Penjajaran aktiviti kokurikulum di sekolah menengah kluster & kecemerlangan dan universiti penyelidikan: tinjauan awal / Hishomudin Ahmad, Mohd Faisol Ibrahim and Nabilah Yusof

Kemahiran insaniah merupakan elemen penting yang perlu dipupuk di kalangan pelajar-pelajar bermula dari sekolah menengah dan seterusnya institusi pengajian tinggi melalui aktiviti-aktiviti kokurikulum. Ia penting dalam membantu mereka melangkah ke alam pekerjaan kelak. Justeru itu, kajian ini dijala...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad, Hishomudin, Ibrahim, Mohd Faisol, Yusof, Nabilah
Format: Article
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83525/1/83525.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83525/
https://e-ajuitmct.uitm.edu.my/v3/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.83525
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.835252023-09-27T06:48:08Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83525/ Penjajaran aktiviti kokurikulum di sekolah menengah kluster & kecemerlangan dan universiti penyelidikan: tinjauan awal / Hishomudin Ahmad, Mohd Faisol Ibrahim and Nabilah Yusof eaj Ahmad, Hishomudin Ibrahim, Mohd Faisol Yusof, Nabilah Institutions of higher education Kemahiran insaniah merupakan elemen penting yang perlu dipupuk di kalangan pelajar-pelajar bermula dari sekolah menengah dan seterusnya institusi pengajian tinggi melalui aktiviti-aktiviti kokurikulum. Ia penting dalam membantu mereka melangkah ke alam pekerjaan kelak. Justeru itu, kajian ini dijalankan untuk mengkaji penjajaran aktiviti kokurikulum antara sekolah menengah kluster & kecemerlangan dengan universiti penyelidikan di Malaysia. Kajian kualitatif dijalankan dengan menggunakan kaedah analisa kandungan laman web institusi yang terlibat. Perbandingan dilakukan dengan menganalisa aktiviti kokurikulum di tiga buah sekolah menengah kluster & kecemerlangan dan tiga buah universiti penyelidikan di Malaysia yang dipilih secara persampelan bertujuan. Hasil kajian mendapati 25% daripada aktiviti kokurikulum mempunyai penjajaran di antara kedua-dua institusi, khususnya dalam teras sukan dan kesukarelawanan. Sementara itu, 75% aktiviti kokurikulum tiada penjajaran langsung antara kedua-dua institusi, di mana 50% daripadanya hanya ditawarkan di universiti penyelidikan sahaja, dan 25% hanya ditawarkan di peringkat sekolah menengah kluster & kecemerlangan. Perkara ini menyebabkan penerapan kemahiran insaniah melalui aktiviti-aktiviti kokurikulum di kalangan pelajar tidak dapat dilakukan secara optimum kerana tiada penjajaran di antara kedua-dua institusi pendidikan. 2017 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83525/1/83525.pdf Penjajaran aktiviti kokurikulum di sekolah menengah kluster & kecemerlangan dan universiti penyelidikan: tinjauan awal / Hishomudin Ahmad, Mohd Faisol Ibrahim and Nabilah Yusof. (2017) e-Academia Journal <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/e-Academia_Journal/>, 6 (1). pp. 290-301. ISSN 2289 - 6589 https://e-ajuitmct.uitm.edu.my/v3/
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Institutions of higher education
spellingShingle Institutions of higher education
Ahmad, Hishomudin
Ibrahim, Mohd Faisol
Yusof, Nabilah
Penjajaran aktiviti kokurikulum di sekolah menengah kluster & kecemerlangan dan universiti penyelidikan: tinjauan awal / Hishomudin Ahmad, Mohd Faisol Ibrahim and Nabilah Yusof
description Kemahiran insaniah merupakan elemen penting yang perlu dipupuk di kalangan pelajar-pelajar bermula dari sekolah menengah dan seterusnya institusi pengajian tinggi melalui aktiviti-aktiviti kokurikulum. Ia penting dalam membantu mereka melangkah ke alam pekerjaan kelak. Justeru itu, kajian ini dijalankan untuk mengkaji penjajaran aktiviti kokurikulum antara sekolah menengah kluster & kecemerlangan dengan universiti penyelidikan di Malaysia. Kajian kualitatif dijalankan dengan menggunakan kaedah analisa kandungan laman web institusi yang terlibat. Perbandingan dilakukan dengan menganalisa aktiviti kokurikulum di tiga buah sekolah menengah kluster & kecemerlangan dan tiga buah universiti penyelidikan di Malaysia yang dipilih secara persampelan bertujuan. Hasil kajian mendapati 25% daripada aktiviti kokurikulum mempunyai penjajaran di antara kedua-dua institusi, khususnya dalam teras sukan dan kesukarelawanan. Sementara itu, 75% aktiviti kokurikulum tiada penjajaran langsung antara kedua-dua institusi, di mana 50% daripadanya hanya ditawarkan di universiti penyelidikan sahaja, dan 25% hanya ditawarkan di peringkat sekolah menengah kluster & kecemerlangan. Perkara ini menyebabkan penerapan kemahiran insaniah melalui aktiviti-aktiviti kokurikulum di kalangan pelajar tidak dapat dilakukan secara optimum kerana tiada penjajaran di antara kedua-dua institusi pendidikan.
format Article
author Ahmad, Hishomudin
Ibrahim, Mohd Faisol
Yusof, Nabilah
author_facet Ahmad, Hishomudin
Ibrahim, Mohd Faisol
Yusof, Nabilah
author_sort Ahmad, Hishomudin
title Penjajaran aktiviti kokurikulum di sekolah menengah kluster & kecemerlangan dan universiti penyelidikan: tinjauan awal / Hishomudin Ahmad, Mohd Faisol Ibrahim and Nabilah Yusof
title_short Penjajaran aktiviti kokurikulum di sekolah menengah kluster & kecemerlangan dan universiti penyelidikan: tinjauan awal / Hishomudin Ahmad, Mohd Faisol Ibrahim and Nabilah Yusof
title_full Penjajaran aktiviti kokurikulum di sekolah menengah kluster & kecemerlangan dan universiti penyelidikan: tinjauan awal / Hishomudin Ahmad, Mohd Faisol Ibrahim and Nabilah Yusof
title_fullStr Penjajaran aktiviti kokurikulum di sekolah menengah kluster & kecemerlangan dan universiti penyelidikan: tinjauan awal / Hishomudin Ahmad, Mohd Faisol Ibrahim and Nabilah Yusof
title_full_unstemmed Penjajaran aktiviti kokurikulum di sekolah menengah kluster & kecemerlangan dan universiti penyelidikan: tinjauan awal / Hishomudin Ahmad, Mohd Faisol Ibrahim and Nabilah Yusof
title_sort penjajaran aktiviti kokurikulum di sekolah menengah kluster & kecemerlangan dan universiti penyelidikan: tinjauan awal / hishomudin ahmad, mohd faisol ibrahim and nabilah yusof
publishDate 2017
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83525/1/83525.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83525/
https://e-ajuitmct.uitm.edu.my/v3/
_version_ 1779442782844223488
score 13.209306