Animasi interaktif sebagai medium pembelajaran kanak-kanak homeschooling: Pendekatan Fuzzy Delphi
Ledakan teknologi maklumat telah mencetuskan fenomena baru dalam pengajaran dan pembelajaran khususnya kepada pendidikan alternatif homeschooling. Animasi Interaktif merupakan pendekatan baharu yang boleh dijadikan medium pembelajaran bagi kanak-kanak homeschooling. Animasi interaktif merupakan medi...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.um.edu.my/13150/1/ANIMASI_INTERAKTIF_SEBAGAI_MEDIUM_PEMBELAJARAN.pdf http://eprints.um.edu.my/13150/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.um.eprints.13150 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.um.eprints.131502018-10-18T06:25:28Z http://eprints.um.edu.my/13150/ Animasi interaktif sebagai medium pembelajaran kanak-kanak homeschooling: Pendekatan Fuzzy Delphi Patahol Wasli, M.M. Abdul Rahman, M.N. Siraj, Saedah Alias, N. Hussin, Z. LB Theory and practice of education Ledakan teknologi maklumat telah mencetuskan fenomena baru dalam pengajaran dan pembelajaran khususnya kepada pendidikan alternatif homeschooling. Animasi Interaktif merupakan pendekatan baharu yang boleh dijadikan medium pembelajaran bagi kanak-kanak homeschooling. Animasi interaktif merupakan media pendidikan yang mengintegrasikan lima elemen utama iaitu teks, grafik, audio, video dan animasi. Kertas kerja ini bertujuan untuk mengenal pasti ciri-ciri animasi interaktif yang bersesuaian untuk dibangunkan sebagai medium pembelajaran bagi kanak-kanak homeschoolingmenggunakan pendekatan Fuzzy Delphi. Pendekatan pembelajaran kanak-kanak Homeschooling dengan berbantukan animasi interaktif bukan sahaja dapat memudahkan proses pembelajaran tetapi juga meningkatkan motivasi kanak-kanak homeschooling. Seramai 15 orang pakar bidang pendidikan kanak-kanak homeschoolingdan teknologi pendidikan telah dipilih untuk menganalisis fuzziness konsensus pakar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa animasi interaktif sesuai diaplikasikan sebagai medium pembelajaran bagi kanak-kanak homeschooling. 2014-03 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.um.edu.my/13150/1/ANIMASI_INTERAKTIF_SEBAGAI_MEDIUM_PEMBELAJARAN.pdf Patahol Wasli, M.M. and Abdul Rahman, M.N. and Siraj, Saedah and Alias, N. and Hussin, Z. (2014) Animasi interaktif sebagai medium pembelajaran kanak-kanak homeschooling: Pendekatan Fuzzy Delphi. In: Persidangan Kebangsaan Kurikulum Dan Teknologi Pengajaran, 21 Mac 2014, University of Malaya. |
institution |
Universiti Malaya |
building |
UM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaya |
content_source |
UM Research Repository |
url_provider |
http://eprints.um.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Patahol Wasli, M.M. Abdul Rahman, M.N. Siraj, Saedah Alias, N. Hussin, Z. Animasi interaktif sebagai medium pembelajaran kanak-kanak homeschooling: Pendekatan Fuzzy Delphi |
description |
Ledakan teknologi maklumat telah mencetuskan fenomena baru dalam pengajaran dan pembelajaran khususnya kepada pendidikan alternatif homeschooling. Animasi Interaktif merupakan pendekatan baharu yang boleh dijadikan medium pembelajaran bagi kanak-kanak homeschooling. Animasi interaktif merupakan media pendidikan yang mengintegrasikan lima elemen utama iaitu teks, grafik, audio, video dan animasi. Kertas kerja ini bertujuan untuk mengenal pasti ciri-ciri animasi interaktif yang bersesuaian untuk dibangunkan sebagai medium pembelajaran bagi kanak-kanak
homeschoolingmenggunakan pendekatan Fuzzy Delphi. Pendekatan pembelajaran kanak-kanak Homeschooling dengan berbantukan animasi interaktif bukan sahaja dapat memudahkan proses pembelajaran tetapi juga meningkatkan motivasi kanak-kanak
homeschooling. Seramai 15 orang pakar bidang pendidikan kanak-kanak homeschoolingdan teknologi pendidikan telah dipilih untuk menganalisis fuzziness konsensus pakar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa animasi interaktif sesuai
diaplikasikan sebagai medium pembelajaran bagi kanak-kanak homeschooling. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Patahol Wasli, M.M. Abdul Rahman, M.N. Siraj, Saedah Alias, N. Hussin, Z. |
author_facet |
Patahol Wasli, M.M. Abdul Rahman, M.N. Siraj, Saedah Alias, N. Hussin, Z. |
author_sort |
Patahol Wasli, M.M. |
title |
Animasi interaktif sebagai medium pembelajaran kanak-kanak homeschooling: Pendekatan Fuzzy Delphi |
title_short |
Animasi interaktif sebagai medium pembelajaran kanak-kanak homeschooling: Pendekatan Fuzzy Delphi |
title_full |
Animasi interaktif sebagai medium pembelajaran kanak-kanak homeschooling: Pendekatan Fuzzy Delphi |
title_fullStr |
Animasi interaktif sebagai medium pembelajaran kanak-kanak homeschooling: Pendekatan Fuzzy Delphi |
title_full_unstemmed |
Animasi interaktif sebagai medium pembelajaran kanak-kanak homeschooling: Pendekatan Fuzzy Delphi |
title_sort |
animasi interaktif sebagai medium pembelajaran kanak-kanak homeschooling: pendekatan fuzzy delphi |
publishDate |
2014 |
url |
http://eprints.um.edu.my/13150/1/ANIMASI_INTERAKTIF_SEBAGAI_MEDIUM_PEMBELAJARAN.pdf http://eprints.um.edu.my/13150/ |
_version_ |
1643689476191420416 |
score |
13.160551 |