Penguasaan bacaan hukum nun sakinah dalam tilawah Al-Quran pelajar-pelajar bermasalah penglihatan di Malaysia

Kajian ini adalah satu tinjauan yang bertujuan mengenal pasti tahap penguasaan hukum nun sakinah dalam kalangan pelajar bermasalah penglihatan di Malaysia. Sampel kajian terdiri daripada pelajar-pelajar bermasalah penglihatan peringkat menengah atas dari Sekolah Menengah Pendidikan Khas dan Program...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Zakaria, H.B., Awang @ Husain, M.H., Tamuri, A.H.
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://eprints.um.edu.my/14087/1/PENGUASAAN_BACAAN_HUKUM_NUN_SAKINAH.pdf
http://eprints.um.edu.my/14087/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.eprints.14087
record_format eprints
spelling my.um.eprints.140872015-09-23T01:09:58Z http://eprints.um.edu.my/14087/ Penguasaan bacaan hukum nun sakinah dalam tilawah Al-Quran pelajar-pelajar bermasalah penglihatan di Malaysia Zakaria, H.B. Awang @ Husain, M.H. Tamuri, A.H. BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Kajian ini adalah satu tinjauan yang bertujuan mengenal pasti tahap penguasaan hukum nun sakinah dalam kalangan pelajar bermasalah penglihatan di Malaysia. Sampel kajian terdiri daripada pelajar-pelajar bermasalah penglihatan peringkat menengah atas dari Sekolah Menengah Pendidikan Khas dan Program Pendidikan Khas Integrasi seluruh Malaysia. Satu ujian bacaan berdasarkan sukatan Asuhan Tilawah al-Quran, komponen mata pelajaran Pendidikan Islam KBSM telah ditadbir bagi menguji tahap penguasaan bacaan alQuran pelajar dari aspek nun sakinah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa keseluruhan pelajar tidak mencapai tahap penguasaan yang memuaskan dalam bacaan al-Quran berdasarkan hukum nun sakinah. Min tahap penguasaan pelajar berada pada tahap yang sangat lemah dengan min keseluruhan = 19.57, sisihan piawai=27.09. Dapatan juga mendapati terdapat perbezaan skor min dalam penguasaan hukum nun sakinah di antara pelajar-pelajar buta (min=38.15) dengan pelajar-pelajar rabun (min=10.55) dan juga di antara pelajar-pelajar yang telah khatam al-Quran (min=33.13) dengan pelajar-pelajar yang belum khatam alQuran (min=11.92). Penemuan ini menimbulkan pelbagai persoalan untuk dibincang dan diketengahkan. Diharap kajian ini mampu menimbulkan kesedaran dan membuka mata semua pihak dalam usaha meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran khususnya dalam Pendidikan al-Quran pelajar-pelajar bermasalah penglihatan. 2012-06 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.um.edu.my/14087/1/PENGUASAAN_BACAAN_HUKUM_NUN_SAKINAH.pdf Zakaria, H.B. and Awang @ Husain, M.H. and Tamuri, A.H. (2012) Penguasaan bacaan hukum nun sakinah dalam tilawah Al-Quran pelajar-pelajar bermasalah penglihatan di Malaysia. In: International Conference on Research in Islamic and Arabic Language Education 2012, 01-02 June 2012, Mecca, Saudi Arabia.
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Research Repository
url_provider http://eprints.um.edu.my/
language English
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
Zakaria, H.B.
Awang @ Husain, M.H.
Tamuri, A.H.
Penguasaan bacaan hukum nun sakinah dalam tilawah Al-Quran pelajar-pelajar bermasalah penglihatan di Malaysia
description Kajian ini adalah satu tinjauan yang bertujuan mengenal pasti tahap penguasaan hukum nun sakinah dalam kalangan pelajar bermasalah penglihatan di Malaysia. Sampel kajian terdiri daripada pelajar-pelajar bermasalah penglihatan peringkat menengah atas dari Sekolah Menengah Pendidikan Khas dan Program Pendidikan Khas Integrasi seluruh Malaysia. Satu ujian bacaan berdasarkan sukatan Asuhan Tilawah al-Quran, komponen mata pelajaran Pendidikan Islam KBSM telah ditadbir bagi menguji tahap penguasaan bacaan alQuran pelajar dari aspek nun sakinah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa keseluruhan pelajar tidak mencapai tahap penguasaan yang memuaskan dalam bacaan al-Quran berdasarkan hukum nun sakinah. Min tahap penguasaan pelajar berada pada tahap yang sangat lemah dengan min keseluruhan = 19.57, sisihan piawai=27.09. Dapatan juga mendapati terdapat perbezaan skor min dalam penguasaan hukum nun sakinah di antara pelajar-pelajar buta (min=38.15) dengan pelajar-pelajar rabun (min=10.55) dan juga di antara pelajar-pelajar yang telah khatam al-Quran (min=33.13) dengan pelajar-pelajar yang belum khatam alQuran (min=11.92). Penemuan ini menimbulkan pelbagai persoalan untuk dibincang dan diketengahkan. Diharap kajian ini mampu menimbulkan kesedaran dan membuka mata semua pihak dalam usaha meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran khususnya dalam Pendidikan al-Quran pelajar-pelajar bermasalah penglihatan.
format Conference or Workshop Item
author Zakaria, H.B.
Awang @ Husain, M.H.
Tamuri, A.H.
author_facet Zakaria, H.B.
Awang @ Husain, M.H.
Tamuri, A.H.
author_sort Zakaria, H.B.
title Penguasaan bacaan hukum nun sakinah dalam tilawah Al-Quran pelajar-pelajar bermasalah penglihatan di Malaysia
title_short Penguasaan bacaan hukum nun sakinah dalam tilawah Al-Quran pelajar-pelajar bermasalah penglihatan di Malaysia
title_full Penguasaan bacaan hukum nun sakinah dalam tilawah Al-Quran pelajar-pelajar bermasalah penglihatan di Malaysia
title_fullStr Penguasaan bacaan hukum nun sakinah dalam tilawah Al-Quran pelajar-pelajar bermasalah penglihatan di Malaysia
title_full_unstemmed Penguasaan bacaan hukum nun sakinah dalam tilawah Al-Quran pelajar-pelajar bermasalah penglihatan di Malaysia
title_sort penguasaan bacaan hukum nun sakinah dalam tilawah al-quran pelajar-pelajar bermasalah penglihatan di malaysia
publishDate 2012
url http://eprints.um.edu.my/14087/1/PENGUASAAN_BACAAN_HUKUM_NUN_SAKINAH.pdf
http://eprints.um.edu.my/14087/
_version_ 1643689730006581248
score 13.213126