Kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif Maqasid Syariah memelihara akal dan intelektual (Hifz Aqli) / Khairul Effendi Hashim, Nasharuddin Mohammad and Norakyairee Mohd Raus

Pendidikan merupakan tuntutan dalam Islam. Allah SWT telah menjelaskan kepentingan menuntut ilmu dan ketinggian martabat para ilmuwan. Bagi anak-anak kurang upaya, proses ini perlu diberi perhatian agar mereka tidak ketinggalan dalam meniti arus pendidikan masa kini. Peranan ibu bapa dan penjaga san...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hashim, Khairul Effendi, Mohammad, Nasharuddin, Mohd Raus, Norakyairee
Format: Article
Language:English
Published: Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81306/1/81306.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81306/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.81306
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.813062024-01-30T03:01:56Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81306/ Kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif Maqasid Syariah memelihara akal dan intelektual (Hifz Aqli) / Khairul Effendi Hashim, Nasharuddin Mohammad and Norakyairee Mohd Raus ejitu Hashim, Khairul Effendi Mohammad, Nasharuddin Mohd Raus, Norakyairee Study and teaching. Research Pendidikan merupakan tuntutan dalam Islam. Allah SWT telah menjelaskan kepentingan menuntut ilmu dan ketinggian martabat para ilmuwan. Bagi anak-anak kurang upaya, proses ini perlu diberi perhatian agar mereka tidak ketinggalan dalam meniti arus pendidikan masa kini. Peranan ibu bapa dan penjaga sangat diperlukan di samping peranan yang dimainkan oleh kerajaan dan swasta. Maqasid syariah merupakan objektif pensyariatan hukum bertujuan mencapai kemaslahatan untuk kebaikan kepada manusia. Kelestarian ilmu merupakan salah satu konsep dalam Maqasid Syariah bagi mencapai objektif memelihara akal dengan ilmu dan pengetahuan. Kajian ini melihat kepentingan pendidikan anak kurang upaya daripada perspektif Maqasid Syariah (Objektif Syariah) memelihara akal dan intelektual. Kajian ini berbentuk kualitatif dan menggunakan metode analisis kandungan dengan pengumpulan data yang terdiri daripada kitab, buku, dokumen, jurnal dan laman sesawang agensi yang terlibat. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan metode tematik melalui pendekatan induktif bagi mencapai objektif kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kepentingan pendidikan anak kurang upaya melalui peranan yang dimainkan oleh ibu bapa, penjaga, kerajaan dan swasta mempunyai kesan langsung kepada objektif syariah (maqasid syariah) memelihara akal dan intelektual. Oleh itu, peranan yang dimainkan mestilah mendapatkan sokongan dan bantuan yang berterusan bagi memastikan konsep memelihara akal dan intelektual anak kurang upaya terjamin. Sangat disarankan agar pendidikan anak kurang upaya diberi perhatian yang lebih mendalam oleh ibu bapa dan penjaga ditambah dengan peranan kerajaan dan swasta bagi memelihara kebajikan anak-anak kurang upaya dalam perkara yang melibatkan pendidikan dan keilmuan selaras dengan objektif syarak untuk memelihara intelektual manusia. Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2022-12 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81306/1/81306.pdf Kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif Maqasid Syariah memelihara akal dan intelektual (Hifz Aqli) / Khairul Effendi Hashim, Nasharuddin Mohammad and Norakyairee Mohd Raus. (2022) e-Journal of Islamic Thought and Understanding (e-JITU) <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/e-Journal_of_Islamic_Thought_and_Understanding_=28e-JITU=29/>, 2. pp. 31-41. ISSN 2006-9617 (Submitted)
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Study and teaching. Research
spellingShingle Study and teaching. Research
Hashim, Khairul Effendi
Mohammad, Nasharuddin
Mohd Raus, Norakyairee
Kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif Maqasid Syariah memelihara akal dan intelektual (Hifz Aqli) / Khairul Effendi Hashim, Nasharuddin Mohammad and Norakyairee Mohd Raus
description Pendidikan merupakan tuntutan dalam Islam. Allah SWT telah menjelaskan kepentingan menuntut ilmu dan ketinggian martabat para ilmuwan. Bagi anak-anak kurang upaya, proses ini perlu diberi perhatian agar mereka tidak ketinggalan dalam meniti arus pendidikan masa kini. Peranan ibu bapa dan penjaga sangat diperlukan di samping peranan yang dimainkan oleh kerajaan dan swasta. Maqasid syariah merupakan objektif pensyariatan hukum bertujuan mencapai kemaslahatan untuk kebaikan kepada manusia. Kelestarian ilmu merupakan salah satu konsep dalam Maqasid Syariah bagi mencapai objektif memelihara akal dengan ilmu dan pengetahuan. Kajian ini melihat kepentingan pendidikan anak kurang upaya daripada perspektif Maqasid Syariah (Objektif Syariah) memelihara akal dan intelektual. Kajian ini berbentuk kualitatif dan menggunakan metode analisis kandungan dengan pengumpulan data yang terdiri daripada kitab, buku, dokumen, jurnal dan laman sesawang agensi yang terlibat. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan metode tematik melalui pendekatan induktif bagi mencapai objektif kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kepentingan pendidikan anak kurang upaya melalui peranan yang dimainkan oleh ibu bapa, penjaga, kerajaan dan swasta mempunyai kesan langsung kepada objektif syariah (maqasid syariah) memelihara akal dan intelektual. Oleh itu, peranan yang dimainkan mestilah mendapatkan sokongan dan bantuan yang berterusan bagi memastikan konsep memelihara akal dan intelektual anak kurang upaya terjamin. Sangat disarankan agar pendidikan anak kurang upaya diberi perhatian yang lebih mendalam oleh ibu bapa dan penjaga ditambah dengan peranan kerajaan dan swasta bagi memelihara kebajikan anak-anak kurang upaya dalam perkara yang melibatkan pendidikan dan keilmuan selaras dengan objektif syarak untuk memelihara intelektual manusia.
format Article
author Hashim, Khairul Effendi
Mohammad, Nasharuddin
Mohd Raus, Norakyairee
author_facet Hashim, Khairul Effendi
Mohammad, Nasharuddin
Mohd Raus, Norakyairee
author_sort Hashim, Khairul Effendi
title Kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif Maqasid Syariah memelihara akal dan intelektual (Hifz Aqli) / Khairul Effendi Hashim, Nasharuddin Mohammad and Norakyairee Mohd Raus
title_short Kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif Maqasid Syariah memelihara akal dan intelektual (Hifz Aqli) / Khairul Effendi Hashim, Nasharuddin Mohammad and Norakyairee Mohd Raus
title_full Kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif Maqasid Syariah memelihara akal dan intelektual (Hifz Aqli) / Khairul Effendi Hashim, Nasharuddin Mohammad and Norakyairee Mohd Raus
title_fullStr Kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif Maqasid Syariah memelihara akal dan intelektual (Hifz Aqli) / Khairul Effendi Hashim, Nasharuddin Mohammad and Norakyairee Mohd Raus
title_full_unstemmed Kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif Maqasid Syariah memelihara akal dan intelektual (Hifz Aqli) / Khairul Effendi Hashim, Nasharuddin Mohammad and Norakyairee Mohd Raus
title_sort kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif maqasid syariah memelihara akal dan intelektual (hifz aqli) / khairul effendi hashim, nasharuddin mohammad and norakyairee mohd raus
publisher Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS)
publishDate 2022
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81306/1/81306.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81306/
_version_ 1789944540961964032
score 13.212979