MD lego meningkatkan kefahaman dan kemahiran murid dalam topik darab dan bahagi / Karthikesan Manikabasagan

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengatasi masalah murid dalam operasi darab dan bahagi. Tindakan difokuskan untuk meningkatkan penguasaan algoritma dan konsep dalam pendaraban dan pembahagian. Kaedah ‘MD Lego’ diperkenalkan untuk mengatasi masalah murid. Kaedah ‘MD Lego’ merupakan satu kaedah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Manikabasagan, Karthikesan
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68600/1/68600.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68600/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengatasi masalah murid dalam operasi darab dan bahagi. Tindakan difokuskan untuk meningkatkan penguasaan algoritma dan konsep dalam pendaraban dan pembahagian. Kaedah ‘MD Lego’ diperkenalkan untuk mengatasi masalah murid. Kaedah ‘MD Lego’ merupakan satu kaedah yang boleh menyelesaikan operasi darab dan bahagi serta merangsangkan semua tahap murid dimana murid yang menguasai dan tidak menguasai sifir juga dapat menguasai kemahiran bahagi dan darab. Cara pengumpulan data yang digunakan dalam kajian ini ialah ujian pra dan pasca. Data dikumpul dan dianalisis secara kuantitatif. Hasil analisis data menunjukkan bahawa penggunaan Kaedah ‘MD Lego’ dapat meningkatkan penguasaan algoritma dan konsep kedua-dua operasi tersebut. Kaedah ini juga akan membantu murid untuk mudah menyelesaikan soalan darab dan bahagi serta memotivasikan murid secara positif. Penyelidikan ini berjaya membantu memperbaiki amalan pendidikan ke arah peningkatan yang lebih baik dan menyemai nilai-nilai positif dalam diri saya.