Perbandingan kaedah PDP bagi subjek statistik / Siti Balqis Mahlan ... [et al.]

Pengajaran dan pembelajaran (pdp) bagi subjek statistik bagi pelajar kejuruteraan pada semester terkini (Okt 2022 - Feb 2023) dijalankan secara kaedah bercampur ataupun lebih dikenali sebagai ‘blended learning (BL)’ iaitu kombinasi di antara pembelajaran dalam talian dan juga bersemuka. Pelajar yang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mahlan, Siti Balqis, Shamsuddin, Maisurah, Hamat, Muniroh, Alias, Fadzilawani Astifar
Format: Article
Language:English
Published: Unit Penerbitan JSKM 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83798/1/83798.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83798/
https://appspenang.uitm.edu.my/sigcs/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.83798
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.837982023-09-12T02:43:50Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83798/ Perbandingan kaedah PDP bagi subjek statistik / Siti Balqis Mahlan ... [et al.] Mahlan, Siti Balqis Shamsuddin, Maisurah Hamat, Muniroh Alias, Fadzilawani Astifar Study and teaching Malaysia Pengajaran dan pembelajaran (pdp) bagi subjek statistik bagi pelajar kejuruteraan pada semester terkini (Okt 2022 - Feb 2023) dijalankan secara kaedah bercampur ataupun lebih dikenali sebagai ‘blended learning (BL)’ iaitu kombinasi di antara pembelajaran dalam talian dan juga bersemuka. Pelajar yang mengambil subjek statistik bagi peringkat ijazah menjalankan kelas secara bersemuka selama dua jam sahaja (syarahan 1 jam, tutorial 1 jam) dan 2 jam yang seterusnya (syarahan 2 jam) adalah secara dalam talian. Pelajar perlu membiasakan diri dengan kaedah BL memandangkan kaedah pembelajaran pada lima semester berturut-turut sebelum ini adalah secara dalam talian sepenuhnya. Pada semester terkini, kesemua penilaian iaitu ujian, tugasan dan peperiksaan akhir akan dijalankan secara fizikal, berbeza dengan penilaian bagi lima semester berturut-turut sebelum ini berasaskan ‘open-book’yang dijalankan secara dalam talian. Soal selidikperingkat awal dilakukan kepada 54 orang pelajar bagi mengetahui maklumbalas terhadap pandangan pelajar dalam kaedah pembelajaran subjek statistik. Data markah sebanyak 104 orang pelajar juga diambil bagi dua semester terkini dan seterusnya ujian-t bagi sampel tak bersandar digunakan untuk menganalisa data. Berdasarkan tinjauan awal dari soal selidik, didapati majoriti pelajar memilih pembelajaran secara BL iaitu gabungan di antara pembelajaran dalam talian dan bersemuka. Namun begitu, jika dibandingkan markah penilaian bagi dua semester terkini didapati pencapaian pembelajaran dalam talian sepenuhnya adalah lebih baik dari pencapaian semasa ‘blended learning (BL) Unit Penerbitan JSKM 2023-04 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83798/1/83798.pdf Perbandingan kaedah PDP bagi subjek statistik / Siti Balqis Mahlan ... [et al.]. (2023) Enhancing Innovations In e-Learning For Future Preparation <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/Enhancing_Innovations_In_e-Learning_For_Future_Preparation/>, 5. pp. 21-25. ISSN 978-967-25608-8-3 https://appspenang.uitm.edu.my/sigcs/
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Study and teaching
Malaysia
spellingShingle Study and teaching
Malaysia
Mahlan, Siti Balqis
Shamsuddin, Maisurah
Hamat, Muniroh
Alias, Fadzilawani Astifar
Perbandingan kaedah PDP bagi subjek statistik / Siti Balqis Mahlan ... [et al.]
description Pengajaran dan pembelajaran (pdp) bagi subjek statistik bagi pelajar kejuruteraan pada semester terkini (Okt 2022 - Feb 2023) dijalankan secara kaedah bercampur ataupun lebih dikenali sebagai ‘blended learning (BL)’ iaitu kombinasi di antara pembelajaran dalam talian dan juga bersemuka. Pelajar yang mengambil subjek statistik bagi peringkat ijazah menjalankan kelas secara bersemuka selama dua jam sahaja (syarahan 1 jam, tutorial 1 jam) dan 2 jam yang seterusnya (syarahan 2 jam) adalah secara dalam talian. Pelajar perlu membiasakan diri dengan kaedah BL memandangkan kaedah pembelajaran pada lima semester berturut-turut sebelum ini adalah secara dalam talian sepenuhnya. Pada semester terkini, kesemua penilaian iaitu ujian, tugasan dan peperiksaan akhir akan dijalankan secara fizikal, berbeza dengan penilaian bagi lima semester berturut-turut sebelum ini berasaskan ‘open-book’yang dijalankan secara dalam talian. Soal selidikperingkat awal dilakukan kepada 54 orang pelajar bagi mengetahui maklumbalas terhadap pandangan pelajar dalam kaedah pembelajaran subjek statistik. Data markah sebanyak 104 orang pelajar juga diambil bagi dua semester terkini dan seterusnya ujian-t bagi sampel tak bersandar digunakan untuk menganalisa data. Berdasarkan tinjauan awal dari soal selidik, didapati majoriti pelajar memilih pembelajaran secara BL iaitu gabungan di antara pembelajaran dalam talian dan bersemuka. Namun begitu, jika dibandingkan markah penilaian bagi dua semester terkini didapati pencapaian pembelajaran dalam talian sepenuhnya adalah lebih baik dari pencapaian semasa ‘blended learning (BL)
format Article
author Mahlan, Siti Balqis
Shamsuddin, Maisurah
Hamat, Muniroh
Alias, Fadzilawani Astifar
author_facet Mahlan, Siti Balqis
Shamsuddin, Maisurah
Hamat, Muniroh
Alias, Fadzilawani Astifar
author_sort Mahlan, Siti Balqis
title Perbandingan kaedah PDP bagi subjek statistik / Siti Balqis Mahlan ... [et al.]
title_short Perbandingan kaedah PDP bagi subjek statistik / Siti Balqis Mahlan ... [et al.]
title_full Perbandingan kaedah PDP bagi subjek statistik / Siti Balqis Mahlan ... [et al.]
title_fullStr Perbandingan kaedah PDP bagi subjek statistik / Siti Balqis Mahlan ... [et al.]
title_full_unstemmed Perbandingan kaedah PDP bagi subjek statistik / Siti Balqis Mahlan ... [et al.]
title_sort perbandingan kaedah pdp bagi subjek statistik / siti balqis mahlan ... [et al.]
publisher Unit Penerbitan JSKM
publishDate 2023
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83798/1/83798.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83798/
https://appspenang.uitm.edu.my/sigcs/
_version_ 1778165970071715840
score 13.18916