Tari Piring sebagai reinvensi tradisi dan ikon budaya Minangkabau di Sumatera Barat, Indonesia / Ernida Kadir

Kajian ini adalah mengenai penciptaan tari piring sebagai reinvensi tradisi dan ikon budaya Minangkabau di Sumatera Barat. Berdasarkan tradisi, tari piring merupakan reinvensi daripada pamenan (permainan) masyarakat tradisional Minangkabau iaitu bamain piriang (bermain piring). Bamain piriang merupa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ernida , Kadir
Format: Thesis
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/12400/1/Ernida_Kadir.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/12400/2/Ernida_Kadir.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/12400/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.12400
record_format eprints
spelling my.um.stud.124002021-08-09T01:29:05Z Tari Piring sebagai reinvensi tradisi dan ikon budaya Minangkabau di Sumatera Barat, Indonesia / Ernida Kadir Ernida , Kadir GT Manners and customs NX Arts in general Kajian ini adalah mengenai penciptaan tari piring sebagai reinvensi tradisi dan ikon budaya Minangkabau di Sumatera Barat. Berdasarkan tradisi, tari piring merupakan reinvensi daripada pamenan (permainan) masyarakat tradisional Minangkabau iaitu bamain piriang (bermain piring). Bamain piriang merupakan satu bentuk pamenan (permainan) kaum lelaki Minangkabau di sasaran. Sasaran merupakan suatu kawasan lapang yang digunakan untuk berlatih pancak (pencak). Pancak adalah aktiviti fizikal untuk mendapatkan kecekapan pergerakan dan kelajuan tindakbalas yang bertujuan untuk mempertahankan diri. Sepertimana bamain piriang wujud dalam masyarakat pancak, maka secara tidak langsung pergerakan bamain piriang dipengaruhi oleh pergerakan pancak. Sejak tahun 1950-an bamain piriang dicipta semula menjadi sebuah pementasan pentas yang dipanggil sebagai tari piring. Bamain piriang telah menjalani proses reinvensi dari segi struktur dan gaya. Ini disebabkan oleh kemunculan koreografer-koreografer baru yang majoritinya adalah wanita yang telah menyusun dan mengubah susunan asal bamain piriang kepada sebuah pementasan pentas iaitu tari piring. Oleh itu, fungsi dan estetika tarian tersebut berubah mengikut permintaan dunia hiburan semasa. Sebagai tamsilannya, tari piring telah dipersembahkan dalam acara pesta, majlis perkahwinan dan persembahan sambutan tetamu-tetamu khas seperti menteri-menteri. Bamain piriang dicipta daripada pergerakan pancak, manakala tari piring adalah reinvensi kepada bamain piriang. Struktur dan fungsi daripada bamain piriang telah berubah dari pamenan menjadi sebuah pementasan pentas. Di samping itu, penyertaan jantina dalam proses reinvensi tari piringi juga menjadi isu, di mana satu aktiviti yang dilakukan oleh kaum lelaki telah diubahsuai untuk dilakukan oleh perempuan untuk pementasan pentas. Perubahan ini telah membawa kepada beberapa kesan, terutamanya dalam pergerakan tarian yang bermula dari pergerakan yang tangkas dan keras berubah menjadi pergerakan yang lebih lembut dan menghiburkan. Perubahan tari piring dapat dilihat dalam koreografi yang dicipta oleh lima koreografer yang adalah Hoerijah Adam, Syofyani Yusaf, Syaiful Erman, Susasrita Loravianti, dan Rasmida. Walaupun bamain piriang dan tari piring wujud bersama, mereka mengandungi improvisasi dan inovasi. Kedua-dua bamain piriang dan tari piring mewakili budaya simbolik yang berasal dari pelbagai nagari (kampung) di kawasan Sumatera Barat. 2018-12 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/12400/1/Ernida_Kadir.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/12400/2/Ernida_Kadir.pdf Ernida , Kadir (2018) Tari Piring sebagai reinvensi tradisi dan ikon budaya Minangkabau di Sumatera Barat, Indonesia / Ernida Kadir. PhD thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/12400/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic GT Manners and customs
NX Arts in general
spellingShingle GT Manners and customs
NX Arts in general
Ernida , Kadir
Tari Piring sebagai reinvensi tradisi dan ikon budaya Minangkabau di Sumatera Barat, Indonesia / Ernida Kadir
description Kajian ini adalah mengenai penciptaan tari piring sebagai reinvensi tradisi dan ikon budaya Minangkabau di Sumatera Barat. Berdasarkan tradisi, tari piring merupakan reinvensi daripada pamenan (permainan) masyarakat tradisional Minangkabau iaitu bamain piriang (bermain piring). Bamain piriang merupakan satu bentuk pamenan (permainan) kaum lelaki Minangkabau di sasaran. Sasaran merupakan suatu kawasan lapang yang digunakan untuk berlatih pancak (pencak). Pancak adalah aktiviti fizikal untuk mendapatkan kecekapan pergerakan dan kelajuan tindakbalas yang bertujuan untuk mempertahankan diri. Sepertimana bamain piriang wujud dalam masyarakat pancak, maka secara tidak langsung pergerakan bamain piriang dipengaruhi oleh pergerakan pancak. Sejak tahun 1950-an bamain piriang dicipta semula menjadi sebuah pementasan pentas yang dipanggil sebagai tari piring. Bamain piriang telah menjalani proses reinvensi dari segi struktur dan gaya. Ini disebabkan oleh kemunculan koreografer-koreografer baru yang majoritinya adalah wanita yang telah menyusun dan mengubah susunan asal bamain piriang kepada sebuah pementasan pentas iaitu tari piring. Oleh itu, fungsi dan estetika tarian tersebut berubah mengikut permintaan dunia hiburan semasa. Sebagai tamsilannya, tari piring telah dipersembahkan dalam acara pesta, majlis perkahwinan dan persembahan sambutan tetamu-tetamu khas seperti menteri-menteri. Bamain piriang dicipta daripada pergerakan pancak, manakala tari piring adalah reinvensi kepada bamain piriang. Struktur dan fungsi daripada bamain piriang telah berubah dari pamenan menjadi sebuah pementasan pentas. Di samping itu, penyertaan jantina dalam proses reinvensi tari piringi juga menjadi isu, di mana satu aktiviti yang dilakukan oleh kaum lelaki telah diubahsuai untuk dilakukan oleh perempuan untuk pementasan pentas. Perubahan ini telah membawa kepada beberapa kesan, terutamanya dalam pergerakan tarian yang bermula dari pergerakan yang tangkas dan keras berubah menjadi pergerakan yang lebih lembut dan menghiburkan. Perubahan tari piring dapat dilihat dalam koreografi yang dicipta oleh lima koreografer yang adalah Hoerijah Adam, Syofyani Yusaf, Syaiful Erman, Susasrita Loravianti, dan Rasmida. Walaupun bamain piriang dan tari piring wujud bersama, mereka mengandungi improvisasi dan inovasi. Kedua-dua bamain piriang dan tari piring mewakili budaya simbolik yang berasal dari pelbagai nagari (kampung) di kawasan Sumatera Barat.
format Thesis
author Ernida , Kadir
author_facet Ernida , Kadir
author_sort Ernida , Kadir
title Tari Piring sebagai reinvensi tradisi dan ikon budaya Minangkabau di Sumatera Barat, Indonesia / Ernida Kadir
title_short Tari Piring sebagai reinvensi tradisi dan ikon budaya Minangkabau di Sumatera Barat, Indonesia / Ernida Kadir
title_full Tari Piring sebagai reinvensi tradisi dan ikon budaya Minangkabau di Sumatera Barat, Indonesia / Ernida Kadir
title_fullStr Tari Piring sebagai reinvensi tradisi dan ikon budaya Minangkabau di Sumatera Barat, Indonesia / Ernida Kadir
title_full_unstemmed Tari Piring sebagai reinvensi tradisi dan ikon budaya Minangkabau di Sumatera Barat, Indonesia / Ernida Kadir
title_sort tari piring sebagai reinvensi tradisi dan ikon budaya minangkabau di sumatera barat, indonesia / ernida kadir
publishDate 2018
url http://studentsrepo.um.edu.my/12400/1/Ernida_Kadir.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/12400/2/Ernida_Kadir.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/12400/
_version_ 1738506605946732544
score 13.211869