Pembangunan model ekologi spiritual Islami untuk Pendidikan Islam / Wan Nornajmiwati Wan Ab Rahman

Pendidikan yang holistik amat penting untuk membangunkan potensi pelajar secara keseluruhan. Ini menunjukkan, selain dari aspek jasmani, intelek dan emosi, aspek kerohanian juga perlu dititik beratkan dalam proses pendidikan. Sehubungan itu, kajian ini dilaksanakan dengan tujuan untuk mengukuhkan ni...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Wan Nornajmiwati Wan , Ab Rahman
Format: Thesis
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/14603/2/Wan_Nornajmiwati.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/14603/1/Wan_Nornajmiwati.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/14603/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.14603
record_format eprints
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
BV1460 Religious Education
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
BV1460 Religious Education
Wan Nornajmiwati Wan , Ab Rahman
Pembangunan model ekologi spiritual Islami untuk Pendidikan Islam / Wan Nornajmiwati Wan Ab Rahman
description Pendidikan yang holistik amat penting untuk membangunkan potensi pelajar secara keseluruhan. Ini menunjukkan, selain dari aspek jasmani, intelek dan emosi, aspek kerohanian juga perlu dititik beratkan dalam proses pendidikan. Sehubungan itu, kajian ini dilaksanakan dengan tujuan untuk mengukuhkan nilai spiritual pelajar melalui penghayatan terhadap elemen ekologi. Berdasarkan kaedah kajian Reka Bentuk dan Pembangunan oleh Richey dan Klien (2007), kajian pembangunan model ini telah dilaksanakan secara tiga fasa. Objektif kajian bagi Fasa 1 (analisis keperluan) ialah: mengenalpasti keperluan pembangunan model melalui tahap kefahaman pelajar dan pandangan pakar. Objektif kajian bagi Fasa 2 (reka bentuk) ialah: mereka bentuk model melalui analisis dokumen dan kesepakatan pakar. Objektif kajian bagi Fasa 3 (penilaian) ialah: penilaian kepenggunaan model dari retropeksi pelajar. Model ini dibangunkan bersandarkan kepada pemikiran al-Ghazali (t.th), serta dalil-dalil al-Quran berhubung ekologi. Di samping itu, model ini juga dibangunkan berdasarkan Model Penghayatan Akidah al-Ghazali, Teori Pembelajaran konstruktivisme dan Teori Pembelajaran Bloom. Dalam kajian Fasa 1, satu soal selidik telah diedarkan kepada 200 pelajar daripada 4 buah sekolah menengah di Negeri Kedah. Data yang diperolehi telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) dan diinterpretasi dalam nilaian min. Dapatan menunjukkan 10 item yang berkaitan dengan konsep ekologi spiritual berada pada tahap skor min yang sangat tinggi, iaitu min skor antara 4.21-5.00. Selain itu, untuk menyokong hasil dapatan daripada soal selidik, pengkaji telah menemubual 4 orang pakar yang terdiri daripada seorang pensyarah kanan bidang Pendidikan Islam sebuah IPTA dan 3 orang guru Pendidikan Islam. Dapatan kajian telah menunjukkan pakar bersetuju bahawa terdapat keperluan untuk model ini dibangunkan. Seterusnya, dalam Fasa 2, kajian dilaksanakan dengan menggunakan Fuzzy Delphi Method. Satu instrumen soal selidik telah dibangunkan berdasarkan sorotan kajian dan dapatan analisis keperluan untuk dinilai oleh 16 orang pakar. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan kaedah FDM dan 3 syarat penerimaan pakar iaitu nilai Threshold (d) ≤ 0.2, nilai peratus kesepakatan pakar ≥ 75% dan skor fuzzy (A) ≥ nilai α – cut = 0.5 . Hasil dapatan kajian menunjukkan 51 item yang dikemukakan telah mendapat kesepakatan pakar manakala terdapat 3 item telah ditolak oleh pakar iaitu 1 item dalam medium pembelajaran dan 2 item dalam konstruk impak pembangunan model. Seterusnya dalam Fasa 3, kajian telah melibatkan 80 orang pelajar muslim tingkatan empat dari 4 buah sekolah di utara semenanjung iaitu Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Perlis. Dalam fasa ini, kajian dijalankan menggunakan Teknik Kumpulan Nominal yang diubahsuai yang bersifat semi kualitatif. Data yang diperolehi melalui borang soal selidik telah dianalisis menggunakan nilai peratusan dan syarat penerimaan bagi setiap item dalam fasa ini ialah mesti melebihi 70%. Dapatan kajian menunjukkan keseluruhan 51 item yang dikemukakan telah diterima iaitu memperolehi nilai penilaian melebihi 70%. Selain itu, ulasan keseluruhan penilaian pelajar terhadap model adalah sangat baik. Secara keseluruhannya, dapatan kajian bagi Fasa 1: analisis keperluan, Fasa 2: reka bentuk dan dapatan Fasa 3: penilaian telah menjawab persoalan dan objektif kajian. Kajian ini akhirnya mencadangkan satu Model Ekologi Spiritual Islami Untuk Pendidikan Islam dibangunkan dengan tujuan mengukuhkan nilai spiritual pelajar.
format Thesis
author Wan Nornajmiwati Wan , Ab Rahman
author_facet Wan Nornajmiwati Wan , Ab Rahman
author_sort Wan Nornajmiwati Wan , Ab Rahman
title Pembangunan model ekologi spiritual Islami untuk Pendidikan Islam / Wan Nornajmiwati Wan Ab Rahman
title_short Pembangunan model ekologi spiritual Islami untuk Pendidikan Islam / Wan Nornajmiwati Wan Ab Rahman
title_full Pembangunan model ekologi spiritual Islami untuk Pendidikan Islam / Wan Nornajmiwati Wan Ab Rahman
title_fullStr Pembangunan model ekologi spiritual Islami untuk Pendidikan Islam / Wan Nornajmiwati Wan Ab Rahman
title_full_unstemmed Pembangunan model ekologi spiritual Islami untuk Pendidikan Islam / Wan Nornajmiwati Wan Ab Rahman
title_sort pembangunan model ekologi spiritual islami untuk pendidikan islam / wan nornajmiwati wan ab rahman
publishDate 2020
url http://studentsrepo.um.edu.my/14603/2/Wan_Nornajmiwati.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/14603/1/Wan_Nornajmiwati.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/14603/
_version_ 1772811933539368960
spelling my.um.stud.146032023-07-09T22:09:55Z Pembangunan model ekologi spiritual Islami untuk Pendidikan Islam / Wan Nornajmiwati Wan Ab Rahman Wan Nornajmiwati Wan , Ab Rahman BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education Pendidikan yang holistik amat penting untuk membangunkan potensi pelajar secara keseluruhan. Ini menunjukkan, selain dari aspek jasmani, intelek dan emosi, aspek kerohanian juga perlu dititik beratkan dalam proses pendidikan. Sehubungan itu, kajian ini dilaksanakan dengan tujuan untuk mengukuhkan nilai spiritual pelajar melalui penghayatan terhadap elemen ekologi. Berdasarkan kaedah kajian Reka Bentuk dan Pembangunan oleh Richey dan Klien (2007), kajian pembangunan model ini telah dilaksanakan secara tiga fasa. Objektif kajian bagi Fasa 1 (analisis keperluan) ialah: mengenalpasti keperluan pembangunan model melalui tahap kefahaman pelajar dan pandangan pakar. Objektif kajian bagi Fasa 2 (reka bentuk) ialah: mereka bentuk model melalui analisis dokumen dan kesepakatan pakar. Objektif kajian bagi Fasa 3 (penilaian) ialah: penilaian kepenggunaan model dari retropeksi pelajar. Model ini dibangunkan bersandarkan kepada pemikiran al-Ghazali (t.th), serta dalil-dalil al-Quran berhubung ekologi. Di samping itu, model ini juga dibangunkan berdasarkan Model Penghayatan Akidah al-Ghazali, Teori Pembelajaran konstruktivisme dan Teori Pembelajaran Bloom. Dalam kajian Fasa 1, satu soal selidik telah diedarkan kepada 200 pelajar daripada 4 buah sekolah menengah di Negeri Kedah. Data yang diperolehi telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) dan diinterpretasi dalam nilaian min. Dapatan menunjukkan 10 item yang berkaitan dengan konsep ekologi spiritual berada pada tahap skor min yang sangat tinggi, iaitu min skor antara 4.21-5.00. Selain itu, untuk menyokong hasil dapatan daripada soal selidik, pengkaji telah menemubual 4 orang pakar yang terdiri daripada seorang pensyarah kanan bidang Pendidikan Islam sebuah IPTA dan 3 orang guru Pendidikan Islam. Dapatan kajian telah menunjukkan pakar bersetuju bahawa terdapat keperluan untuk model ini dibangunkan. Seterusnya, dalam Fasa 2, kajian dilaksanakan dengan menggunakan Fuzzy Delphi Method. Satu instrumen soal selidik telah dibangunkan berdasarkan sorotan kajian dan dapatan analisis keperluan untuk dinilai oleh 16 orang pakar. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan kaedah FDM dan 3 syarat penerimaan pakar iaitu nilai Threshold (d) ≤ 0.2, nilai peratus kesepakatan pakar ≥ 75% dan skor fuzzy (A) ≥ nilai α – cut = 0.5 . Hasil dapatan kajian menunjukkan 51 item yang dikemukakan telah mendapat kesepakatan pakar manakala terdapat 3 item telah ditolak oleh pakar iaitu 1 item dalam medium pembelajaran dan 2 item dalam konstruk impak pembangunan model. Seterusnya dalam Fasa 3, kajian telah melibatkan 80 orang pelajar muslim tingkatan empat dari 4 buah sekolah di utara semenanjung iaitu Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Perlis. Dalam fasa ini, kajian dijalankan menggunakan Teknik Kumpulan Nominal yang diubahsuai yang bersifat semi kualitatif. Data yang diperolehi melalui borang soal selidik telah dianalisis menggunakan nilai peratusan dan syarat penerimaan bagi setiap item dalam fasa ini ialah mesti melebihi 70%. Dapatan kajian menunjukkan keseluruhan 51 item yang dikemukakan telah diterima iaitu memperolehi nilai penilaian melebihi 70%. Selain itu, ulasan keseluruhan penilaian pelajar terhadap model adalah sangat baik. Secara keseluruhannya, dapatan kajian bagi Fasa 1: analisis keperluan, Fasa 2: reka bentuk dan dapatan Fasa 3: penilaian telah menjawab persoalan dan objektif kajian. Kajian ini akhirnya mencadangkan satu Model Ekologi Spiritual Islami Untuk Pendidikan Islam dibangunkan dengan tujuan mengukuhkan nilai spiritual pelajar. 2020-08 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/14603/2/Wan_Nornajmiwati.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/14603/1/Wan_Nornajmiwati.pdf Wan Nornajmiwati Wan , Ab Rahman (2020) Pembangunan model ekologi spiritual Islami untuk Pendidikan Islam / Wan Nornajmiwati Wan Ab Rahman. PhD thesis, Universiti Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/14603/
score 13.188404