Kajian kes ke atas penilaian tilawah Al-Quran secara interaktif / Siti Fatimah Tasir … [et al.]

Kajian ini memfokuskan tilawah al-Quran dan aplikasinya dalam kalangan pelajar di UiTM Cawangan Kelantan. UiTM telah mewajibkan kepada setiap pelajar Muslim di bahagian 01 hingga 03 mengambil kursus kod CTU yang ditawarkan oleh Pusat Pendidikan Islam. Salah satu dari keperluan penilaian kursus CTU i...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mustafa@Busu, Zanirah, Zainal, Noor Saliza, Jusoh, Nor Asmira, Mat Zin, Mohd Nazri
Format: Research Reports
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/70296/1/70296.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/70296/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini memfokuskan tilawah al-Quran dan aplikasinya dalam kalangan pelajar di UiTM Cawangan Kelantan. UiTM telah mewajibkan kepada setiap pelajar Muslim di bahagian 01 hingga 03 mengambil kursus kod CTU yang ditawarkan oleh Pusat Pendidikan Islam. Salah satu dari keperluan penilaian kursus CTU ialah bacaan, hafazan dan analisa ayat-ayat al-Quran dari Surah Yasin. Tilawah al-Quran yang diaplikasikan Di UiTM ialah menggunakan kaedah bacaan secara talaqi iaitu setiap pelajar membaca di hadapan pensyarah dalam kelas. Seiring dengan perkembangan teknologi maklumat kini kaedah pembacaan al-Quran perlulah berubah dan seharusnya para pensyarah ACIS memfaatkan dengan kemudahan teknologi kini ke arah memudah proses pengajaran dan pembelajaran. Kaedah tilawah al-Ql-Quran secara interaktif merupakan suatu alternatif terbaik. Pembelajaran interaktif ialah pendekatan pedagogi yang melibatkan hubungan antara pemikiran aktif pelajar dengan kandungan pelajaran yang menekan perhatian, pengekalan dan tujuan pelajar belajar. Proses pembelajaran secara interaktif ini disesuaikan dengan tahap kelancaran pelajar dalam membaca al-Quran dengan dibuat semakan atau penilaian awal terlebih dahulu untuk mengenalpasti samada bacaan pelajar di tahap yang rendah,sederhana atau tinggi. Bagi pelajar yang melepasi tahap tersebut, maka untuk penilaian seterusnya boleh menggunakan pendekatan interaktif dalam tilawah. Manakala bagi pelajar yang di tahap lemah bacaannya perlu menggunakan metode talaqqi iaitu secara bersemuka di dalam kelas. Pelajar dibenarkan membuat tilawah ayat-ayat al-Quran yang telah ditetapkan secara atas talian (contoh telefon bimbit) pada masa yang ditetapkan oleh pensyarah. Objektif kajian ini adalah untuk mengukur keberkesanan kaedah interaktif al-Quran dikalangan pelajar semester 01 dan 02. Tilawah interaktif ini telah diaplikasikan kepada beberapa orang pelajar dan hasilnya didapati kaedah ini memudahkan pelajar dan menjimatkan masa pensyarah dalam membuat penilaian tilawah al-Quran