Kerusi pintar untuk kanak-kanak nurseri / Norhafiza Hussin
Selaras bagi menyahut saranan kerajaan untuk membimbing golongan perintis yang bakal memimpin masa hadapan Negara, pelbagai aspek telah dilakukan bagi memastikan kanak-kanak di negara ini membesar sebagai insan yang berguna dan bijak. Oleh itu, pendidikan di peringkat awal adalah panting bak kata pe...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Student Project |
Language: | English |
Published: |
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68134/1/68134.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68134/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uitm.ir.68134 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.681342022-12-05T07:24:16Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68134/ Kerusi pintar untuk kanak-kanak nurseri / Norhafiza Hussin Hussin, Norhafiza Furniture Furniture design Selaras bagi menyahut saranan kerajaan untuk membimbing golongan perintis yang bakal memimpin masa hadapan Negara, pelbagai aspek telah dilakukan bagi memastikan kanak-kanak di negara ini membesar sebagai insan yang berguna dan bijak. Oleh itu, pendidikan di peringkat awal adalah panting bak kata pepatah melayu 11 Melentur buluh biaarlah dari rebungnya". Tetapi dalam membuat pilihan tempat pendidikan awal kanak-kanak ini banyak seperti tadika dan nurseri, pelbagai kaedah pembelajaran alternatif diadakan. Antaranya ialah dengan perkembangan teknologi pada hari ini, kanak-kanak telah pun di dedahkan dengan penggunaan komputer, malah terdapat sesetengah tadika atau nurseri yang menganjurkan kelas renang dan kelas latihan pertahanan diri. Namun, kanak-kanak juga mementingkan keselesaan ketika mereka belajar samada di nurseri mahupun tadika. Pemilihan perabot memastikan keadaan mereka bersiap sedia untuk menerima pembelajaran pada hari itu. Pelbagai artikel malah risalah pembincangan turut mengutarakan masalah ini apabila pemilihan perabot yang tidak bersesuaian mempengaruhi perkembangan minda kanak-kanak. Daripada kajian yang telah dilakukan, di dapati kerusi yang sedia ada di nurseri dan tadika sekarang tidak ergonomik, tidak memaparkan imej kanak-kanak dan tiada fungsi tambahan yang boleh membina minda mereka. Bagi megatasi masalah ini, dalam kajian IDH 317, idea untuk merekabentuk semula 11 Kerusi Pintar Untuk Kanak-Kanak Nurseri" telah di pilih sebagai satu inisiatif dalam masalah yang sedia ada berdasarkan kajian yang telah dilakukan, saha ini termasuklah merekabentuk semula kerusi, menambah fungsi, penggunaan material dan sebagainya mengikut keperluan kajian. 2005 Student Project NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68134/1/68134.pdf Kerusi pintar untuk kanak-kanak nurseri / Norhafiza Hussin. (2005) [Student Project] (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Furniture Furniture design |
spellingShingle |
Furniture Furniture design Hussin, Norhafiza Kerusi pintar untuk kanak-kanak nurseri / Norhafiza Hussin |
description |
Selaras bagi menyahut saranan kerajaan untuk membimbing golongan perintis yang bakal memimpin masa hadapan Negara, pelbagai aspek telah dilakukan bagi memastikan kanak-kanak di negara ini membesar sebagai insan yang berguna dan bijak. Oleh itu, pendidikan di peringkat awal adalah panting bak kata pepatah melayu 11 Melentur buluh biaarlah dari rebungnya". Tetapi dalam membuat pilihan tempat pendidikan awal kanak-kanak ini banyak seperti tadika dan nurseri, pelbagai kaedah pembelajaran alternatif diadakan. Antaranya ialah dengan perkembangan teknologi pada hari ini, kanak-kanak telah pun di dedahkan dengan penggunaan komputer, malah terdapat sesetengah tadika atau nurseri yang menganjurkan kelas renang dan kelas latihan pertahanan diri.
Namun, kanak-kanak juga mementingkan keselesaan ketika mereka belajar samada di nurseri mahupun tadika. Pemilihan perabot memastikan keadaan mereka bersiap sedia untuk menerima pembelajaran pada hari itu. Pelbagai artikel malah risalah pembincangan turut mengutarakan masalah ini apabila pemilihan perabot yang tidak bersesuaian mempengaruhi perkembangan minda kanak-kanak. Daripada kajian yang telah dilakukan, di dapati kerusi yang sedia ada di nurseri dan tadika sekarang tidak ergonomik, tidak memaparkan imej kanak-kanak dan tiada fungsi tambahan yang boleh membina minda mereka. Bagi megatasi masalah ini, dalam kajian IDH 317, idea untuk merekabentuk semula 11 Kerusi Pintar Untuk Kanak-Kanak Nurseri" telah di pilih sebagai satu inisiatif dalam masalah yang sedia ada berdasarkan kajian yang telah dilakukan, saha ini termasuklah merekabentuk semula kerusi, menambah fungsi, penggunaan material dan sebagainya mengikut keperluan kajian. |
format |
Student Project |
author |
Hussin, Norhafiza |
author_facet |
Hussin, Norhafiza |
author_sort |
Hussin, Norhafiza |
title |
Kerusi pintar untuk kanak-kanak nurseri / Norhafiza Hussin |
title_short |
Kerusi pintar untuk kanak-kanak nurseri / Norhafiza Hussin |
title_full |
Kerusi pintar untuk kanak-kanak nurseri / Norhafiza Hussin |
title_fullStr |
Kerusi pintar untuk kanak-kanak nurseri / Norhafiza Hussin |
title_full_unstemmed |
Kerusi pintar untuk kanak-kanak nurseri / Norhafiza Hussin |
title_sort |
kerusi pintar untuk kanak-kanak nurseri / norhafiza hussin |
publishDate |
2005 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68134/1/68134.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68134/ |
_version_ |
1751539913153576960 |
score |
13.209306 |