sikap dan kepuasan pelajar, (iv) mengkaji pengaruh sikap pelajar terhadap kepuasan pelajar dan (v) mengkaji peranan sikap dan kepuasan pelajar sebagai penengah dalam hubungan di antara bi‟ah lughawiyyah dan pencapaian pelajar. Kajian kuantitatif berbentuk tinjauan menggunakan set soal selidik yang diadaptasi dan diubahsuai daripada beberapa kajian terdahulu. Seramai 494 orang pelajar di lapan buah universiti awam Malaysia yang menawarkan kursus sarjana muda bahasa Arab terlibat dalam kajian ini. Kaedah analisis data adalah berbentuk deskriptif dan inferensi. Kesahan konstruk dan item soal selidik dilakukan menggunakan ujian pengesahan analisis faktor iaitu analisis penerokaan faktor (EFA) dan analisis pengesahan faktor (CFA). Data kajian dianalisis dengan bantuan perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS-22) dan perisian Structural Equation Modelling - Partial Least Square (Smart – PLS 3). Beradasarkan hasil analisis data, kajian ini menunjukkan bahawa bi‟ah lughawiyyah berada pada tahap tinggi. Bagi komponen psikososial, empat elemen berada pada tahap tinggi iaitu ekuiti, bekerjasama, kepaduan pelajar dan orientasi tugasan manakala dua elemen lagi berada pada tahap sederhana tinggi iaitu bimbingan pensyarah dan penglibatan pelajar. Seterusnya, bagi komponen fizikal, dua elemen berada pada tahap tinggi iaitu pencahayaan dan teknologi, manakala dua elemen lagi berada pada tahap sederhana tinggi iaitu kualiti udara dalaman dan perabut dan peralatan. Kajian ini juga mendapati bahawa komponen fizikal dan kepuasan pelajar secara positif dan signifikan mempengaruhi pencapaian pelajar manakala komponen psikososial dan sikap pelajar tidak mempengaruhi pencapaian pelajar. Selanjutnya, kajian ini juga mendapati bahawa komponen psikososial dan fizikal secara positif dan signifikan mempengaruhi sikap pelajar. Bagi pemboleh ubah bi‟ah lughawiyyah dan sikap pelajar, hasil kajian mendapati bahawa kedua-dua pemboleh ubah tersebut secara postif dan signifikan mempengaruhi kepuasan pelajar. Seterusnya, dapatan kajian turut menemukan bahawa sikap pelajar dan kepuasan pelajar berperanan sebagai penengah dalam hubungan di antara bi‟ah lughawiyyah dan pencapaian pelajar. Kesimpulannya, kajian ini telah berjaya menghasilkan sebuah model bi‟ah lughawiyyah dalam pembelajaran bahasa Arab yang dapat digunakan sebagai panduan dalam meningkatkan prestasi pelajar khususnya subjek bahasa Arab di universiti awam Malaysia.
format Thesis
author Che Mohd Zaid , Yusof
author_facet Che Mohd Zaid , Yusof
author_sort Che Mohd Zaid , Yusof
title Bi’ah lughawiyyah dalam pembelajaran bahasa Arab di universiti awam Malaysia / Che Mohd Zaid Yusof
title_short Bi’ah lughawiyyah dalam pembelajaran bahasa Arab di universiti awam Malaysia / Che Mohd Zaid Yusof
title_full Bi’ah lughawiyyah dalam pembelajaran bahasa Arab di universiti awam Malaysia / Che Mohd Zaid Yusof
title_fullStr Bi’ah lughawiyyah dalam pembelajaran bahasa Arab di universiti awam Malaysia / Che Mohd Zaid Yusof
title_full_unstemmed Bi’ah lughawiyyah dalam pembelajaran bahasa Arab di universiti awam Malaysia / Che Mohd Zaid Yusof
title_sort bi’ah lughawiyyah dalam pembelajaran bahasa arab di universiti awam malaysia / che mohd zaid yusof
publishDate 2018
url http://studentsrepo.um.edu.my/14793/2/Che_Mohd_Zaid.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/14793/1/Che_Mohd_Zaid_Yusof.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/14793/
_version_ 1792149231764504576
score 13.211869