Pengaruh penglibatan bapa dalam program intervensi awal untuk kanak-kanak berkeperluan khas / Mohamad Ilmee Mohamad Zin

Kajian ini bertujuan untuk menguji samada penglibatan bapa mempunyai hubungan terhadap program intervensi awal, samada program intervensi awal mempunyai hubungan terhadap kesejahteraan kanak-kanak berkeperluan khas, samada penglibatan bapa mempunyai hubungan terhadap kesejahteraan kanak-kanak berkep...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohamad Ilmee , Mohamad Zin
Format: Thesis
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/14595/2/Mohamad_Ilmee.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/14595/1/Mohamad_Ilmee.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/14595/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.14595
record_format eprints
spelling my.um.stud.145952023-07-07T00:14:22Z Pengaruh penglibatan bapa dalam program intervensi awal untuk kanak-kanak berkeperluan khas / Mohamad Ilmee Mohamad Zin Mohamad Ilmee , Mohamad Zin BF Psychology LC Special aspects of education Kajian ini bertujuan untuk menguji samada penglibatan bapa mempunyai hubungan terhadap program intervensi awal, samada program intervensi awal mempunyai hubungan terhadap kesejahteraan kanak-kanak berkeperluan khas, samada penglibatan bapa mempunyai hubungan terhadap kesejahteraan kanak-kanak berkeperluan khas, dan samada program intervensi awal adalah perantara hubungan (mediator) antara penglibatan bapa dan kesejahteraan kanak-kanak berkeperluan khas. Penyelidikan kuantitatif secara tinjauan (survey) dilaksanakan dengan mengedarkan soal selidik kajian (adaptasi dan bina) kepada 158 orang responden bapa yang mempunyai kanak-kanak berkeperluan khas berumur 4 tahun hingga 8 tahun berdasarkan persampelan rawak mudah di 13 buah Pusat Perkhidmatan Pendidikan Khas (3PK), Bahagian Pendidikan Khas, Kementerian Pendidikan Malaysia. Penganalisaan data kajian menggunakan Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 22 bagi data demografi dan Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) oleh Hair et al. (2017, 2014) untuk data multivariat berdasarkan empat hipotesis kajian yang dikemukakan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kesahan menumpu iaitu factor loadings bagi 16 item > 0.708, AVE > 0.50 dan kebolehpercayaan komposit > 0.70 adalah signifikan. Kesahan diskriminan (Fornell-Larcker Criterion dan Cross Loading) juga adalah signifikan. Oleh itu, dapatan kajian telah menunjukkan penglibatan bapa mempunyai hubungan terhadap program intervensi awal (ß = 0.807, p < 0.05, [t = 33.798, > 1.96]); program intervensi awal mempunyai hubungan terhadap kesejahteraan kanak-kanak berkeperluan khas (ß = 0.449, p < 0.05, [t = 10.750, > 1.96]); penglibatan bapa mempunyai hubungan terhadap kesejahteraan kanak-kanak berkeperluan khas (ß = 0.557, p < 0.05, [t = 16.512, > 1.96]); dan kewujudan program intervensi awal sebagai perantara hubungan (mediator) antara penglibatan bapa dengan kesejahteraan kanak-kanak berkeperluan khas (PB -> PIA = 33.798, PIA -> KKKBK = 10.750, PB -> KKKBK = 16.512, VAF = 0.50, p < 0.05, t > 1.96). Kajian juga mendapati bahawa kesejahteraan kanak-kanak berkeperluan khas dipengaruhi oleh empat item (ekonomi anak, kesihatan anak, komuniti anak serta perumahan dan persekitaran anak); program intervensi awal dipengaruhi oleh tujuh item (kanak-kanak berkeperluan khas, rancangan perkhidmatan keluarga-individu, nota bertulis, saringan, pemantauan, pembangunan profesional dan program pencegahan); serta penglibatan bapa dipengaruhi oleh lima item (proses pemikiran, penyelenggaraan, berkongsi minat, sokongan emosi dan masa). Kajian juga telah membangunkan model dan soal selidik penglibatan bapa dalam program intervensi awal untuk kesejahteraan kanak-kanak berkeperluan khas di samping memberikan implikasi-implikasi secara teoritikal dan praktikal serta sumbangan mediator. Kajian ini mencadangkan saringan pengesanan awal, kepelbagaian responden kajian dan triangulasi untuk kajian masa hadapan. Kesimpulannya, kajian ini telah membuktikan tiga hipotesis kajian adalah signifikan dan satu hipotesis mengesahkan kewujudan mediator (sebahagian). 2019-07 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/14595/2/Mohamad_Ilmee.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/14595/1/Mohamad_Ilmee.pdf Mohamad Ilmee , Mohamad Zin (2019) Pengaruh penglibatan bapa dalam program intervensi awal untuk kanak-kanak berkeperluan khas / Mohamad Ilmee Mohamad Zin. PhD thesis, Universiti Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/14595/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic BF Psychology
LC Special aspects of education
spellingShingle BF Psychology
LC Special aspects of education
Mohamad Ilmee , Mohamad Zin
Pengaruh penglibatan bapa dalam program intervensi awal untuk kanak-kanak berkeperluan khas / Mohamad Ilmee Mohamad Zin
description Kajian ini bertujuan untuk menguji samada penglibatan bapa mempunyai hubungan terhadap program intervensi awal, samada program intervensi awal mempunyai hubungan terhadap kesejahteraan kanak-kanak berkeperluan khas, samada penglibatan bapa mempunyai hubungan terhadap kesejahteraan kanak-kanak berkeperluan khas, dan samada program intervensi awal adalah perantara hubungan (mediator) antara penglibatan bapa dan kesejahteraan kanak-kanak berkeperluan khas. Penyelidikan kuantitatif secara tinjauan (survey) dilaksanakan dengan mengedarkan soal selidik kajian (adaptasi dan bina) kepada 158 orang responden bapa yang mempunyai kanak-kanak berkeperluan khas berumur 4 tahun hingga 8 tahun berdasarkan persampelan rawak mudah di 13 buah Pusat Perkhidmatan Pendidikan Khas (3PK), Bahagian Pendidikan Khas, Kementerian Pendidikan Malaysia. Penganalisaan data kajian menggunakan Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 22 bagi data demografi dan Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) oleh Hair et al. (2017, 2014) untuk data multivariat berdasarkan empat hipotesis kajian yang dikemukakan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kesahan menumpu iaitu factor loadings bagi 16 item > 0.708, AVE > 0.50 dan kebolehpercayaan komposit > 0.70 adalah signifikan. Kesahan diskriminan (Fornell-Larcker Criterion dan Cross Loading) juga adalah signifikan. Oleh itu, dapatan kajian telah menunjukkan penglibatan bapa mempunyai hubungan terhadap program intervensi awal (ß = 0.807, p < 0.05, [t = 33.798, > 1.96]); program intervensi awal mempunyai hubungan terhadap kesejahteraan kanak-kanak berkeperluan khas (ß = 0.449, p < 0.05, [t = 10.750, > 1.96]); penglibatan bapa mempunyai hubungan terhadap kesejahteraan kanak-kanak berkeperluan khas (ß = 0.557, p < 0.05, [t = 16.512, > 1.96]); dan kewujudan program intervensi awal sebagai perantara hubungan (mediator) antara penglibatan bapa dengan kesejahteraan kanak-kanak berkeperluan khas (PB -> PIA = 33.798, PIA -> KKKBK = 10.750, PB -> KKKBK = 16.512, VAF = 0.50, p < 0.05, t > 1.96). Kajian juga mendapati bahawa kesejahteraan kanak-kanak berkeperluan khas dipengaruhi oleh empat item (ekonomi anak, kesihatan anak, komuniti anak serta perumahan dan persekitaran anak); program intervensi awal dipengaruhi oleh tujuh item (kanak-kanak berkeperluan khas, rancangan perkhidmatan keluarga-individu, nota bertulis, saringan, pemantauan, pembangunan profesional dan program pencegahan); serta penglibatan bapa dipengaruhi oleh lima item (proses pemikiran, penyelenggaraan, berkongsi minat, sokongan emosi dan masa). Kajian juga telah membangunkan model dan soal selidik penglibatan bapa dalam program intervensi awal untuk kesejahteraan kanak-kanak berkeperluan khas di samping memberikan implikasi-implikasi secara teoritikal dan praktikal serta sumbangan mediator. Kajian ini mencadangkan saringan pengesanan awal, kepelbagaian responden kajian dan triangulasi untuk kajian masa hadapan. Kesimpulannya, kajian ini telah membuktikan tiga hipotesis kajian adalah signifikan dan satu hipotesis mengesahkan kewujudan mediator (sebahagian).
format Thesis
author Mohamad Ilmee , Mohamad Zin
author_facet Mohamad Ilmee , Mohamad Zin
author_sort Mohamad Ilmee , Mohamad Zin
title Pengaruh penglibatan bapa dalam program intervensi awal untuk kanak-kanak berkeperluan khas / Mohamad Ilmee Mohamad Zin
title_short Pengaruh penglibatan bapa dalam program intervensi awal untuk kanak-kanak berkeperluan khas / Mohamad Ilmee Mohamad Zin
title_full Pengaruh penglibatan bapa dalam program intervensi awal untuk kanak-kanak berkeperluan khas / Mohamad Ilmee Mohamad Zin
title_fullStr Pengaruh penglibatan bapa dalam program intervensi awal untuk kanak-kanak berkeperluan khas / Mohamad Ilmee Mohamad Zin
title_full_unstemmed Pengaruh penglibatan bapa dalam program intervensi awal untuk kanak-kanak berkeperluan khas / Mohamad Ilmee Mohamad Zin
title_sort pengaruh penglibatan bapa dalam program intervensi awal untuk kanak-kanak berkeperluan khas / mohamad ilmee mohamad zin
publishDate 2019
url http://studentsrepo.um.edu.my/14595/2/Mohamad_Ilmee.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/14595/1/Mohamad_Ilmee.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/14595/
_version_ 1772811932544270336
score 13.211869