Status katalog di pusat sumber sekolah-sekolah menengah di Daerah Klang, Selangor Darul Ehsan / Rohaya Mohamad Dahalan

Kajian ini bertujuan mengetahui dengan lebih jelas mengenai status katalog di pusat sumber sekolah-sekolah menengah di daerah Klang, Selangor Darul Ehsan. Seramai 28 (100%) orang guru-guru penyelaras pusat sumber sekolah menengah di daerah Klang telah bertindakbalas terhadap 37 soalan di dalam soal...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rohaya, Mohamad Dahalan
Format: Thesis
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/10721/1/Rohaya_Mohamad_Dahalan_%E2%80%93_Dissertation.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/10721/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.10721
record_format eprints
spelling my.um.stud.107212020-01-18T02:34:11Z Status katalog di pusat sumber sekolah-sekolah menengah di Daerah Klang, Selangor Darul Ehsan / Rohaya Mohamad Dahalan Rohaya, Mohamad Dahalan Z665 Library Science. Information Science Kajian ini bertujuan mengetahui dengan lebih jelas mengenai status katalog di pusat sumber sekolah-sekolah menengah di daerah Klang, Selangor Darul Ehsan. Seramai 28 (100%) orang guru-guru penyelaras pusat sumber sekolah menengah di daerah Klang telah bertindakbalas terhadap 37 soalan di dalam soal selidik tersebut. Data telah dianalisa menggunakan SPSS Version 11.0. Analisa kajian mendapati bahawa 75% responden sahaja yang mempunyai katalog di PSS mereka. Sejumlah 12 buah PSS mempunyai kad katalog, 3 buah PSS mempunyai katalog elektronik, 6 buah PSS mempunyai kedua-dua jenis katalog itu dan 7 buah PSS tiada mempunyai katalog. Bagaimanapun, hanya katalog elektronik sahaja yang digunakan untuk pencarian maklumat berdasarkan kenyataan 17.9% responden. Hasil kajian juga mendapati bahawa PSS telah menyediakan pelbagai jenis format katalog tradisional untuk digunakan. Kedua-dua jenis katalog yang dikaji telah disediakan mengikut peraturan AACR (35.7% untuk katalog tradisional dan 10.7% katalog elektronik). Kebanyakan PSS yang akan mengautomasi PSS mereka lebih meminati sistem Pustaka (28.6%) sebagai sistem pilihan. Antara masalah yang didapati pula ialah pengguna-pengguna PSS tidak menggunakan katalog untuk pencarian maklumat kerana mereka tidak tahu menggunakan katalog tradisional. Manakala katalog elektronik juga tidak dapat digunakan kerana guru-guru sendiri tidak tahu menggunakan katalog jenis ini, apatah lagi untuk melatih murid-murid untuk menggunakannya. Kajian juga telah mencadangkan beberapa bidang yang harus dikaji pada masa hadapan untuk perkembangan PSS dalam dunia pendidikan bestari. 2004 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/10721/1/Rohaya_Mohamad_Dahalan_%E2%80%93_Dissertation.pdf Rohaya, Mohamad Dahalan (2004) Status katalog di pusat sumber sekolah-sekolah menengah di Daerah Klang, Selangor Darul Ehsan / Rohaya Mohamad Dahalan. Masters thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/10721/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic Z665 Library Science. Information Science
spellingShingle Z665 Library Science. Information Science
Rohaya, Mohamad Dahalan
Status katalog di pusat sumber sekolah-sekolah menengah di Daerah Klang, Selangor Darul Ehsan / Rohaya Mohamad Dahalan
description Kajian ini bertujuan mengetahui dengan lebih jelas mengenai status katalog di pusat sumber sekolah-sekolah menengah di daerah Klang, Selangor Darul Ehsan. Seramai 28 (100%) orang guru-guru penyelaras pusat sumber sekolah menengah di daerah Klang telah bertindakbalas terhadap 37 soalan di dalam soal selidik tersebut. Data telah dianalisa menggunakan SPSS Version 11.0. Analisa kajian mendapati bahawa 75% responden sahaja yang mempunyai katalog di PSS mereka. Sejumlah 12 buah PSS mempunyai kad katalog, 3 buah PSS mempunyai katalog elektronik, 6 buah PSS mempunyai kedua-dua jenis katalog itu dan 7 buah PSS tiada mempunyai katalog. Bagaimanapun, hanya katalog elektronik sahaja yang digunakan untuk pencarian maklumat berdasarkan kenyataan 17.9% responden. Hasil kajian juga mendapati bahawa PSS telah menyediakan pelbagai jenis format katalog tradisional untuk digunakan. Kedua-dua jenis katalog yang dikaji telah disediakan mengikut peraturan AACR (35.7% untuk katalog tradisional dan 10.7% katalog elektronik). Kebanyakan PSS yang akan mengautomasi PSS mereka lebih meminati sistem Pustaka (28.6%) sebagai sistem pilihan. Antara masalah yang didapati pula ialah pengguna-pengguna PSS tidak menggunakan katalog untuk pencarian maklumat kerana mereka tidak tahu menggunakan katalog tradisional. Manakala katalog elektronik juga tidak dapat digunakan kerana guru-guru sendiri tidak tahu menggunakan katalog jenis ini, apatah lagi untuk melatih murid-murid untuk menggunakannya. Kajian juga telah mencadangkan beberapa bidang yang harus dikaji pada masa hadapan untuk perkembangan PSS dalam dunia pendidikan bestari.
format Thesis
author Rohaya, Mohamad Dahalan
author_facet Rohaya, Mohamad Dahalan
author_sort Rohaya, Mohamad Dahalan
title Status katalog di pusat sumber sekolah-sekolah menengah di Daerah Klang, Selangor Darul Ehsan / Rohaya Mohamad Dahalan
title_short Status katalog di pusat sumber sekolah-sekolah menengah di Daerah Klang, Selangor Darul Ehsan / Rohaya Mohamad Dahalan
title_full Status katalog di pusat sumber sekolah-sekolah menengah di Daerah Klang, Selangor Darul Ehsan / Rohaya Mohamad Dahalan
title_fullStr Status katalog di pusat sumber sekolah-sekolah menengah di Daerah Klang, Selangor Darul Ehsan / Rohaya Mohamad Dahalan
title_full_unstemmed Status katalog di pusat sumber sekolah-sekolah menengah di Daerah Klang, Selangor Darul Ehsan / Rohaya Mohamad Dahalan
title_sort status katalog di pusat sumber sekolah-sekolah menengah di daerah klang, selangor darul ehsan / rohaya mohamad dahalan
publishDate 2004
url http://studentsrepo.um.edu.my/10721/1/Rohaya_Mohamad_Dahalan_%E2%80%93_Dissertation.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/10721/
_version_ 1738506402473705472
score 13.160551