Pendekatan Ruang Boleh Dipertahankan dalam program pengawasan komuniti untuk kanak kanak tidak terkawal di Projek Perumahan Awam Desa Rejang, Setapak, Kuala Lumpur / Zaiton Azman

Kajian ini meneliti pelaksanaan program pencegahan berasas komuniti; iaitu Program Pengawasan Komuniti, untuk Kanak-kanak Tidak Terkawal. Kajian ini mempunyai empat objektif utama: (1) untuk mengenal pasti tahap pengetahuan kanak-kanak mengenai Program Pengawasan Komuniti, (2) untuk mengukur tahap p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zaiton, Azman
Format: Thesis
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/10223/2/Zaiton_Azman.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/10223/1/Zaiton_Azman_%E2%80%93_Thesis.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/10223/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.10223
record_format eprints
spelling my.um.stud.102232020-08-16T23:21:40Z Pendekatan Ruang Boleh Dipertahankan dalam program pengawasan komuniti untuk kanak kanak tidak terkawal di Projek Perumahan Awam Desa Rejang, Setapak, Kuala Lumpur / Zaiton Azman Zaiton, Azman H Social Sciences (General) HT Communities. Classes. Races Kajian ini meneliti pelaksanaan program pencegahan berasas komuniti; iaitu Program Pengawasan Komuniti, untuk Kanak-kanak Tidak Terkawal. Kajian ini mempunyai empat objektif utama: (1) untuk mengenal pasti tahap pengetahuan kanak-kanak mengenai Program Pengawasan Komuniti, (2) untuk mengukur tahap penglibatan kanak-kanak dalam Program Pengawasan Komuniti, (3) untuk menentukan halangan-halangan yang terdapat di dalam Ruang Boleh Dipertahankan yang mempengaruhi penglibatan kanak-kanak dalam aktiviti Pengawasan Komuniti, dan (4) untuk mencadangkan serangkaian tindakan susulan yang mampu mempertingkatkan lagi keupayaan Program Pengawasan Komuniti dalam mengawal Kanak-kanak Tidak Terkawal yang berada dalam komuniti. Setelah mengenal pasti perkara-perkara di atas, kajian ini dapat mencadangkan intervensi-intervensi sosial yang mampu memperkukuhkan Ruang Boleh Dipertahankan agar Program Pengawasan Komuniti dapat mengawal Kanak-kanak Tidak Terkawal dengan lebih berkesan. Seramai 210 orang kanak-kanak berusia 13 hingga 18 tahun terlibat dalam kajian ini. Mereka merupakan anggota komuniti sebuah perumahan awam di Kuala Lumpur. Mereka telah dipilih secara rawak sistematik. Bagi mengumpul data primer kajian, pengkaji telah melakukan temubual bersemuka dengan berpandukan satu set soal selidik berstruktur. Survei yang menggunakan teknik lapor diri mendapati pengetahuan kanak-kanak mengenai Program Pengawasan Komuniti adalah sederhana. Hanya sebilangan kecil sahaja daripada mereka menyertai aktiviti yang dianjurkan oleh Program Pengawasan Komuniti. Kajian ini juga mendapati penglibatan kanak-kanak dalam Program Pengawasan Komuniti mempunyai kaitan rapat dengan tiga aspek Ruang Boleh Dipertahankan iaitu faktor struktural, intrapersonal dan interpersonal. Kajian ini telah mengusulkan beberapa intervensi sosial yang mampu memperkasakan ruang struktural, intrapersonal dan interpersonal agar kanak-kanak boleh melibatkan diri secara aktif dalam program berkenaan. Tindakan ini penting bagi memastikan Program Pengawasan Komuniti boleh mengawal Kanak-kanak Tidak Terkawal yang terdapat di dalam komuniti secara berkesan. 2016-08 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/10223/2/Zaiton_Azman.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/10223/1/Zaiton_Azman_%E2%80%93_Thesis.pdf Zaiton, Azman (2016) Pendekatan Ruang Boleh Dipertahankan dalam program pengawasan komuniti untuk kanak kanak tidak terkawal di Projek Perumahan Awam Desa Rejang, Setapak, Kuala Lumpur / Zaiton Azman. PhD thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/10223/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic H Social Sciences (General)
HT Communities. Classes. Races
spellingShingle H Social Sciences (General)
HT Communities. Classes. Races
Zaiton, Azman
Pendekatan Ruang Boleh Dipertahankan dalam program pengawasan komuniti untuk kanak kanak tidak terkawal di Projek Perumahan Awam Desa Rejang, Setapak, Kuala Lumpur / Zaiton Azman
description Kajian ini meneliti pelaksanaan program pencegahan berasas komuniti; iaitu Program Pengawasan Komuniti, untuk Kanak-kanak Tidak Terkawal. Kajian ini mempunyai empat objektif utama: (1) untuk mengenal pasti tahap pengetahuan kanak-kanak mengenai Program Pengawasan Komuniti, (2) untuk mengukur tahap penglibatan kanak-kanak dalam Program Pengawasan Komuniti, (3) untuk menentukan halangan-halangan yang terdapat di dalam Ruang Boleh Dipertahankan yang mempengaruhi penglibatan kanak-kanak dalam aktiviti Pengawasan Komuniti, dan (4) untuk mencadangkan serangkaian tindakan susulan yang mampu mempertingkatkan lagi keupayaan Program Pengawasan Komuniti dalam mengawal Kanak-kanak Tidak Terkawal yang berada dalam komuniti. Setelah mengenal pasti perkara-perkara di atas, kajian ini dapat mencadangkan intervensi-intervensi sosial yang mampu memperkukuhkan Ruang Boleh Dipertahankan agar Program Pengawasan Komuniti dapat mengawal Kanak-kanak Tidak Terkawal dengan lebih berkesan. Seramai 210 orang kanak-kanak berusia 13 hingga 18 tahun terlibat dalam kajian ini. Mereka merupakan anggota komuniti sebuah perumahan awam di Kuala Lumpur. Mereka telah dipilih secara rawak sistematik. Bagi mengumpul data primer kajian, pengkaji telah melakukan temubual bersemuka dengan berpandukan satu set soal selidik berstruktur. Survei yang menggunakan teknik lapor diri mendapati pengetahuan kanak-kanak mengenai Program Pengawasan Komuniti adalah sederhana. Hanya sebilangan kecil sahaja daripada mereka menyertai aktiviti yang dianjurkan oleh Program Pengawasan Komuniti. Kajian ini juga mendapati penglibatan kanak-kanak dalam Program Pengawasan Komuniti mempunyai kaitan rapat dengan tiga aspek Ruang Boleh Dipertahankan iaitu faktor struktural, intrapersonal dan interpersonal. Kajian ini telah mengusulkan beberapa intervensi sosial yang mampu memperkasakan ruang struktural, intrapersonal dan interpersonal agar kanak-kanak boleh melibatkan diri secara aktif dalam program berkenaan. Tindakan ini penting bagi memastikan Program Pengawasan Komuniti boleh mengawal Kanak-kanak Tidak Terkawal yang terdapat di dalam komuniti secara berkesan.
format Thesis
author Zaiton, Azman
author_facet Zaiton, Azman
author_sort Zaiton, Azman
title Pendekatan Ruang Boleh Dipertahankan dalam program pengawasan komuniti untuk kanak kanak tidak terkawal di Projek Perumahan Awam Desa Rejang, Setapak, Kuala Lumpur / Zaiton Azman
title_short Pendekatan Ruang Boleh Dipertahankan dalam program pengawasan komuniti untuk kanak kanak tidak terkawal di Projek Perumahan Awam Desa Rejang, Setapak, Kuala Lumpur / Zaiton Azman
title_full Pendekatan Ruang Boleh Dipertahankan dalam program pengawasan komuniti untuk kanak kanak tidak terkawal di Projek Perumahan Awam Desa Rejang, Setapak, Kuala Lumpur / Zaiton Azman
title_fullStr Pendekatan Ruang Boleh Dipertahankan dalam program pengawasan komuniti untuk kanak kanak tidak terkawal di Projek Perumahan Awam Desa Rejang, Setapak, Kuala Lumpur / Zaiton Azman
title_full_unstemmed Pendekatan Ruang Boleh Dipertahankan dalam program pengawasan komuniti untuk kanak kanak tidak terkawal di Projek Perumahan Awam Desa Rejang, Setapak, Kuala Lumpur / Zaiton Azman
title_sort pendekatan ruang boleh dipertahankan dalam program pengawasan komuniti untuk kanak kanak tidak terkawal di projek perumahan awam desa rejang, setapak, kuala lumpur / zaiton azman
publishDate 2016
url http://studentsrepo.um.edu.my/10223/2/Zaiton_Azman.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/10223/1/Zaiton_Azman_%E2%80%93_Thesis.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/10223/
_version_ 1738506339664003072
score 13.209306