Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0
Satu cabaran yang perlu dihadapi dalam dunia pendidikan kini ialah menyesuaikan pembelajaran dan pemudahcaraan (pdPc) bagi mendepani revolusi industri 4.0. Ledakan Revolusi lndustri 4.0 memberi kesan yang besar kepada guru dalam menyediakan pelajar yang berkemahiran tinggi, berpemikiran kritikal da...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.um.edu.my/20391/1/Che%20Aleha%20Ladin%20%20-%20Conference%20paper.pdf http://eprints.um.edu.my/20391/ https://isonh2018.wordpress.com/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.um.eprints.20391 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.um.eprints.203912019-08-06T05:03:43Z http://eprints.um.edu.my/20391/ Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0 Ladin, Che Aleha Omar, Intan Marfarrina Mohd Zaki, Hairol Nezam Ilias, Kamaruddin Ullah, Nurul 'Ain Saffar L Education (General) N Visual arts (General) For photography, see TR Satu cabaran yang perlu dihadapi dalam dunia pendidikan kini ialah menyesuaikan pembelajaran dan pemudahcaraan (pdPc) bagi mendepani revolusi industri 4.0. Ledakan Revolusi lndustri 4.0 memberi kesan yang besar kepada guru dalam menyediakan pelajar yang berkemahiran tinggi, berpemikiran kritikal dan penyelesaian masalah, boleh berkomunikasi, berkolaborasi, kreativiti dan mempunyai kesejahteraan emosi. Guru Pendidikan Seni Visual perlu mengambil inisiatif celik Revolusi lndustri 4.0, kreatif dan inovatif menggunakan kepelbagaian sumber dan media yang sesuai bagi menghasilkan PdPc yang lebih menarik. Penulisan ini membincangkan PdPc Pendidikan Seni Visual yang relevan dengan konteks Revolusi lndustri 4.0 melalui penerapan kemahiran Pembelajaran Abad 21, pembelajaran autentik, kemahiran insaniah dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Turut dibincangkan ialah cabaran yang dihadapi guru dalam merealisasikan pembelajaran Seni ke arah revolusi lndustri 4.0. 2018 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://eprints.um.edu.my/20391/1/Che%20Aleha%20Ladin%20%20-%20Conference%20paper.pdf Ladin, Che Aleha and Omar, Intan Marfarrina and Mohd Zaki, Hairol Nezam and Ilias, Kamaruddin and Ullah, Nurul 'Ain Saffar (2018) Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0. In: 7th International Seminar on Nusantara Heritage 2018 (7th ISoNH 2018), 22-24 October 2018, Crown Garden Hotel, Kota Bahru, Kelantan, Malaysia. https://isonh2018.wordpress.com/ |
institution |
Universiti Malaya |
building |
UM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaya |
content_source |
UM Research Repository |
url_provider |
http://eprints.um.edu.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) N Visual arts (General) For photography, see TR |
spellingShingle |
L Education (General) N Visual arts (General) For photography, see TR Ladin, Che Aleha Omar, Intan Marfarrina Mohd Zaki, Hairol Nezam Ilias, Kamaruddin Ullah, Nurul 'Ain Saffar Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0 |
description |
Satu cabaran yang perlu dihadapi dalam dunia pendidikan kini ialah menyesuaikan pembelajaran dan pemudahcaraan (pdPc) bagi mendepani revolusi industri 4.0. Ledakan Revolusi lndustri 4.0 memberi kesan yang besar kepada guru dalam
menyediakan pelajar yang berkemahiran tinggi, berpemikiran kritikal dan penyelesaian masalah, boleh berkomunikasi, berkolaborasi, kreativiti dan mempunyai kesejahteraan
emosi. Guru Pendidikan Seni Visual perlu mengambil inisiatif celik Revolusi lndustri 4.0, kreatif dan inovatif menggunakan kepelbagaian sumber dan media yang sesuai bagi
menghasilkan PdPc yang lebih menarik. Penulisan ini membincangkan PdPc Pendidikan Seni Visual yang relevan dengan konteks Revolusi lndustri 4.0 melalui penerapan kemahiran Pembelajaran Abad 21, pembelajaran autentik, kemahiran insaniah dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Turut dibincangkan ialah cabaran yang dihadapi guru dalam merealisasikan pembelajaran Seni ke arah revolusi lndustri 4.0. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Ladin, Che Aleha Omar, Intan Marfarrina Mohd Zaki, Hairol Nezam Ilias, Kamaruddin Ullah, Nurul 'Ain Saffar |
author_facet |
Ladin, Che Aleha Omar, Intan Marfarrina Mohd Zaki, Hairol Nezam Ilias, Kamaruddin Ullah, Nurul 'Ain Saffar |
author_sort |
Ladin, Che Aleha |
title |
Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0 |
title_short |
Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0 |
title_full |
Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0 |
title_fullStr |
Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0 |
title_full_unstemmed |
Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0 |
title_sort |
pembelajaran dan pemudahcaraan (pdpc) pendidikan seni visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0 |
publishDate |
2018 |
url |
http://eprints.um.edu.my/20391/1/Che%20Aleha%20Ladin%20%20-%20Conference%20paper.pdf http://eprints.um.edu.my/20391/ https://isonh2018.wordpress.com/ |
_version_ |
1643691264787349504 |
score |
13.160551 |