Pembangunan modul pedagogi komunikasi nonverbal al-Quran dalam pengajaran bahasa Arab / Mohd Ala-Uddin Othman
Kajian ini bertujuan membangunkan Modul Pedagogi Komunikasi Nonverbal al-Quran (MPKNVQ) berasaskan model ADDIE yang telah diubahsuai. Objektif kajian ialah untuk (i) mengenal pasti komunikasi non-verbal al-Quran untuk pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab, (ii) Mengenal pasti reka bentuk MPKNVQ...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://studentsrepo.um.edu.my/14581/2/Mohd_Ala%2DUddin.pdf http://studentsrepo.um.edu.my/14581/1/Mohd_Ala%2DUddin.pdf http://studentsrepo.um.edu.my/14581/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.um.stud.14581 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.um.stud.145812023-07-05T22:27:38Z Pembangunan modul pedagogi komunikasi nonverbal al-Quran dalam pengajaran bahasa Arab / Mohd Ala-Uddin Othman Mohd Ala-Uddin , Othman L Education (General) P Philology. Linguistics Kajian ini bertujuan membangunkan Modul Pedagogi Komunikasi Nonverbal al-Quran (MPKNVQ) berasaskan model ADDIE yang telah diubahsuai. Objektif kajian ialah untuk (i) mengenal pasti komunikasi non-verbal al-Quran untuk pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab, (ii) Mengenal pasti reka bentuk MPKNVQ yang dibangunkan untuk pengajaran BA, (iii) membangunkan MPKNVQ (iv) menilai keberkesanan MPKNVQ dari aspek sikap, motivasi dan pencapaian pelajar terhadap pengajaran dan pembelajaran BA. Kajian ini adalah kajian rekebentuk dan pembangunan yang melibatkan 3 fasa utama iaitu (a) fasa analisis keperluan berdasarkan kajian literatur dan analisis dokumen. Ayat-ayat Quran telah dianalisis dan disaring berdasarkan 10 saluran nonverbal untuk pengajaran yang dinyatakan oleh Richmond dan McCroskey (2000) (b) fasa kedua melibatkan proses mereka bentuk dan membangunkan MPKNVQ menggunakan teknik Delphi ubahsuaian dua pusingan. 17 orang pakar terlibat untuk menentukan saluran KNV yang sesuai dalam pengajaran BA. Ujian Wilcoxon (Wilcoxon Signed-rank Test) telah digunakan untuk melihat aras konsistensi antara persetujuan pakar dalam pusingan pertama dan kedua, dan (c) fasa ketiga adalah fasa pelaksanaan dan penilaian keberkesanan dengan menggunakan kaedah soal selidik dan ujian pencapaian bagi mengetahui tahap sikap, motivasi dan pencapaian. Kaedah kuasi eksperimen yang melibatkan 2 kumpulan iaitu kumpulan rawatan seramai 22 orang dan kumpulan kawalan seramai 28 orang telah dijalankan selama 12 minggu. Ujian-t telah dijalankan bagi menguji tahap sikap, motivasi dan pencapaian untuk melihat perbezaan antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Dapatan fasa pertama menunjukkan di dalam al-Quran terdapat 8 sub saluran penampilan fizikal, 19 sub isyarat gerakan anggota badan, 13 sub saluran ekspresi wajah, 12 sub saluran okulesik, 15 sub saluran vokalik, 13 sub saluran proksemik, 6 sub saluran haptik, 9 sub saluran persekitaran, 4 sub saluran olfaktik dan 7 sub saluran kronemik. Dapatan fasa kedua menunjukkan tiada perbezaan signifikan bagi jawapan panel pakar dan membuktikan konsistensi jawapan panel pakar bagi kedua-dua pusingan. Dapatan fasa ketiga menunjukkan Modul Pedagogi Komunikasi Nonverbal Al-Quran (MPKNVQ) dapat meningkatkan tahap sikap, motivasi dan pencapaian. Kajian ini telah berjaya membangunkan sebuah modul MPKNVQ yang mampu meningkatkan tahap sikap, motivasi dan pencapaian pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab. 2020-07 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/14581/2/Mohd_Ala%2DUddin.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/14581/1/Mohd_Ala%2DUddin.pdf Mohd Ala-Uddin , Othman (2020) Pembangunan modul pedagogi komunikasi nonverbal al-Quran dalam pengajaran bahasa Arab / Mohd Ala-Uddin Othman. PhD thesis, Universiti Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/14581/ |
institution |
Universiti Malaya |
building |
UM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaya |
content_source |
UM Student Repository |
url_provider |
http://studentsrepo.um.edu.my/ |
topic |
L Education (General) P Philology. Linguistics |
spellingShingle |
L Education (General) P Philology. Linguistics Mohd Ala-Uddin , Othman Pembangunan modul pedagogi komunikasi nonverbal al-Quran dalam pengajaran bahasa Arab / Mohd Ala-Uddin Othman |
description |
Kajian ini bertujuan membangunkan Modul Pedagogi Komunikasi Nonverbal al-Quran
(MPKNVQ) berasaskan model ADDIE yang telah diubahsuai. Objektif kajian ialah untuk (i)
mengenal pasti komunikasi non-verbal al-Quran untuk pengajaran dan pembelajaran Bahasa
Arab, (ii) Mengenal pasti reka bentuk MPKNVQ yang dibangunkan untuk pengajaran BA,
(iii) membangunkan MPKNVQ (iv) menilai keberkesanan MPKNVQ dari aspek sikap,
motivasi dan pencapaian pelajar terhadap pengajaran dan pembelajaran BA. Kajian ini adalah
kajian rekebentuk dan pembangunan yang melibatkan 3 fasa utama iaitu (a) fasa analisis
keperluan berdasarkan kajian literatur dan analisis dokumen. Ayat-ayat Quran telah dianalisis
dan disaring berdasarkan 10 saluran nonverbal untuk pengajaran yang dinyatakan oleh
Richmond dan McCroskey (2000) (b) fasa kedua melibatkan proses mereka bentuk dan
membangunkan MPKNVQ menggunakan teknik Delphi ubahsuaian dua pusingan. 17 orang
pakar terlibat untuk menentukan saluran KNV yang sesuai dalam pengajaran BA. Ujian
Wilcoxon (Wilcoxon Signed-rank Test) telah digunakan untuk melihat aras konsistensi antara
persetujuan pakar dalam pusingan pertama dan kedua, dan (c) fasa ketiga adalah fasa
pelaksanaan dan penilaian keberkesanan dengan menggunakan kaedah soal selidik dan ujian
pencapaian bagi mengetahui tahap sikap, motivasi dan pencapaian. Kaedah kuasi eksperimen
yang melibatkan 2 kumpulan iaitu kumpulan rawatan seramai 22 orang dan kumpulan kawalan
seramai 28 orang telah dijalankan selama 12 minggu. Ujian-t telah dijalankan bagi menguji
tahap sikap, motivasi dan pencapaian untuk melihat perbezaan antara kumpulan rawatan dan
kumpulan kawalan. Dapatan fasa pertama menunjukkan di dalam al-Quran terdapat 8 sub
saluran penampilan fizikal, 19 sub isyarat gerakan anggota badan, 13 sub saluran ekspresi
wajah, 12 sub saluran okulesik, 15 sub saluran vokalik, 13 sub saluran proksemik, 6 sub
saluran haptik, 9 sub saluran persekitaran, 4 sub saluran olfaktik dan 7 sub saluran kronemik.
Dapatan fasa kedua menunjukkan tiada perbezaan signifikan bagi jawapan panel pakar dan
membuktikan konsistensi jawapan panel pakar bagi kedua-dua pusingan. Dapatan fasa ketiga menunjukkan Modul Pedagogi Komunikasi Nonverbal Al-Quran (MPKNVQ) dapat
meningkatkan tahap sikap, motivasi dan pencapaian. Kajian ini telah berjaya membangunkan
sebuah modul MPKNVQ yang mampu meningkatkan tahap sikap, motivasi dan pencapaian
pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab.
|
format |
Thesis |
author |
Mohd Ala-Uddin , Othman |
author_facet |
Mohd Ala-Uddin , Othman |
author_sort |
Mohd Ala-Uddin , Othman |
title |
Pembangunan modul pedagogi komunikasi nonverbal al-Quran dalam pengajaran bahasa Arab / Mohd Ala-Uddin Othman |
title_short |
Pembangunan modul pedagogi komunikasi nonverbal al-Quran dalam pengajaran bahasa Arab / Mohd Ala-Uddin Othman |
title_full |
Pembangunan modul pedagogi komunikasi nonverbal al-Quran dalam pengajaran bahasa Arab / Mohd Ala-Uddin Othman |
title_fullStr |
Pembangunan modul pedagogi komunikasi nonverbal al-Quran dalam pengajaran bahasa Arab / Mohd Ala-Uddin Othman |
title_full_unstemmed |
Pembangunan modul pedagogi komunikasi nonverbal al-Quran dalam pengajaran bahasa Arab / Mohd Ala-Uddin Othman |
title_sort |
pembangunan modul pedagogi komunikasi nonverbal al-quran dalam pengajaran bahasa arab / mohd ala-uddin othman |
publishDate |
2020 |
url |
http://studentsrepo.um.edu.my/14581/2/Mohd_Ala%2DUddin.pdf http://studentsrepo.um.edu.my/14581/1/Mohd_Ala%2DUddin.pdf http://studentsrepo.um.edu.my/14581/ |
_version_ |
1772811930783711232 |
score |
13.18916 |