Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0

Satu cabaran yang perlu dihadapi dalam dunia pendidikan kini ialah menyesuaikan pembelajaran dan pemudahcaraan (pdPc) bagi mendepani revolusi industri 4.0. Ledakan Revolusi lndustri 4.0 memberi kesan yang besar kepada guru dalam menyediakan pelajar yang berkemahiran tinggi, berpemikiran kritikal da...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ladin, Che Aleha, Omar, Intan Marfarrina, Mohd Zaki, Hairol Nezam, Ilias, Kamaruddin, Ullah, Nurul 'Ain Saffar
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.um.edu.my/20391/1/Che%20Aleha%20Ladin%20%20-%20Conference%20paper.pdf
http://eprints.um.edu.my/20391/
https://isonh2018.wordpress.com/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.eprints.20391
record_format eprints
spelling my.um.eprints.203912019-08-06T05:03:43Z http://eprints.um.edu.my/20391/ Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0 Ladin, Che Aleha Omar, Intan Marfarrina Mohd Zaki, Hairol Nezam Ilias, Kamaruddin Ullah, Nurul 'Ain Saffar L Education (General) N Visual arts (General) For photography, see TR Satu cabaran yang perlu dihadapi dalam dunia pendidikan kini ialah menyesuaikan pembelajaran dan pemudahcaraan (pdPc) bagi mendepani revolusi industri 4.0. Ledakan Revolusi lndustri 4.0 memberi kesan yang besar kepada guru dalam menyediakan pelajar yang berkemahiran tinggi, berpemikiran kritikal dan penyelesaian masalah, boleh berkomunikasi, berkolaborasi, kreativiti dan mempunyai kesejahteraan emosi. Guru Pendidikan Seni Visual perlu mengambil inisiatif celik Revolusi lndustri 4.0, kreatif dan inovatif menggunakan kepelbagaian sumber dan media yang sesuai bagi menghasilkan PdPc yang lebih menarik. Penulisan ini membincangkan PdPc Pendidikan Seni Visual yang relevan dengan konteks Revolusi lndustri 4.0 melalui penerapan kemahiran Pembelajaran Abad 21, pembelajaran autentik, kemahiran insaniah dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Turut dibincangkan ialah cabaran yang dihadapi guru dalam merealisasikan pembelajaran Seni ke arah revolusi lndustri 4.0. 2018 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://eprints.um.edu.my/20391/1/Che%20Aleha%20Ladin%20%20-%20Conference%20paper.pdf Ladin, Che Aleha and Omar, Intan Marfarrina and Mohd Zaki, Hairol Nezam and Ilias, Kamaruddin and Ullah, Nurul 'Ain Saffar (2018) Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0. In: 7th International Seminar on Nusantara Heritage 2018 (7th ISoNH 2018), 22-24 October 2018, Crown Garden Hotel, Kota Bahru, Kelantan, Malaysia. https://isonh2018.wordpress.com/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Research Repository
url_provider http://eprints.um.edu.my/
language English
topic L Education (General)
N Visual arts (General) For photography, see TR
spellingShingle L Education (General)
N Visual arts (General) For photography, see TR
Ladin, Che Aleha
Omar, Intan Marfarrina
Mohd Zaki, Hairol Nezam
Ilias, Kamaruddin
Ullah, Nurul 'Ain Saffar
Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0
description Satu cabaran yang perlu dihadapi dalam dunia pendidikan kini ialah menyesuaikan pembelajaran dan pemudahcaraan (pdPc) bagi mendepani revolusi industri 4.0. Ledakan Revolusi lndustri 4.0 memberi kesan yang besar kepada guru dalam menyediakan pelajar yang berkemahiran tinggi, berpemikiran kritikal dan penyelesaian masalah, boleh berkomunikasi, berkolaborasi, kreativiti dan mempunyai kesejahteraan emosi. Guru Pendidikan Seni Visual perlu mengambil inisiatif celik Revolusi lndustri 4.0, kreatif dan inovatif menggunakan kepelbagaian sumber dan media yang sesuai bagi menghasilkan PdPc yang lebih menarik. Penulisan ini membincangkan PdPc Pendidikan Seni Visual yang relevan dengan konteks Revolusi lndustri 4.0 melalui penerapan kemahiran Pembelajaran Abad 21, pembelajaran autentik, kemahiran insaniah dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Turut dibincangkan ialah cabaran yang dihadapi guru dalam merealisasikan pembelajaran Seni ke arah revolusi lndustri 4.0.
format Conference or Workshop Item
author Ladin, Che Aleha
Omar, Intan Marfarrina
Mohd Zaki, Hairol Nezam
Ilias, Kamaruddin
Ullah, Nurul 'Ain Saffar
author_facet Ladin, Che Aleha
Omar, Intan Marfarrina
Mohd Zaki, Hairol Nezam
Ilias, Kamaruddin
Ullah, Nurul 'Ain Saffar
author_sort Ladin, Che Aleha
title Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0
title_short Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0
title_full Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0
title_fullStr Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0
title_full_unstemmed Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0
title_sort pembelajaran dan pemudahcaraan (pdpc) pendidikan seni visual dalam menghadapi revolusi industri 4.0
publishDate 2018
url http://eprints.um.edu.my/20391/1/Che%20Aleha%20Ladin%20%20-%20Conference%20paper.pdf
http://eprints.um.edu.my/20391/
https://isonh2018.wordpress.com/
_version_ 1643691264787349504
score 13.160551