Cadangan kerangka etika dan akhlak di dalam penghasilan video tular di Malaysia / Mohd Hanif Mohd Omar, Ariff Imran Anuar Yatim dan Azahar Harun

Cetusan maklumat di media sosial merupakan norma yang telah menjadi keperluan kepada semua sektor termasuk ke kawasan luar bandar. Konsep ketularan merupakan salah satu teori media yang telah diperkenalkan dan didefinisikan sebagai satu kaedah yang tidak menyatakan tujuan komersial sesuatu aktiviti...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Omar, Mohd Hanif, Anuar Yatim, Ariff Imran, Harun, Azahar
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Art and Design 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/71263/1/71263.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/71263/
https://melaka.uitm.edu.my/ijad/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.71263
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.712632023-03-30T02:45:35Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/71263/ Cadangan kerangka etika dan akhlak di dalam penghasilan video tular di Malaysia / Mohd Hanif Mohd Omar, Ariff Imran Anuar Yatim dan Azahar Harun Mohd Omar, Mohd Hanif Anuar Yatim, Ariff Imran Harun, Azahar BF Psychology Perception Personality Cetusan maklumat di media sosial merupakan norma yang telah menjadi keperluan kepada semua sektor termasuk ke kawasan luar bandar. Konsep ketularan merupakan salah satu teori media yang telah diperkenalkan dan didefinisikan sebagai satu kaedah yang tidak menyatakan tujuan komersial sesuatu aktiviti pengiklanan secara terang-terangan, sebaliknya menggalakkan kandungan disebarkan kepada pengguna-pengguna lain secara meluas. Konsep ini dilihat semakin relevan dengan meluasnya penyebaran video internet sejak beberapa tahun yang lepas. Ini memberikan kesan yang besar kepada pelbagai perusahaan perniagaan dan mempengaruhi mereka untuk bertukar dari kaedah pengiklanan tradisional kepada kaedah pengiklanan melalui media sosial yang melibatkan penggunaan video secara atas talian. Bagi mencapai sasaran jualan yang tinggi dan meningkatkan keinginan para pelanggan kepada produk, pencipta-pencipta kandungan cenderung untuk bersikap lebih terbuka dalam menghasilkan kandungan yang dapat menarik perhatian pelanggan dan mendapat perkongsian yang banyak. Ini memungkinkan penyebaran kandungan yang tidak beretika terus berleluasa disebab kesan globalisasi dan di lihat akan memberi impak besar kepada ketamadunan masyarakat. Kajian ini menggunakan analisis data deskriptif berdasarkan sorotan literatur daripada pelbagai artikel yang telah yang telah melalui proses semakan untuk menentukan data yang diterbitkan, termasuk semakan kepada manuskrip asal oleh pakar bidang yang memfokuskan pada video tular yang melibatkan produk Muslim PKS dan komponen berkaitannya dengan bertujuan untuk menggambarkan dan meringkas kejadian dan fenomena yang berlaku. Hasil daripada dapatan kajian mencadangkan agar kerangka etika dan akhlak diaplikasikan di dalam penghasilan video tular di Malaysia dengan pengharapan dapat memperbaiki penguatkuasaan undang-undang dan memberikan penambahbaikan kepada program, amalan dan polisi yang sedia ada. Faculty of Art and Design 2022 Article NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/71263/1/71263.pdf Cadangan kerangka etika dan akhlak di dalam penghasilan video tular di Malaysia / Mohd Hanif Mohd Omar, Ariff Imran Anuar Yatim dan Azahar Harun. (2022) International Journal of Art and Design (IJAD), 6 (2). pp. 90-105. ISSN 2710-5776 (Submitted) https://melaka.uitm.edu.my/ijad/
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic BF Psychology
Perception
Personality
spellingShingle BF Psychology
Perception
Personality
Mohd Omar, Mohd Hanif
Anuar Yatim, Ariff Imran
Harun, Azahar
Cadangan kerangka etika dan akhlak di dalam penghasilan video tular di Malaysia / Mohd Hanif Mohd Omar, Ariff Imran Anuar Yatim dan Azahar Harun
description Cetusan maklumat di media sosial merupakan norma yang telah menjadi keperluan kepada semua sektor termasuk ke kawasan luar bandar. Konsep ketularan merupakan salah satu teori media yang telah diperkenalkan dan didefinisikan sebagai satu kaedah yang tidak menyatakan tujuan komersial sesuatu aktiviti pengiklanan secara terang-terangan, sebaliknya menggalakkan kandungan disebarkan kepada pengguna-pengguna lain secara meluas. Konsep ini dilihat semakin relevan dengan meluasnya penyebaran video internet sejak beberapa tahun yang lepas. Ini memberikan kesan yang besar kepada pelbagai perusahaan perniagaan dan mempengaruhi mereka untuk bertukar dari kaedah pengiklanan tradisional kepada kaedah pengiklanan melalui media sosial yang melibatkan penggunaan video secara atas talian. Bagi mencapai sasaran jualan yang tinggi dan meningkatkan keinginan para pelanggan kepada produk, pencipta-pencipta kandungan cenderung untuk bersikap lebih terbuka dalam menghasilkan kandungan yang dapat menarik perhatian pelanggan dan mendapat perkongsian yang banyak. Ini memungkinkan penyebaran kandungan yang tidak beretika terus berleluasa disebab kesan globalisasi dan di lihat akan memberi impak besar kepada ketamadunan masyarakat. Kajian ini menggunakan analisis data deskriptif berdasarkan sorotan literatur daripada pelbagai artikel yang telah yang telah melalui proses semakan untuk menentukan data yang diterbitkan, termasuk semakan kepada manuskrip asal oleh pakar bidang yang memfokuskan pada video tular yang melibatkan produk Muslim PKS dan komponen berkaitannya dengan bertujuan untuk menggambarkan dan meringkas kejadian dan fenomena yang berlaku. Hasil daripada dapatan kajian mencadangkan agar kerangka etika dan akhlak diaplikasikan di dalam penghasilan video tular di Malaysia dengan pengharapan dapat memperbaiki penguatkuasaan undang-undang dan memberikan penambahbaikan kepada program, amalan dan polisi yang sedia ada.
format Article
author Mohd Omar, Mohd Hanif
Anuar Yatim, Ariff Imran
Harun, Azahar
author_facet Mohd Omar, Mohd Hanif
Anuar Yatim, Ariff Imran
Harun, Azahar
author_sort Mohd Omar, Mohd Hanif
title Cadangan kerangka etika dan akhlak di dalam penghasilan video tular di Malaysia / Mohd Hanif Mohd Omar, Ariff Imran Anuar Yatim dan Azahar Harun
title_short Cadangan kerangka etika dan akhlak di dalam penghasilan video tular di Malaysia / Mohd Hanif Mohd Omar, Ariff Imran Anuar Yatim dan Azahar Harun
title_full Cadangan kerangka etika dan akhlak di dalam penghasilan video tular di Malaysia / Mohd Hanif Mohd Omar, Ariff Imran Anuar Yatim dan Azahar Harun
title_fullStr Cadangan kerangka etika dan akhlak di dalam penghasilan video tular di Malaysia / Mohd Hanif Mohd Omar, Ariff Imran Anuar Yatim dan Azahar Harun
title_full_unstemmed Cadangan kerangka etika dan akhlak di dalam penghasilan video tular di Malaysia / Mohd Hanif Mohd Omar, Ariff Imran Anuar Yatim dan Azahar Harun
title_sort cadangan kerangka etika dan akhlak di dalam penghasilan video tular di malaysia / mohd hanif mohd omar, ariff imran anuar yatim dan azahar harun
publisher Faculty of Art and Design
publishDate 2022
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/71263/1/71263.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/71263/
https://melaka.uitm.edu.my/ijad/
_version_ 1762396020368474112
score 13.18916