Penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid Sekolah Rendah Taman Sri Rampai / Nur Aliah Izzaty Hisamudin
Didik Hibur ialah pedagogi dalam pendidikan yang terbaru untuk sesi pembelajaran di sekolah dengan menumpukan pada penggunaan dan pemahaman dan penyerapan sekeliling pelajar. Oleh itu, objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti keberkesanan, penglibatan murid, isu dan cabaran menggunakan kae...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://studentsrepo.um.edu.my/10984/2/Nur_Aliah.pdf http://studentsrepo.um.edu.my/10984/1/Nur_Aliah_Izzaty.pdf http://studentsrepo.um.edu.my/10984/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.um.stud.10984 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.um.stud.109842020-02-18T19:10:31Z Penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid Sekolah Rendah Taman Sri Rampai / Nur Aliah Izzaty Hisamudin Nur Aliah Izzaty , Hisamudin LB1501 Primary Education Didik Hibur ialah pedagogi dalam pendidikan yang terbaru untuk sesi pembelajaran di sekolah dengan menumpukan pada penggunaan dan pemahaman dan penyerapan sekeliling pelajar. Oleh itu, objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti keberkesanan, penglibatan murid, isu dan cabaran menggunakan kaedah didik hibur berasaskan nyanyian dalam meningkatkan motivasi dalam pembelajaran mata pelajaran matematik dalam kalangan murid. Kajian kualitatif ini menggunakan reka bentuk kajian kes. Seramai empat puluh orang murid dari Sekolah Kebangsaan Taman Seri Rampai telah terlibat di dalam penyelidikan ini. 10 orang murid telah ditemubual dan 30 orang murid telah terlibat di dalam kaedah pemerhatian. Hasil kajian disokong dengan menemubual seramai tujuh orang guru matematik yang mewakili empat buah sekolah di Malaysia telah dipilih secara bertujuan. Data diperoleh melalui teknik temubual, pemerhatian dan kajian dokumen. Data dianalisis dengan menggunakan teknik analisis tematik. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa kaedah didik hibur berasaskan nyanyian dapat membantu meningkatkan motivasi murid dalam pembelajaran matematik. Kajian ini memberi implikasi ke atas gaya pembelajaran muridmurid terhadap mata pelajaran matematik dan juga menyumbang kepada pendidikan di Malaysia dengan menemukan rancangan pengajaran dengan menggunakan kaedah didik hibur berasaskan nyanyian dalam mata pelajaran matematik. 2019-09 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/10984/2/Nur_Aliah.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/10984/1/Nur_Aliah_Izzaty.pdf Nur Aliah Izzaty , Hisamudin (2019) Penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid Sekolah Rendah Taman Sri Rampai / Nur Aliah Izzaty Hisamudin. Masters thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/10984/ |
institution |
Universiti Malaya |
building |
UM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaya |
content_source |
UM Student Repository |
url_provider |
http://studentsrepo.um.edu.my/ |
topic |
LB1501 Primary Education |
spellingShingle |
LB1501 Primary Education Nur Aliah Izzaty , Hisamudin Penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid Sekolah Rendah Taman Sri Rampai / Nur Aliah Izzaty Hisamudin |
description |
Didik Hibur ialah pedagogi dalam pendidikan yang terbaru untuk sesi pembelajaran di
sekolah dengan menumpukan pada penggunaan dan pemahaman dan penyerapan sekeliling
pelajar. Oleh itu, objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti keberkesanan, penglibatan
murid, isu dan cabaran menggunakan kaedah didik hibur berasaskan nyanyian dalam
meningkatkan motivasi dalam pembelajaran mata pelajaran matematik dalam kalangan
murid. Kajian kualitatif ini menggunakan reka bentuk kajian kes. Seramai empat puluh orang
murid dari Sekolah Kebangsaan Taman Seri Rampai telah terlibat di dalam penyelidikan ini.
10 orang murid telah ditemubual dan 30 orang murid telah terlibat di dalam kaedah
pemerhatian. Hasil kajian disokong dengan menemubual seramai tujuh orang guru matematik
yang mewakili empat buah sekolah di Malaysia telah dipilih secara bertujuan. Data diperoleh
melalui teknik temubual, pemerhatian dan kajian dokumen. Data dianalisis dengan
menggunakan teknik analisis tematik. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa kaedah didik
hibur berasaskan nyanyian dapat membantu meningkatkan motivasi murid dalam
pembelajaran matematik. Kajian ini memberi implikasi ke atas gaya pembelajaran muridmurid
terhadap mata pelajaran matematik dan juga menyumbang kepada pendidikan di
Malaysia dengan menemukan rancangan pengajaran dengan menggunakan kaedah didik
hibur berasaskan nyanyian dalam mata pelajaran matematik.
|
format |
Thesis |
author |
Nur Aliah Izzaty , Hisamudin |
author_facet |
Nur Aliah Izzaty , Hisamudin |
author_sort |
Nur Aliah Izzaty , Hisamudin |
title |
Penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid Sekolah Rendah Taman Sri Rampai / Nur Aliah Izzaty Hisamudin |
title_short |
Penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid Sekolah Rendah Taman Sri Rampai / Nur Aliah Izzaty Hisamudin |
title_full |
Penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid Sekolah Rendah Taman Sri Rampai / Nur Aliah Izzaty Hisamudin |
title_fullStr |
Penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid Sekolah Rendah Taman Sri Rampai / Nur Aliah Izzaty Hisamudin |
title_full_unstemmed |
Penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid Sekolah Rendah Taman Sri Rampai / Nur Aliah Izzaty Hisamudin |
title_sort |
penggunaan kaedah didik hibur untuk pembelajaran matematik dalam kalangan murid sekolah rendah taman sri rampai / nur aliah izzaty hisamudin |
publishDate |
2019 |
url |
http://studentsrepo.um.edu.my/10984/2/Nur_Aliah.pdf http://studentsrepo.um.edu.my/10984/1/Nur_Aliah_Izzaty.pdf http://studentsrepo.um.edu.my/10984/ |
_version_ |
1738506427745435648 |
score |
13.159267 |