Kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif Maqasid Syariah memelihara akal dan intelektual (Hifz Aqli) / Khairul Effendi Hashim, Nasharuddin Mohammad and Norakyairee Mohd Raus
Pendidikan merupakan tuntutan dalam Islam. Allah SWT telah menjelaskan kepentingan menuntut ilmu dan ketinggian martabat para ilmuwan. Bagi anak-anak kurang upaya, proses ini perlu diberi perhatian agar mereka tidak ketinggalan dalam meniti arus pendidikan masa kini. Peranan ibu bapa dan penjaga san...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS)
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81306/1/81306.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81306/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uitm.ir.81306 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.813062024-01-30T03:01:56Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81306/ Kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif Maqasid Syariah memelihara akal dan intelektual (Hifz Aqli) / Khairul Effendi Hashim, Nasharuddin Mohammad and Norakyairee Mohd Raus ejitu Hashim, Khairul Effendi Mohammad, Nasharuddin Mohd Raus, Norakyairee Study and teaching. Research Pendidikan merupakan tuntutan dalam Islam. Allah SWT telah menjelaskan kepentingan menuntut ilmu dan ketinggian martabat para ilmuwan. Bagi anak-anak kurang upaya, proses ini perlu diberi perhatian agar mereka tidak ketinggalan dalam meniti arus pendidikan masa kini. Peranan ibu bapa dan penjaga sangat diperlukan di samping peranan yang dimainkan oleh kerajaan dan swasta. Maqasid syariah merupakan objektif pensyariatan hukum bertujuan mencapai kemaslahatan untuk kebaikan kepada manusia. Kelestarian ilmu merupakan salah satu konsep dalam Maqasid Syariah bagi mencapai objektif memelihara akal dengan ilmu dan pengetahuan. Kajian ini melihat kepentingan pendidikan anak kurang upaya daripada perspektif Maqasid Syariah (Objektif Syariah) memelihara akal dan intelektual. Kajian ini berbentuk kualitatif dan menggunakan metode analisis kandungan dengan pengumpulan data yang terdiri daripada kitab, buku, dokumen, jurnal dan laman sesawang agensi yang terlibat. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan metode tematik melalui pendekatan induktif bagi mencapai objektif kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kepentingan pendidikan anak kurang upaya melalui peranan yang dimainkan oleh ibu bapa, penjaga, kerajaan dan swasta mempunyai kesan langsung kepada objektif syariah (maqasid syariah) memelihara akal dan intelektual. Oleh itu, peranan yang dimainkan mestilah mendapatkan sokongan dan bantuan yang berterusan bagi memastikan konsep memelihara akal dan intelektual anak kurang upaya terjamin. Sangat disarankan agar pendidikan anak kurang upaya diberi perhatian yang lebih mendalam oleh ibu bapa dan penjaga ditambah dengan peranan kerajaan dan swasta bagi memelihara kebajikan anak-anak kurang upaya dalam perkara yang melibatkan pendidikan dan keilmuan selaras dengan objektif syarak untuk memelihara intelektual manusia. Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2022-12 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81306/1/81306.pdf Kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif Maqasid Syariah memelihara akal dan intelektual (Hifz Aqli) / Khairul Effendi Hashim, Nasharuddin Mohammad and Norakyairee Mohd Raus. (2022) e-Journal of Islamic Thought and Understanding (e-JITU) <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/e-Journal_of_Islamic_Thought_and_Understanding_=28e-JITU=29/>, 2. pp. 31-41. ISSN 2006-9617 (Submitted) |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Study and teaching. Research |
spellingShingle |
Study and teaching. Research Hashim, Khairul Effendi Mohammad, Nasharuddin Mohd Raus, Norakyairee Kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif Maqasid Syariah memelihara akal dan intelektual (Hifz Aqli) / Khairul Effendi Hashim, Nasharuddin Mohammad and Norakyairee Mohd Raus |
description |
Pendidikan merupakan tuntutan dalam Islam. Allah SWT telah menjelaskan kepentingan menuntut ilmu dan ketinggian martabat para ilmuwan. Bagi anak-anak kurang upaya, proses ini perlu diberi perhatian agar mereka tidak ketinggalan dalam meniti arus pendidikan masa kini. Peranan ibu bapa dan penjaga sangat diperlukan di samping peranan yang dimainkan oleh kerajaan dan swasta. Maqasid syariah merupakan objektif pensyariatan hukum bertujuan mencapai kemaslahatan untuk kebaikan kepada manusia. Kelestarian ilmu merupakan salah satu konsep dalam Maqasid Syariah bagi mencapai objektif memelihara akal dengan ilmu dan pengetahuan. Kajian ini melihat kepentingan pendidikan anak kurang upaya daripada perspektif Maqasid Syariah (Objektif Syariah) memelihara akal dan intelektual. Kajian ini berbentuk kualitatif dan menggunakan metode analisis kandungan dengan pengumpulan data yang terdiri daripada kitab, buku, dokumen, jurnal dan laman sesawang agensi yang terlibat. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan metode tematik melalui pendekatan induktif bagi mencapai objektif kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kepentingan pendidikan anak kurang upaya melalui peranan yang dimainkan oleh ibu bapa, penjaga, kerajaan dan swasta mempunyai kesan langsung kepada objektif syariah (maqasid syariah) memelihara akal dan intelektual. Oleh itu, peranan yang dimainkan mestilah mendapatkan sokongan dan bantuan yang berterusan bagi memastikan konsep memelihara akal dan intelektual anak kurang upaya terjamin. Sangat disarankan agar pendidikan anak kurang upaya diberi perhatian yang lebih mendalam oleh ibu bapa dan penjaga ditambah dengan peranan kerajaan dan swasta bagi memelihara kebajikan anak-anak kurang upaya dalam perkara yang melibatkan pendidikan dan keilmuan selaras dengan objektif syarak untuk memelihara intelektual manusia. |
format |
Article |
author |
Hashim, Khairul Effendi Mohammad, Nasharuddin Mohd Raus, Norakyairee |
author_facet |
Hashim, Khairul Effendi Mohammad, Nasharuddin Mohd Raus, Norakyairee |
author_sort |
Hashim, Khairul Effendi |
title |
Kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif Maqasid Syariah memelihara akal dan intelektual (Hifz Aqli) / Khairul Effendi Hashim, Nasharuddin Mohammad and Norakyairee Mohd Raus |
title_short |
Kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif Maqasid Syariah memelihara akal dan intelektual (Hifz Aqli) / Khairul Effendi Hashim, Nasharuddin Mohammad and Norakyairee Mohd Raus |
title_full |
Kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif Maqasid Syariah memelihara akal dan intelektual (Hifz Aqli) / Khairul Effendi Hashim, Nasharuddin Mohammad and Norakyairee Mohd Raus |
title_fullStr |
Kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif Maqasid Syariah memelihara akal dan intelektual (Hifz Aqli) / Khairul Effendi Hashim, Nasharuddin Mohammad and Norakyairee Mohd Raus |
title_full_unstemmed |
Kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif Maqasid Syariah memelihara akal dan intelektual (Hifz Aqli) / Khairul Effendi Hashim, Nasharuddin Mohammad and Norakyairee Mohd Raus |
title_sort |
kelestarian pendidikan anak kurang upaya: pandangan daripada perspektif maqasid syariah memelihara akal dan intelektual (hifz aqli) / khairul effendi hashim, nasharuddin mohammad and norakyairee mohd raus |
publisher |
Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) |
publishDate |
2022 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81306/1/81306.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81306/ |
_version_ |
1789944540961964032 |
score |
13.212979 |