Hubungan antara input pendidikan dan proses pendidikan dengan output pendidikan pelajar asnaf zakat: kajian kes di Maahad Dini Sultan Abdul Halim / Muhammad Saiful Islami Mohd Taher … [et al.]

Kajian ini memfokuskan kepada ekuiti pendidikan pelajar asnaf di Maahad Dini Sultan Abdul Halim (MDSAH) yang dibiayai sepenuhnya oleh Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK). Objektif kajian ini ialah adakah bantuan input pendidikan yang diberikan oleh LZNK kepada pelajar-pelajar asnaf zakat dan proses pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Taher, Muhammad Saiful Islami, Bidin, Samsiah, Yusof, Siti Aisyah, Omar, Hapiza, Ahmad Fuad, Hanani
Format: Article
Language:English
Published: Center for Islamic Philantrophy & Social Finance (CIPSF) 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78158/1/78158.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78158/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.78158
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.781582023-06-13T03:02:46Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78158/ Hubungan antara input pendidikan dan proses pendidikan dengan output pendidikan pelajar asnaf zakat: kajian kes di Maahad Dini Sultan Abdul Halim / Muhammad Saiful Islami Mohd Taher … [et al.] jipsf Mohd Taher, Muhammad Saiful Islami Bidin, Samsiah Yusof, Siti Aisyah Omar, Hapiza Ahmad Fuad, Hanani Alms (Zakat) Kajian ini memfokuskan kepada ekuiti pendidikan pelajar asnaf di Maahad Dini Sultan Abdul Halim (MDSAH) yang dibiayai sepenuhnya oleh Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK). Objektif kajian ini ialah adakah bantuan input pendidikan yang diberikan oleh LZNK kepada pelajar-pelajar asnaf zakat dan proses pendidikan yang dijalankan di MDSAH menyumbang kepada pencapaian output pendidikan pelajar asnaf zakat di MDSAH. Kajian ini dijalankan dengan cara pelajar-pelajar asnaf menjawab borang soal selidik secara atas talian. Responden yang terlibat adalah seramai 120 pelajar asnaf yang terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan tiga, empat dan lima di MDSAH di Alor Setar dan di MDSAH Sik, Kedah. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan SPSS versi 25 melalui dua kaedah statistik iaitu analisis deskriptif dan analisis inferensi. Analisis deskriptif digunakan bagi menganalisis data berkaitan maklumat diri pelajar. Manakala analisis inferensi yang digunakan dalam kajian ini ialah analisis korelasi Pearson. Dapatan kajian menunjukkan hubungan yang signifikan antara input pendidikan dan proses pendidikan dengan output pendidikan pelajar asnaf. Melalui kajian yang dilakukan ini, keberkesanan input bantuan zakat dan proses pendidikan dapat dikenalpasti oleh pihak LZNK bagi meningkatkan lagi pembiayaan zakat terhadap pelajar asnaf di negeri Kedah secara lebih efisien bagi mencapai ekuiti pendidikan kepada semua pelajar yang terlibat. Kajian ini juga menyerlahkan peranan zakat dalam membantu kerajaan ke arah mencapai ekuiti pendidikan seperti yang dihasratkan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Center for Islamic Philantrophy & Social Finance (CIPSF) 2022 Article NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78158/1/78158.pdf Hubungan antara input pendidikan dan proses pendidikan dengan output pendidikan pelajar asnaf zakat: kajian kes di Maahad Dini Sultan Abdul Halim / Muhammad Saiful Islami Mohd Taher … [et al.]. (2022) Journal of Islamic Philanthropy & Social Finance (JIPSF) <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/Journal_of_Islamic_Philanthropy_=26_Social_Finance_=28JIPSF=29.html>, 4 (2). pp. 45-52. ISSN 2590-3942 (Submitted)
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Alms (Zakat)
spellingShingle Alms (Zakat)
Mohd Taher, Muhammad Saiful Islami
Bidin, Samsiah
Yusof, Siti Aisyah
Omar, Hapiza
Ahmad Fuad, Hanani
Hubungan antara input pendidikan dan proses pendidikan dengan output pendidikan pelajar asnaf zakat: kajian kes di Maahad Dini Sultan Abdul Halim / Muhammad Saiful Islami Mohd Taher … [et al.]
description Kajian ini memfokuskan kepada ekuiti pendidikan pelajar asnaf di Maahad Dini Sultan Abdul Halim (MDSAH) yang dibiayai sepenuhnya oleh Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK). Objektif kajian ini ialah adakah bantuan input pendidikan yang diberikan oleh LZNK kepada pelajar-pelajar asnaf zakat dan proses pendidikan yang dijalankan di MDSAH menyumbang kepada pencapaian output pendidikan pelajar asnaf zakat di MDSAH. Kajian ini dijalankan dengan cara pelajar-pelajar asnaf menjawab borang soal selidik secara atas talian. Responden yang terlibat adalah seramai 120 pelajar asnaf yang terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan tiga, empat dan lima di MDSAH di Alor Setar dan di MDSAH Sik, Kedah. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan SPSS versi 25 melalui dua kaedah statistik iaitu analisis deskriptif dan analisis inferensi. Analisis deskriptif digunakan bagi menganalisis data berkaitan maklumat diri pelajar. Manakala analisis inferensi yang digunakan dalam kajian ini ialah analisis korelasi Pearson. Dapatan kajian menunjukkan hubungan yang signifikan antara input pendidikan dan proses pendidikan dengan output pendidikan pelajar asnaf. Melalui kajian yang dilakukan ini, keberkesanan input bantuan zakat dan proses pendidikan dapat dikenalpasti oleh pihak LZNK bagi meningkatkan lagi pembiayaan zakat terhadap pelajar asnaf di negeri Kedah secara lebih efisien bagi mencapai ekuiti pendidikan kepada semua pelajar yang terlibat. Kajian ini juga menyerlahkan peranan zakat dalam membantu kerajaan ke arah mencapai ekuiti pendidikan seperti yang dihasratkan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.
format Article
author Mohd Taher, Muhammad Saiful Islami
Bidin, Samsiah
Yusof, Siti Aisyah
Omar, Hapiza
Ahmad Fuad, Hanani
author_facet Mohd Taher, Muhammad Saiful Islami
Bidin, Samsiah
Yusof, Siti Aisyah
Omar, Hapiza
Ahmad Fuad, Hanani
author_sort Mohd Taher, Muhammad Saiful Islami
title Hubungan antara input pendidikan dan proses pendidikan dengan output pendidikan pelajar asnaf zakat: kajian kes di Maahad Dini Sultan Abdul Halim / Muhammad Saiful Islami Mohd Taher … [et al.]
title_short Hubungan antara input pendidikan dan proses pendidikan dengan output pendidikan pelajar asnaf zakat: kajian kes di Maahad Dini Sultan Abdul Halim / Muhammad Saiful Islami Mohd Taher … [et al.]
title_full Hubungan antara input pendidikan dan proses pendidikan dengan output pendidikan pelajar asnaf zakat: kajian kes di Maahad Dini Sultan Abdul Halim / Muhammad Saiful Islami Mohd Taher … [et al.]
title_fullStr Hubungan antara input pendidikan dan proses pendidikan dengan output pendidikan pelajar asnaf zakat: kajian kes di Maahad Dini Sultan Abdul Halim / Muhammad Saiful Islami Mohd Taher … [et al.]
title_full_unstemmed Hubungan antara input pendidikan dan proses pendidikan dengan output pendidikan pelajar asnaf zakat: kajian kes di Maahad Dini Sultan Abdul Halim / Muhammad Saiful Islami Mohd Taher … [et al.]
title_sort hubungan antara input pendidikan dan proses pendidikan dengan output pendidikan pelajar asnaf zakat: kajian kes di maahad dini sultan abdul halim / muhammad saiful islami mohd taher … [et al.]
publisher Center for Islamic Philantrophy & Social Finance (CIPSF)
publishDate 2022
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78158/1/78158.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78158/
_version_ 1769846569192914944
score 13.19449