Al-Nashāt Al-Lughawiyy dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab / Mashitah Nordin and Nur Aini Ariffin

Pelajar sering menganggap pembelajaran bahasa amat membosankan disebabkan oleh cara pengajaran dan aktiviti pembelajaran yang sama. Justeru, kaedah pengajaran yang kreatif dan inovatif perlu diselitkan semasa proses pengajaran dan pembelajaran bahasa dijalankan bagi mewujudkan situasi komunikatif da...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nordin, Mashitah, Ariffin, Nur Aini
Format: Article
Language:English
Published: UiTM Cawangan Negeri Sembilan Kampus Seremban 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/66824/1/66824.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/66824/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pelajar sering menganggap pembelajaran bahasa amat membosankan disebabkan oleh cara pengajaran dan aktiviti pembelajaran yang sama. Justeru, kaedah pengajaran yang kreatif dan inovatif perlu diselitkan semasa proses pengajaran dan pembelajaran bahasa dijalankan bagi mewujudkan situasi komunikatif dalam kalangan pelajar. al-Nashāt al-Lughawiyy (aktiviti bahasa) merupakan salah satu pendekatan yang dapat menarik minat pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Arab. Hal ini kerana pelajar berpeluang menggunakan Bahasa Arab secara praktikal dan kreatif dalam keadaan yang menyeronokkan. Penganjuran pertandingan seperti Pertandingan Video Pendek Bahasa Arab dan Pertandingan Penulisan Hiwār Bahasa Arab antara aktiviti bahasa yang bukan sahaja dapat memupuk minat pelajar untuk mempelajari Bahasa Arab bahkan mampu melahirkan pelajar yang kompeten, inovatif dan kreatif.