Kaedah penjanaan bayang berbantukan OpenGL / Umar Baba, Mohd Nain Awang and Mazwin Tan

Kini komputer dapat menjana gambar yang sukar dibezakan dengan gambar yang diambil oleh kamera. Untuk menjana gambar sedemikian banyak factor yang diambil kira. Satu daripadanya ialah bayang-bayang objek yang terdapat dalam sesuatu gambar, bayang akan diperoleh apabila terdapat objek yang menghalang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Baba, Umar, Awang, Mohd Nain, Tan, Mazwin
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81292/1/81292.PDF
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81292/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kini komputer dapat menjana gambar yang sukar dibezakan dengan gambar yang diambil oleh kamera. Untuk menjana gambar sedemikian banyak factor yang diambil kira. Satu daripadanya ialah bayang-bayang objek yang terdapat dalam sesuatu gambar, bayang akan diperoleh apabila terdapat objek yang menghalang cahaya dari sumber cahaya seperti lampu menerangi sesuatu kawasan, Kawasan yang terhalang cahaya adalah kawasan bayang dan biasanya diwarnakan dengan warna yang gelap atau hitam. Penentuan kawasan bayang ini melibatkan kedudukan sumber cahaya dan kedudukan pemerhati yang dianggap melihat gambar. Terdapat beberapa kaedah menjana bayang pada komputer seperti kaedah unjuran, isipadu bayang dan pemetaan baying. Kertas kerja ini akan membincangkan hanya kaedah unjuran dalam kaedah unjuran ini dua teknik dibincangkan iaitu teknik palsu dan teknik unjuran sesatah. Penjanaan bayang disempurnakan dengan bantuan antara muka grafik OpenGL menerusi bahasa pengaturcaraan Microsoft Visual C++ versi 6,0, OpenGL ialah suatu antara muka grafik yang terdiri daripada sekumpulan perpustakaan grafik yang mampu menjana grafik 2 dimensi dan 3 dimensi yang bermutu tinggi. Untuk mengatasi masalah komunikasi dengan sistem pengoperasi tetingkap OpenGL digunakan bersama-sama perpustakaan Graphics Library Utilities Toolkit (GLUT), Jadi pengaturcara tidak perlu bimbang tentang cara-cara berkomunikasi dengan sistem pengoperasi yang berasaskan tetingkap. Pengaturcara hanya perlu tahu perintah perintah dari GLUT yang sesuai untuk mengendalikan tetingkap dari kebanyakan masa dihabiskan dalam penjanaan grafik sahaja. Kertas kerja ini juga membincangkan perintah-perintah OpenGL yang diperlukan untuk menghasilkan bayang pada kedua dua teknik unjuran.