Aspek Kesesuaian latihan dalam perkhidmatan dan hubungannya dengan peningkatan profesionalisme keguruan

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menilai kesesuaian aspek-aspek latihan dalam perkhidmatan iaitu perancangan, kandungan, penyampai, hari dan tempoh latihan serta tempat latihan diadakan. Selain itu, kajian juga menilai hubungan di antara peningkatan profesionalisme guru terhadap aspek-aspek...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Siti Nur Aisya Sugumarie bt Abdullah, S.N.A.S.A., Razak, Ahmad Zabidi Abdul
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.um.edu.my/16779/1/Artikel_Seminar_KKPG_2014_%2818_Julai_2014%29.doc
http://eprints.um.edu.my/16779/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.eprints.16779
record_format eprints
spelling my.um.eprints.167792019-05-30T03:45:32Z http://eprints.um.edu.my/16779/ Aspek Kesesuaian latihan dalam perkhidmatan dan hubungannya dengan peningkatan profesionalisme keguruan Siti Nur Aisya Sugumarie bt Abdullah, S.N.A.S.A. Razak, Ahmad Zabidi Abdul L Education (General) Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menilai kesesuaian aspek-aspek latihan dalam perkhidmatan iaitu perancangan, kandungan, penyampai, hari dan tempoh latihan serta tempat latihan diadakan. Selain itu, kajian juga menilai hubungan di antara peningkatan profesionalisme guru terhadap aspek-aspek kesesuaian latihan dalam perkhidmatan. Kajian ini dijalankan di enam buah sekolah menengah di daerah Petaling Utama. Seramai 174 guru telah menjadi responden kajian. Data yang dikumpul telah dianalisis secara kuantitatif dengan menggunakan perisian SPSS versi 21. Kaedah statistik yang telah digunakan ialah statistik deskriptif iaitu min, frekuensi dan peratus serta statistik inferensi iaitu ujian Korelasi Pearson. Kajian membuktikan bahawa terdapat hubungan yang signifikan di antara aspek-aspek perancangan, kandungan dan penyampai kursus dengan peningkatan profesionalisme guru. Pihak pengurusan sekolah boleh mewujudkan peluang yang lebih baik untuk menjadikan latihan dalam perkhidmatan bersesuaian dengan keperluan guru. Kementerian Pendidikan Malaysia juga diharapkan memanipulasi aspek perancangan, kandungan dan penyampai kursus agar latihan dalam perkhidmatan dapat mempromosikan profesionalisme guru. Diharapkan kajian ini menjadi panduan dalam menjadikan latihan dalam perkhidmatan bersesuaian bagi meningkatkan profesionalisme guru. Kata kunci: kesesuaian, latihan dalam perkhidmatan, profesionalisme keguruan 2014-10-14 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/msword en http://eprints.um.edu.my/16779/1/Artikel_Seminar_KKPG_2014_%2818_Julai_2014%29.doc Siti Nur Aisya Sugumarie bt Abdullah, S.N.A.S.A. and Razak, Ahmad Zabidi Abdul (2014) Aspek Kesesuaian latihan dalam perkhidmatan dan hubungannya dengan peningkatan profesionalisme keguruan. In: Konvensyen Kebangsaan Pendidikan Guru. (Unpublished)
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Research Repository
url_provider http://eprints.um.edu.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Siti Nur Aisya Sugumarie bt Abdullah, S.N.A.S.A.
Razak, Ahmad Zabidi Abdul
Aspek Kesesuaian latihan dalam perkhidmatan dan hubungannya dengan peningkatan profesionalisme keguruan
description Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menilai kesesuaian aspek-aspek latihan dalam perkhidmatan iaitu perancangan, kandungan, penyampai, hari dan tempoh latihan serta tempat latihan diadakan. Selain itu, kajian juga menilai hubungan di antara peningkatan profesionalisme guru terhadap aspek-aspek kesesuaian latihan dalam perkhidmatan. Kajian ini dijalankan di enam buah sekolah menengah di daerah Petaling Utama. Seramai 174 guru telah menjadi responden kajian. Data yang dikumpul telah dianalisis secara kuantitatif dengan menggunakan perisian SPSS versi 21. Kaedah statistik yang telah digunakan ialah statistik deskriptif iaitu min, frekuensi dan peratus serta statistik inferensi iaitu ujian Korelasi Pearson. Kajian membuktikan bahawa terdapat hubungan yang signifikan di antara aspek-aspek perancangan, kandungan dan penyampai kursus dengan peningkatan profesionalisme guru. Pihak pengurusan sekolah boleh mewujudkan peluang yang lebih baik untuk menjadikan latihan dalam perkhidmatan bersesuaian dengan keperluan guru. Kementerian Pendidikan Malaysia juga diharapkan memanipulasi aspek perancangan, kandungan dan penyampai kursus agar latihan dalam perkhidmatan dapat mempromosikan profesionalisme guru. Diharapkan kajian ini menjadi panduan dalam menjadikan latihan dalam perkhidmatan bersesuaian bagi meningkatkan profesionalisme guru. Kata kunci: kesesuaian, latihan dalam perkhidmatan, profesionalisme keguruan
format Conference or Workshop Item
author Siti Nur Aisya Sugumarie bt Abdullah, S.N.A.S.A.
Razak, Ahmad Zabidi Abdul
author_facet Siti Nur Aisya Sugumarie bt Abdullah, S.N.A.S.A.
Razak, Ahmad Zabidi Abdul
author_sort Siti Nur Aisya Sugumarie bt Abdullah, S.N.A.S.A.
title Aspek Kesesuaian latihan dalam perkhidmatan dan hubungannya dengan peningkatan profesionalisme keguruan
title_short Aspek Kesesuaian latihan dalam perkhidmatan dan hubungannya dengan peningkatan profesionalisme keguruan
title_full Aspek Kesesuaian latihan dalam perkhidmatan dan hubungannya dengan peningkatan profesionalisme keguruan
title_fullStr Aspek Kesesuaian latihan dalam perkhidmatan dan hubungannya dengan peningkatan profesionalisme keguruan
title_full_unstemmed Aspek Kesesuaian latihan dalam perkhidmatan dan hubungannya dengan peningkatan profesionalisme keguruan
title_sort aspek kesesuaian latihan dalam perkhidmatan dan hubungannya dengan peningkatan profesionalisme keguruan
publishDate 2014
url http://eprints.um.edu.my/16779/1/Artikel_Seminar_KKPG_2014_%2818_Julai_2014%29.doc
http://eprints.um.edu.my/16779/
_version_ 1643690361315393536
score 13.15806