Layang-Iayang @ wau dalam pembudayaan sains fizik / Siti Nurulatina Ibrahim, Khalijah Salleh and Tambi Subhan M. Meerah

Layang-layang atau wau mempunyai nilai sains Fizik tersendiri. Empat objektif kajian; (i) mengkaji amalan penggunaan prinsip fizik dalam pembuatan wau, (ii) meninjau kesedaran dan pengetahuan fizik di kalangan ahli pelayang dan pelajar terhadap permainan wau; (iii) menentukan keupayaan dan keberkesa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ibrahim, Siti Nurulatina, Salleh, Khalijah, M. Meerah, Tambi Subhan
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68666/1/68666.PDF
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68666/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.68666
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.686662023-08-17T06:28:30Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68666/ Layang-Iayang @ wau dalam pembudayaan sains fizik / Siti Nurulatina Ibrahim, Khalijah Salleh and Tambi Subhan M. Meerah Ibrahim, Siti Nurulatina Salleh, Khalijah M. Meerah, Tambi Subhan Force and energy Layang-layang atau wau mempunyai nilai sains Fizik tersendiri. Empat objektif kajian; (i) mengkaji amalan penggunaan prinsip fizik dalam pembuatan wau, (ii) meninjau kesedaran dan pengetahuan fizik di kalangan ahli pelayang dan pelajar terhadap permainan wau; (iii) menentukan keupayaan dan keberkesanan pengalaman membuat wau dalam membina kefahaman ahli pelayang dan pelajar terhadap konsep-konsep fizik dan; (iv) mengenalpasti kemajuan sains dan teknologi di negara peserta antarabangsa terhadap permainan wau. Empat hipotesis kajian; (i) penghasilan wau tradisional adalah mengikut amalan prinsip fizik ; (ii) ahli pelayang dan pelajar mempunyai kesedaran dan pengetahuan fizik mengenai permainan wau; (iii) kefahaman ahli pelayang dan pelajar terhadap konsep fizik akan bertambah melalui pengalaman membuat wau dan; (iv) negara peserta antarabangsa mempunyai sains dan· teknologi yang maju dalam permainan wau. Terdapat 2 kategori sampel iaitu tempatan (i) ahli Persatuan Pelayang (30 orang) dan pelajar sekolah (30 orang) serta (ii) antarabangsa (6 orang; 6 buah negara) . Kaedah kajian melalui bengkel, soal selidik dan temuramah manakala kaedah analisis adalah kuantitatif menggunakan program SPSS versi 11 dan kualitatif yang melibatkan penjadualan. Merujuk kepada objektif kajian, dapatan kajian ahli pelayang (i) Sebanyak 26% mengamalkan prinsip Fizik dalam pembuatan Wau, (ii) Kurang daripada 25% berpengetahuan dan menyedari perkaitan sains Fizik dengan wau dan; (iii) Sebanyak 42% pula memahami sains Fizik setelah melalui pengalaman dalam membuat Wau melalui bengkel yang diadakan. Dapatan kajian pelajar (i) sebanyak 57% mengamalkan prinsip Fizik dalam pembuatan wau, (ii) Kurang daripada 45% berpengetahuan dan menyedari kaitan sains Fizik dengan Wau dan; (iii) sebanyak 73% memahami sains Fizik meLaLui bengkel yang diadakan. Tinjauan sampel antarabangsa menunjukkan mereka mempunyai asas sains dan teknologi yang lebih maju melalui penerapan pendidikan terhadap permainan wau. 2008 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68666/1/68666.PDF Layang-Iayang @ wau dalam pembudayaan sains fizik / Siti Nurulatina Ibrahim, Khalijah Salleh and Tambi Subhan M. Meerah. (2008) In: Proceedings STSS 2008 Broadening Horizons Through Research Science and Technology, 3 – 4 June 2008, M.S Garden Hotel Kuantan, Pahang.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Force and energy
spellingShingle Force and energy
Ibrahim, Siti Nurulatina
Salleh, Khalijah
M. Meerah, Tambi Subhan
Layang-Iayang @ wau dalam pembudayaan sains fizik / Siti Nurulatina Ibrahim, Khalijah Salleh and Tambi Subhan M. Meerah
description Layang-layang atau wau mempunyai nilai sains Fizik tersendiri. Empat objektif kajian; (i) mengkaji amalan penggunaan prinsip fizik dalam pembuatan wau, (ii) meninjau kesedaran dan pengetahuan fizik di kalangan ahli pelayang dan pelajar terhadap permainan wau; (iii) menentukan keupayaan dan keberkesanan pengalaman membuat wau dalam membina kefahaman ahli pelayang dan pelajar terhadap konsep-konsep fizik dan; (iv) mengenalpasti kemajuan sains dan teknologi di negara peserta antarabangsa terhadap permainan wau. Empat hipotesis kajian; (i) penghasilan wau tradisional adalah mengikut amalan prinsip fizik ; (ii) ahli pelayang dan pelajar mempunyai kesedaran dan pengetahuan fizik mengenai permainan wau; (iii) kefahaman ahli pelayang dan pelajar terhadap konsep fizik akan bertambah melalui pengalaman membuat wau dan; (iv) negara peserta antarabangsa mempunyai sains dan· teknologi yang maju dalam permainan wau. Terdapat 2 kategori sampel iaitu tempatan (i) ahli Persatuan Pelayang (30 orang) dan pelajar sekolah (30 orang) serta (ii) antarabangsa (6 orang; 6 buah negara) . Kaedah kajian melalui bengkel, soal selidik dan temuramah manakala kaedah analisis adalah kuantitatif menggunakan program SPSS versi 11 dan kualitatif yang melibatkan penjadualan. Merujuk kepada objektif kajian, dapatan kajian ahli pelayang (i) Sebanyak 26% mengamalkan prinsip Fizik dalam pembuatan Wau, (ii) Kurang daripada 25% berpengetahuan dan menyedari perkaitan sains Fizik dengan wau dan; (iii) Sebanyak 42% pula memahami sains Fizik setelah melalui pengalaman dalam membuat Wau melalui bengkel yang diadakan. Dapatan kajian pelajar (i) sebanyak 57% mengamalkan prinsip Fizik dalam pembuatan wau, (ii) Kurang daripada 45% berpengetahuan dan menyedari kaitan sains Fizik dengan Wau dan; (iii) sebanyak 73% memahami sains Fizik meLaLui bengkel yang diadakan. Tinjauan sampel antarabangsa menunjukkan mereka mempunyai asas sains dan teknologi yang lebih maju melalui penerapan pendidikan terhadap permainan wau.
format Conference or Workshop Item
author Ibrahim, Siti Nurulatina
Salleh, Khalijah
M. Meerah, Tambi Subhan
author_facet Ibrahim, Siti Nurulatina
Salleh, Khalijah
M. Meerah, Tambi Subhan
author_sort Ibrahim, Siti Nurulatina
title Layang-Iayang @ wau dalam pembudayaan sains fizik / Siti Nurulatina Ibrahim, Khalijah Salleh and Tambi Subhan M. Meerah
title_short Layang-Iayang @ wau dalam pembudayaan sains fizik / Siti Nurulatina Ibrahim, Khalijah Salleh and Tambi Subhan M. Meerah
title_full Layang-Iayang @ wau dalam pembudayaan sains fizik / Siti Nurulatina Ibrahim, Khalijah Salleh and Tambi Subhan M. Meerah
title_fullStr Layang-Iayang @ wau dalam pembudayaan sains fizik / Siti Nurulatina Ibrahim, Khalijah Salleh and Tambi Subhan M. Meerah
title_full_unstemmed Layang-Iayang @ wau dalam pembudayaan sains fizik / Siti Nurulatina Ibrahim, Khalijah Salleh and Tambi Subhan M. Meerah
title_sort layang-iayang @ wau dalam pembudayaan sains fizik / siti nurulatina ibrahim, khalijah salleh and tambi subhan m. meerah
publishDate 2008
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68666/1/68666.PDF
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68666/
_version_ 1775626353157079040
score 13.159267