Penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid Sekolah Rendah Taman Sri Rampai / Nur Aliah Izzaty Hisamudin

Didik Hibur ialah pedagogi dalam pendidikan yang terbaru untuk sesi pembelajaran di sekolah dengan menumpukan pada penggunaan dan pemahaman dan penyerapan sekeliling pelajar. Oleh itu, objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti keberkesanan, penglibatan murid, isu dan cabaran menggunakan kae...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nur Aliah Izzaty , Hisamudin
Format: Thesis
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/10984/2/Nur_Aliah.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/10984/1/Nur_Aliah_Izzaty.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/10984/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.10984
record_format eprints
spelling my.um.stud.109842020-02-18T19:10:31Z Penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid Sekolah Rendah Taman Sri Rampai / Nur Aliah Izzaty Hisamudin Nur Aliah Izzaty , Hisamudin LB1501 Primary Education Didik Hibur ialah pedagogi dalam pendidikan yang terbaru untuk sesi pembelajaran di sekolah dengan menumpukan pada penggunaan dan pemahaman dan penyerapan sekeliling pelajar. Oleh itu, objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti keberkesanan, penglibatan murid, isu dan cabaran menggunakan kaedah didik hibur berasaskan nyanyian dalam meningkatkan motivasi dalam pembelajaran mata pelajaran matematik dalam kalangan murid. Kajian kualitatif ini menggunakan reka bentuk kajian kes. Seramai empat puluh orang murid dari Sekolah Kebangsaan Taman Seri Rampai telah terlibat di dalam penyelidikan ini. 10 orang murid telah ditemubual dan 30 orang murid telah terlibat di dalam kaedah pemerhatian. Hasil kajian disokong dengan menemubual seramai tujuh orang guru matematik yang mewakili empat buah sekolah di Malaysia telah dipilih secara bertujuan. Data diperoleh melalui teknik temubual, pemerhatian dan kajian dokumen. Data dianalisis dengan menggunakan teknik analisis tematik. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa kaedah didik hibur berasaskan nyanyian dapat membantu meningkatkan motivasi murid dalam pembelajaran matematik. Kajian ini memberi implikasi ke atas gaya pembelajaran muridmurid terhadap mata pelajaran matematik dan juga menyumbang kepada pendidikan di Malaysia dengan menemukan rancangan pengajaran dengan menggunakan kaedah didik hibur berasaskan nyanyian dalam mata pelajaran matematik. 2019-09 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/10984/2/Nur_Aliah.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/10984/1/Nur_Aliah_Izzaty.pdf Nur Aliah Izzaty , Hisamudin (2019) Penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid Sekolah Rendah Taman Sri Rampai / Nur Aliah Izzaty Hisamudin. Masters thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/10984/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic LB1501 Primary Education
spellingShingle LB1501 Primary Education
Nur Aliah Izzaty , Hisamudin
Penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid Sekolah Rendah Taman Sri Rampai / Nur Aliah Izzaty Hisamudin
description Didik Hibur ialah pedagogi dalam pendidikan yang terbaru untuk sesi pembelajaran di sekolah dengan menumpukan pada penggunaan dan pemahaman dan penyerapan sekeliling pelajar. Oleh itu, objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti keberkesanan, penglibatan murid, isu dan cabaran menggunakan kaedah didik hibur berasaskan nyanyian dalam meningkatkan motivasi dalam pembelajaran mata pelajaran matematik dalam kalangan murid. Kajian kualitatif ini menggunakan reka bentuk kajian kes. Seramai empat puluh orang murid dari Sekolah Kebangsaan Taman Seri Rampai telah terlibat di dalam penyelidikan ini. 10 orang murid telah ditemubual dan 30 orang murid telah terlibat di dalam kaedah pemerhatian. Hasil kajian disokong dengan menemubual seramai tujuh orang guru matematik yang mewakili empat buah sekolah di Malaysia telah dipilih secara bertujuan. Data diperoleh melalui teknik temubual, pemerhatian dan kajian dokumen. Data dianalisis dengan menggunakan teknik analisis tematik. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa kaedah didik hibur berasaskan nyanyian dapat membantu meningkatkan motivasi murid dalam pembelajaran matematik. Kajian ini memberi implikasi ke atas gaya pembelajaran muridmurid terhadap mata pelajaran matematik dan juga menyumbang kepada pendidikan di Malaysia dengan menemukan rancangan pengajaran dengan menggunakan kaedah didik hibur berasaskan nyanyian dalam mata pelajaran matematik.
format Thesis
author Nur Aliah Izzaty , Hisamudin
author_facet Nur Aliah Izzaty , Hisamudin
author_sort Nur Aliah Izzaty , Hisamudin
title Penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid Sekolah Rendah Taman Sri Rampai / Nur Aliah Izzaty Hisamudin
title_short Penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid Sekolah Rendah Taman Sri Rampai / Nur Aliah Izzaty Hisamudin
title_full Penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid Sekolah Rendah Taman Sri Rampai / Nur Aliah Izzaty Hisamudin
title_fullStr Penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid Sekolah Rendah Taman Sri Rampai / Nur Aliah Izzaty Hisamudin
title_full_unstemmed Penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid Sekolah Rendah Taman Sri Rampai / Nur Aliah Izzaty Hisamudin
title_sort penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid sekolah rendah taman sri rampai / nur aliah izzaty hisamudin
publishDate 2019
url http://studentsrepo.um.edu.my/10984/2/Nur_Aliah.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/10984/1/Nur_Aliah_Izzaty.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/10984/
_version_ 1738506427745435648
score 13.159267