Perbezaan tahap kemahiran manipulatif tahap satu sekolah rendah antara penari balet gred 1, pelajar dengan kokurikulum dan pelajar tanpa kokurikulum / Nur Anati Lokman, Muhammad Noor Hizami Hamidi and Maisarah Mohd Saleh

Kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti tahap kemahiran manipulatif antara penari balet gred satu, pelajar dengan kokurikulum dan pelajar tanpa kokurikulum. Seramai 90 orang pelajar tahap satu lelaki dan perempuan yang berada di sekitar daerah Klang dan Seremban telah menyertai kajian ini....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Lokman, Nur Anati, Hamidi, Muhammad Noor Hizami, Mohd Saleh, Maisarah
Format: Article
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83215/1/83215.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83215/
https://e-ajuitmct.uitm.edu.my/v3/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti tahap kemahiran manipulatif antara penari balet gred satu, pelajar dengan kokurikulum dan pelajar tanpa kokurikulum. Seramai 90 orang pelajar tahap satu lelaki dan perempuan yang berada di sekitar daerah Klang dan Seremban telah menyertai kajian ini. Ujian Ulrich Pembangunan Motor Kasar (TGMD-2) telah dijalankan untuk mengenalpasti tahap kemahiran manipulatif pelajar tahap satu sekolah rendah. Analisis statistik Kruskal-Wallis digunakan untuk menganalisa dapatan skor dalam membandingkan min kumpulan pelajar tahap satu sekolah rendah. Hasil kajian menunjukkan kumpulan pelajar dengan kokurikulum mempunyai min tertinggi, berbanding dengan kumpulan pelajar tanpa kokurikulum dan kumpulan penari balet gred 1. Manakala, nilai skor perbezaan signifikasi juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan diantara ketiga-tiga kumpulan dengan nilai anggaran signifikasinya adalah 0.000. Kajian selanjutnya boleh mengkaji tahap perkembangan motor kasar pelajar sekolah rendah spesifik kepada jenis kokurikulum tambahan yang mereka ceburi.