Pendidikan jarak jauh terbuka (ODL): adaptasi norma baharu dalam pembelajaran dan pengajaran / Rafizah Kechil, Azlina Mohd Mydin and Wan Anisha Wan Mohammad

Pembelajaran dan Pengajaran (PdP) secara Pendidikan Jarak Jauh Terbuka (Open and Distance Learning, ODL) telah ditawarkan di UiTM sejak tahun 1993 lagi tetapi tidak meyeluruh kepada semua program. Norma baharu disebabkan pandemik COVID-19 telah mengubah lanskap PdP. Hampir semua universiti termasuk...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Kechil, Rafizah, Mohd Mydin, Azlina, Wan Mohammad, Wan Anisha
Format: Article
Language:English
Published: Unit Penerbitan JSKM 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/79100/1/79100.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/79100/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pembelajaran dan Pengajaran (PdP) secara Pendidikan Jarak Jauh Terbuka (Open and Distance Learning, ODL) telah ditawarkan di UiTM sejak tahun 1993 lagi tetapi tidak meyeluruh kepada semua program. Norma baharu disebabkan pandemik COVID-19 telah mengubah lanskap PdP. Hampir semua universiti termasuk UiTM memilih untuk meadaptasi PdP secara ODL untuk hampir semua program yang ditawarkan. Pelbagai rintangan dan cabaran terpaksa ditempuhi oleh pensyarah dan pelajar bagi memastikan ODL ini berjaya dan pelajar tidak tercicir. Artikel ini akan membincangkan perubahan pembelajaran bersemuka bagi subjek Further Differential Equations kepada perlaksanaan ODL bagi menyesuaikan atau beradaptasi dengan norma baharu akibat krisis pandemik COVID-19. Adaptasi norma baharu dalam PdP akan menjadi penggerak kepada pembelajaran ODL di masa hadapan