Keberkesanan kaedah permainan dalam pengajaran dan pembelajaran prinsip perakaunan di sekolah menengah / Junaidah Jamaluddin …[et al.]

Banyak kajian lalu telah membincangkan tentang penggunaan permainan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran (P&P) sarna ada dalam bentuk digital atau fizikal seperti permainan papan, kad dan sebagainya. Secara umumnya, kajian-kajian tersebut telah membuktikan bahawa kaedah permainan memberika...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jamaluddin, Junaidah, Mohd Din, Norlaila, Ahmad, Mohamad Azmi Nias, Abdul Jabar, Faizan, Mohamad Fadzillah, Nur Syazwani, Husin, Zuhariah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78053/1/78053.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78053/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.78053
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.780532023-08-09T02:17:07Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78053/ Keberkesanan kaedah permainan dalam pengajaran dan pembelajaran prinsip perakaunan di sekolah menengah / Junaidah Jamaluddin …[et al.] Jamaluddin, Junaidah Mohd Din, Norlaila Ahmad, Mohamad Azmi Nias Abdul Jabar, Faizan Mohamad Fadzillah, Nur Syazwani Husin, Zuhariah Secondary education. High school teaching Malaysia Banyak kajian lalu telah membincangkan tentang penggunaan permainan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran (P&P) sarna ada dalam bentuk digital atau fizikal seperti permainan papan, kad dan sebagainya. Secara umumnya, kajian-kajian tersebut telah membuktikan bahawa kaedah permainan memberikan kesan yang positif terhadap proses P&P. Namun begitu, hanya terdapat sedikit sahaja kajian yang mengkaji kesan kaedah permainan ke atas proses P&P subjek perakaunan, khususnya di peringkat sekolah menengah. Prinsip Perakaunan merupakan salah satu daripada subjek elektif yang ditawarkan kepada pelajar Tingkatan 4 dan 5 dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM). Tinjauan secara rambang di sekolah-sekolah menengah Daerah Maran telah menunjukkan bahawa bilangan pelajar yang mengambil subjek Prinsip Perakaunan adalah semakin berkurangan. Ini mungkin disebabkan bidang perakaunan itu sendiri melibatkan proses-proses yang rumit dan memerlukan ketelitian yang tinggi. Kaedah P&P secara konvensional juga mungkin menjadi penyebab utama kurangnya minat pelajar untuk mempelajari subjek Prinsip Perakaunan. Justeru itu, pengkaji telah memperkenalkan satu kaedah permainan yang dikenali sebagai Accounting on the Block (AOTB) sebagai alternatif kepada kaedah konvensional yang sering digunakan dalam proses P&P subjek Prinsip Perakaunan. Kajian ini bertujuan untuk melihat kesan permainan AOTB ke atas pencapaian pelajar dalam subjek tersebut. Untuk itu, satu eksperimen telah dijalankan ke atas 29 orang pelajar Tingkatan 4 dan 5 di sebuah sekolah menengah kluster kecemerlangan di Daerah Maran yang telah diperkenalkan dengan permainan perakaunan selama 3 jam. Ujian sebelum dan selepas permainan telah dilakukan bagi menilai kesan permainan perakaunan ke atas pencapaian skor pelajar. HasiJ kajian menunjukkan terdapat peningkatan yang signifikan dalam pencapaian ujian pelajar selepas aktiviti permainan berbanding sebelumnya. 2016 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78053/1/78053.pdf Keberkesanan kaedah permainan dalam pengajaran dan pembelajaran prinsip perakaunan di sekolah menengah / Junaidah Jamaluddin …[et al.]. (2016) In: KONAKA Konferensi Akademik 2016 Pengkongsian Ilmu Dari Perspektif Islam, 30 November 2016, UiTM PAHANG.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Secondary education. High school teaching
Malaysia
spellingShingle Secondary education. High school teaching
Malaysia
Jamaluddin, Junaidah
Mohd Din, Norlaila
Ahmad, Mohamad Azmi Nias
Abdul Jabar, Faizan
Mohamad Fadzillah, Nur Syazwani
Husin, Zuhariah
Keberkesanan kaedah permainan dalam pengajaran dan pembelajaran prinsip perakaunan di sekolah menengah / Junaidah Jamaluddin …[et al.]
description Banyak kajian lalu telah membincangkan tentang penggunaan permainan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran (P&P) sarna ada dalam bentuk digital atau fizikal seperti permainan papan, kad dan sebagainya. Secara umumnya, kajian-kajian tersebut telah membuktikan bahawa kaedah permainan memberikan kesan yang positif terhadap proses P&P. Namun begitu, hanya terdapat sedikit sahaja kajian yang mengkaji kesan kaedah permainan ke atas proses P&P subjek perakaunan, khususnya di peringkat sekolah menengah. Prinsip Perakaunan merupakan salah satu daripada subjek elektif yang ditawarkan kepada pelajar Tingkatan 4 dan 5 dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM). Tinjauan secara rambang di sekolah-sekolah menengah Daerah Maran telah menunjukkan bahawa bilangan pelajar yang mengambil subjek Prinsip Perakaunan adalah semakin berkurangan. Ini mungkin disebabkan bidang perakaunan itu sendiri melibatkan proses-proses yang rumit dan memerlukan ketelitian yang tinggi. Kaedah P&P secara konvensional juga mungkin menjadi penyebab utama kurangnya minat pelajar untuk mempelajari subjek Prinsip Perakaunan. Justeru itu, pengkaji telah memperkenalkan satu kaedah permainan yang dikenali sebagai Accounting on the Block (AOTB) sebagai alternatif kepada kaedah konvensional yang sering digunakan dalam proses P&P subjek Prinsip Perakaunan. Kajian ini bertujuan untuk melihat kesan permainan AOTB ke atas pencapaian pelajar dalam subjek tersebut. Untuk itu, satu eksperimen telah dijalankan ke atas 29 orang pelajar Tingkatan 4 dan 5 di sebuah sekolah menengah kluster kecemerlangan di Daerah Maran yang telah diperkenalkan dengan permainan perakaunan selama 3 jam. Ujian sebelum dan selepas permainan telah dilakukan bagi menilai kesan permainan perakaunan ke atas pencapaian skor pelajar. HasiJ kajian menunjukkan terdapat peningkatan yang signifikan dalam pencapaian ujian pelajar selepas aktiviti permainan berbanding sebelumnya.
format Conference or Workshop Item
author Jamaluddin, Junaidah
Mohd Din, Norlaila
Ahmad, Mohamad Azmi Nias
Abdul Jabar, Faizan
Mohamad Fadzillah, Nur Syazwani
Husin, Zuhariah
author_facet Jamaluddin, Junaidah
Mohd Din, Norlaila
Ahmad, Mohamad Azmi Nias
Abdul Jabar, Faizan
Mohamad Fadzillah, Nur Syazwani
Husin, Zuhariah
author_sort Jamaluddin, Junaidah
title Keberkesanan kaedah permainan dalam pengajaran dan pembelajaran prinsip perakaunan di sekolah menengah / Junaidah Jamaluddin …[et al.]
title_short Keberkesanan kaedah permainan dalam pengajaran dan pembelajaran prinsip perakaunan di sekolah menengah / Junaidah Jamaluddin …[et al.]
title_full Keberkesanan kaedah permainan dalam pengajaran dan pembelajaran prinsip perakaunan di sekolah menengah / Junaidah Jamaluddin …[et al.]
title_fullStr Keberkesanan kaedah permainan dalam pengajaran dan pembelajaran prinsip perakaunan di sekolah menengah / Junaidah Jamaluddin …[et al.]
title_full_unstemmed Keberkesanan kaedah permainan dalam pengajaran dan pembelajaran prinsip perakaunan di sekolah menengah / Junaidah Jamaluddin …[et al.]
title_sort keberkesanan kaedah permainan dalam pengajaran dan pembelajaran prinsip perakaunan di sekolah menengah / junaidah jamaluddin …[et al.]
publishDate 2016
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78053/1/78053.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78053/
_version_ 1775626370862284800
score 13.18916