Transkrip temubual bersama puan Nohayati binti Hassan dan Tuan Shazwani Bt Tuan Norruddin, mengenai manisan masyarakat cina: kuih bulan (versi halal) / Nur Syahirah Fadzil and Nur Syazrin Mustamam

Kuih bulan merupakan simbolik kepada masyarakat cina tanpa mengira tanah air mana yang mereka jejak kini. Walaupun sudah beribu tahun kuih bulan terhasil, namun sehingga ke hari ini, kuih bulan masih menjadi sebutan sebagai kuih tradisional masyarakat cina. Disebabkan itu, banyak kaum lain, terutama...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Fadzil, Nur Syahirah, Mustamam, Nur Syazrin
Format: Monograph
Language:English
English
Published: Universiti Teknologi Mara, Selangor
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/98306/1/98306.mp4
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/98306/2/98306.MOV
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/98306/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kuih bulan merupakan simbolik kepada masyarakat cina tanpa mengira tanah air mana yang mereka jejak kini. Walaupun sudah beribu tahun kuih bulan terhasil, namun sehingga ke hari ini, kuih bulan masih menjadi sebutan sebagai kuih tradisional masyarakat cina. Disebabkan itu, banyak kaum lain, terutama masyarakat Melayu juga ingin merasainya. Maka terhasillah kuih bulan versi halal yang kini kian merebak di pasaran Malaysia. Kajian ini dilakukan untuk mengetengahkan keberadaan kuih bulan versi halal ini agar menjadi sebutan rakyat Malaysia. Dengan bantuan dari dua pengusaha kuih bulan versi halal ini iaitu puan Nohayati binti Hassan dan Tuan Shazwani bt Tuan Norruddin, sedikit sebanyak dapat membongkarkan proses pembuatan, mengkaji bahan-bahan yang digunakan untuk menjadikan kuih bulan versi halal ini mesra muslim, cabaran di pasaran dan cara untuk mengelakkan kuih bulan versi halal ini diancam kepupusan. Berdasarkan hasil kajian, kuih bulan versi halal ini ada sedikit perbezaan dari segi bahan yang digunakan tetapi, resipinya masih sama demi mengekalkan keunikannya tanpa menyentuh sensitiviti mana-mana agama. Kini, terdapat banyak kuih bulan versi halal yang boleh didapati di pasaran kerana masyarakat kini kian membuka mata kepada kewujudan kuih tradisional versi halal. Kajian ini juga boleh dijadikan sebagai sumber ilmiah kepada masyarakat luar yang ingin mengenali kuih bulan versi halal dengan lebih dekat. Selain itu, kajian ini juga akan berguna kepada generasi akan datang untuk mengenalkan kewujudan kuih tradisional ini dalam versi baharu agar generasi akan datang tidak lokek bila berbicara tentang kuih bulan versi halal.