Pedagogi responsif budaya satu dimensi pendidikan global
Pendidikan Pelbagai budaya merupakan satu isu pendidikan global yang turut dihadapi oleh seluruh dunia termasuk negara kita Malaysia.Kepelbagaian budaya yang dimiliki oleh semua kaum utama di Malaysia perlu didedahkan kepada generasi muda menerusi sistem pendidikan agar mereka memiliki pengetahuan...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.um.edu.my/13586/1/0001.pdf http://eprints.um.edu.my/13586/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.um.eprints.13586 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.um.eprints.135862018-10-18T06:27:55Z http://eprints.um.edu.my/13586/ Pedagogi responsif budaya satu dimensi pendidikan global Maaruf, S.Z. Siraj, Saedah LB Theory and practice of education Pendidikan Pelbagai budaya merupakan satu isu pendidikan global yang turut dihadapi oleh seluruh dunia termasuk negara kita Malaysia.Kepelbagaian budaya yang dimiliki oleh semua kaum utama di Malaysia perlu didedahkan kepada generasi muda menerusi sistem pendidikan agar mereka memiliki pengetahuan dan kesedaran bukan sahaja untuk memahami malah terus menghormatinya serta mengekalkan kesefahamanan dan toleransi di kalangan mereka bukan sahaja semasa mereka berada di dalam alam persekolahan malahan juga sehingga ke alam pekerjaan kelak. Pendekatan pendidikan pelbagai budayajuga boleh membantu memupuk perpaduan di kalangan pelajar kerana ia akan memberikan pelajar kefahaman tentang budaya kaum lain dan mereka boleh lebih bersikap bertoleransi sesama mereka apabila wujud kesedaran dan kefahaman tentang amalan, budaya serta nilai kesenian sesebuah kaum, Di sini jelas menunjukkan bahawa kita perlu melakukan perubahan dalam sistem pendidikan dengan cara menggunakan pendekatan pedagogi responsij budaya yang lebih memberi ruang kepada elemen pengetahuan dan juga kesedaran pelbagai budaya didedahkan dan dipelajari oleh pelajar agar mereka lebih peka kepada am alan budaya masyarakat di sekeliling mereka. Pendekatan yang sebegini diperlukan kerana pendidikan adalah dinamik serta sikap, hubungan serta nilai dalam masyarakt bukan sahaja berubah malahan melalui pergerakan paradigma seperti dari tradisional kepada moden dan lebih liberal.Tambahan lagi, perubahan yang berlaku juga mengambil adunan yang dicedok dari pelbagai sumber mengikut perkembangan ideologi, pergerakan atau imigrasi masyarakat juga perkembangan sejarah negara. 2011-12 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.um.edu.my/13586/1/0001.pdf Maaruf, S.Z. and Siraj, Saedah (2011) Pedagogi responsif budaya satu dimensi pendidikan global. In: 1st International Conference on World-Class Education 2011, 05-06 Dec 2011, University of Malaya. |
institution |
Universiti Malaya |
building |
UM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaya |
content_source |
UM Research Repository |
url_provider |
http://eprints.um.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Maaruf, S.Z. Siraj, Saedah Pedagogi responsif budaya satu dimensi pendidikan global |
description |
Pendidikan Pelbagai budaya merupakan satu isu pendidikan
global yang turut dihadapi oleh seluruh dunia termasuk negara kita Malaysia.Kepelbagaian budaya yang dimiliki oleh semua kaum utama di Malaysia perlu didedahkan kepada generasi muda menerusi sistem pendidikan agar mereka memiliki pengetahuan dan kesedaran bukan sahaja untuk memahami malah terus menghormatinya serta mengekalkan
kesefahamanan dan toleransi di kalangan mereka bukan sahaja semasa mereka berada di dalam alam persekolahan malahan juga sehingga ke alam pekerjaan kelak. Pendekatan pendidikan pelbagai budayajuga boleh membantu memupuk perpaduan di kalangan pelajar kerana ia akan memberikan pelajar kefahaman tentang budaya kaum lain dan mereka boleh lebih bersikap bertoleransi sesama mereka apabila wujud kesedaran dan kefahaman tentang amalan, budaya serta nilai kesenian
sesebuah kaum, Di sini jelas menunjukkan bahawa kita perlu melakukan perubahan dalam sistem pendidikan dengan cara menggunakan pendekatan pedagogi responsij budaya yang lebih memberi ruang kepada elemen pengetahuan dan juga kesedaran pelbagai budaya didedahkan dan dipelajari oleh pelajar agar mereka lebih peka kepada am alan budaya masyarakat di sekeliling mereka. Pendekatan yang sebegini diperlukan
kerana pendidikan adalah dinamik serta sikap, hubungan serta nilai dalam masyarakt bukan sahaja berubah malahan melalui pergerakan paradigma seperti dari tradisional kepada moden dan lebih liberal.Tambahan lagi, perubahan yang berlaku juga mengambil adunan yang dicedok dari pelbagai sumber mengikut perkembangan ideologi, pergerakan atau imigrasi masyarakat juga perkembangan sejarah negara. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Maaruf, S.Z. Siraj, Saedah |
author_facet |
Maaruf, S.Z. Siraj, Saedah |
author_sort |
Maaruf, S.Z. |
title |
Pedagogi responsif budaya satu dimensi pendidikan global |
title_short |
Pedagogi responsif budaya satu dimensi pendidikan global |
title_full |
Pedagogi responsif budaya satu dimensi pendidikan global |
title_fullStr |
Pedagogi responsif budaya satu dimensi pendidikan global |
title_full_unstemmed |
Pedagogi responsif budaya satu dimensi pendidikan global |
title_sort |
pedagogi responsif budaya satu dimensi pendidikan global |
publishDate |
2011 |
url |
http://eprints.um.edu.my/13586/1/0001.pdf http://eprints.um.edu.my/13586/ |
_version_ |
1643689593911902208 |
score |
13.209306 |