Bangau Perahu: Identiti Malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ Nur Syafinaz Mohd Anuar ... [et al.]

Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti potensi dan kepentingan identiti Malaysia dalam idea generasi dari perspektif baharu bagi reka bentuk barang kemas kontemporari. Matlamat utama adalah untuk membantu penyelidik mengenal dan menghargai identiti kebangsaan (Bangau Perahu) agar dapat diterjemah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Anuar, Nur Syafinaz, Daud, Mohd Zamani, Iskandah, Muhammad Faiz, Lias, Hamdan, Ma Hassan, Nik Nur Hafizah
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Perak 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86687/1/86687.pdf
https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i2.454
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86687/
https://idealogyjournal.com/
https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i2.454
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.86687
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.866872023-11-08T09:55:38Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86687/ Bangau Perahu: Identiti Malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ Nur Syafinaz Mohd Anuar ... [et al.] idealogy Mohd Anuar, Nur Syafinaz Daud, Mohd Zamani Iskandah, Muhammad Faiz Lias, Hamdan Ma Hassan, Nik Nur Hafizah N Visual arts (General) Study and teaching. Research Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti potensi dan kepentingan identiti Malaysia dalam idea generasi dari perspektif baharu bagi reka bentuk barang kemas kontemporari. Matlamat utama adalah untuk membantu penyelidik mengenal dan menghargai identiti kebangsaan (Bangau Perahu) agar dapat diterjemahkan ke dalam rekaan barang kemas dengan lebih kreatif dan inovatif khususnya kontemporari keronsang. Kaedah yang digunakan adalah Double Diamond dari British Design Council bermula tahun 2005. Model ini dilihat amat bersesuaian untuk diaplikasikan dalam kajian ini. Proses ini mempunyai empat fasa utama iaitu: 1) Mencari 2) Menentukan, 3) Membangunkan dan 4) Menyampaikan. Maklum balas diperolehi melalui soalan kaji selidik yang terbahagi kepada 2 bahagian utama: Bahagian A: Tahap kriteria penilaian terhadap rekabentuk dan Bahagian B: Tahap kriteria penilaian terhadap produk. Hasil kajian berkaitan rekaan mendapati 4 indikator dipilih sebagai sangat setuju manakala kriteria terhadap produk, didapati purata memilih 3 indikator sebagai sangat penting. Walaubagaimanapun semua berpendapat telesis wujud dengan jelas dalam rekaan ini. Produk ini sesuai untuk dikomersialkan, namun perlu beberapa penambahbaikan. Universiti Teknologi MARA, Perak 2023-09 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86687/1/86687.pdf Bangau Perahu: Identiti Malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ Nur Syafinaz Mohd Anuar ... [et al.]. (2023) Idealogy Journal <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/Idealogy_Journal/>, 8 (2). pp. 60-69. ISSN 2550-214X https://idealogyjournal.com/ https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i2.454 https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i2.454
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic N Visual arts (General)
Study and teaching. Research
spellingShingle N Visual arts (General)
Study and teaching. Research
Mohd Anuar, Nur Syafinaz
Daud, Mohd Zamani
Iskandah, Muhammad Faiz
Lias, Hamdan
Ma Hassan, Nik Nur Hafizah
Bangau Perahu: Identiti Malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ Nur Syafinaz Mohd Anuar ... [et al.]
description Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti potensi dan kepentingan identiti Malaysia dalam idea generasi dari perspektif baharu bagi reka bentuk barang kemas kontemporari. Matlamat utama adalah untuk membantu penyelidik mengenal dan menghargai identiti kebangsaan (Bangau Perahu) agar dapat diterjemahkan ke dalam rekaan barang kemas dengan lebih kreatif dan inovatif khususnya kontemporari keronsang. Kaedah yang digunakan adalah Double Diamond dari British Design Council bermula tahun 2005. Model ini dilihat amat bersesuaian untuk diaplikasikan dalam kajian ini. Proses ini mempunyai empat fasa utama iaitu: 1) Mencari 2) Menentukan, 3) Membangunkan dan 4) Menyampaikan. Maklum balas diperolehi melalui soalan kaji selidik yang terbahagi kepada 2 bahagian utama: Bahagian A: Tahap kriteria penilaian terhadap rekabentuk dan Bahagian B: Tahap kriteria penilaian terhadap produk. Hasil kajian berkaitan rekaan mendapati 4 indikator dipilih sebagai sangat setuju manakala kriteria terhadap produk, didapati purata memilih 3 indikator sebagai sangat penting. Walaubagaimanapun semua berpendapat telesis wujud dengan jelas dalam rekaan ini. Produk ini sesuai untuk dikomersialkan, namun perlu beberapa penambahbaikan.
format Article
author Mohd Anuar, Nur Syafinaz
Daud, Mohd Zamani
Iskandah, Muhammad Faiz
Lias, Hamdan
Ma Hassan, Nik Nur Hafizah
author_facet Mohd Anuar, Nur Syafinaz
Daud, Mohd Zamani
Iskandah, Muhammad Faiz
Lias, Hamdan
Ma Hassan, Nik Nur Hafizah
author_sort Mohd Anuar, Nur Syafinaz
title Bangau Perahu: Identiti Malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ Nur Syafinaz Mohd Anuar ... [et al.]
title_short Bangau Perahu: Identiti Malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ Nur Syafinaz Mohd Anuar ... [et al.]
title_full Bangau Perahu: Identiti Malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ Nur Syafinaz Mohd Anuar ... [et al.]
title_fullStr Bangau Perahu: Identiti Malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ Nur Syafinaz Mohd Anuar ... [et al.]
title_full_unstemmed Bangau Perahu: Identiti Malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ Nur Syafinaz Mohd Anuar ... [et al.]
title_sort bangau perahu: identiti malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ nur syafinaz mohd anuar ... [et al.]
publisher Universiti Teknologi MARA, Perak
publishDate 2023
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86687/1/86687.pdf
https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i2.454
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86687/
https://idealogyjournal.com/
https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i2.454
_version_ 1783882301120184320
score 13.18916