Perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / Zaridah Abdullah, Faizah Din and Abdullah @ Kassim Mohammed

Kajian ini dilakukan dengan tujuan untuk meninjau fenomena "grapevine" dan implikasi berita khabar angin yang disebarkan melalui saluran ini ke atas kakitangan bukan pengurusan UiTM. Kajian ini telah dilakukan ke atas 241 orang kakitangan bukan pengurusan UiTM dengan menggunakan borang soa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdullah, Zaridah, Din, Faizah, Mohammed, Abdullah @ Kassim
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Communication and Media Studies (FCMS) 2008
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65166/1/65166.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65166/
https://forumkomunikasi.uitm.edu.my/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.65166
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.651662022-08-09T03:33:44Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65166/ Perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / Zaridah Abdullah, Faizah Din and Abdullah @ Kassim Mohammed Abdullah, Zaridah Din, Faizah Mohammed, Abdullah @ Kassim Human behavior. Behaviorism. Neobehaviorism. Behavioral psychology Communication in management. Communication in organizations. Communication of information Kajian ini dilakukan dengan tujuan untuk meninjau fenomena "grapevine" dan implikasi berita khabar angin yang disebarkan melalui saluran ini ke atas kakitangan bukan pengurusan UiTM. Kajian ini telah dilakukan ke atas 241 orang kakitangan bukan pengurusan UiTM dengan menggunakan borang soal selidik yang telah diedarkan kepada mereka yang telah dipilih secara rawak mudah. Hasil kajian mendapati bahawa 147 (61%) kakitangan tersebut mempercayai berita khabar angin yang mereka dengar. Selain itu, maklumat yang mereka dengar melalui khabar angin terbahagai kepada dua kategori iaitu yang berkaitan dengan hal kerja dan juga peribadi individu lain. Kajian juga mendapati bahawa kepercayaan kakitangan terhadap kesahihan berita khabar angin menjadi peramal kepada perasaan tidak selesa (implikasi). Oleh itu, berita yang didengari melalui "grapevine" memang dipercayai oleh kakitangan dan maklumat tersebut boleh meninggalkan kesan yang negatif kepada kakitangan dan organisasi secara keseluruhannya. Faculty of Communication and Media Studies (FCMS) 2008 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65166/1/65166.pdf Perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / Zaridah Abdullah, Faizah Din and Abdullah @ Kassim Mohammed. (2008) Forum Komunikasi, 7 (1): 7. pp. 61-70. ISSN 0127-8991 https://forumkomunikasi.uitm.edu.my/
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Human behavior. Behaviorism. Neobehaviorism. Behavioral psychology
Communication in management. Communication in organizations. Communication of information
spellingShingle Human behavior. Behaviorism. Neobehaviorism. Behavioral psychology
Communication in management. Communication in organizations. Communication of information
Abdullah, Zaridah
Din, Faizah
Mohammed, Abdullah @ Kassim
Perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / Zaridah Abdullah, Faizah Din and Abdullah @ Kassim Mohammed
description Kajian ini dilakukan dengan tujuan untuk meninjau fenomena "grapevine" dan implikasi berita khabar angin yang disebarkan melalui saluran ini ke atas kakitangan bukan pengurusan UiTM. Kajian ini telah dilakukan ke atas 241 orang kakitangan bukan pengurusan UiTM dengan menggunakan borang soal selidik yang telah diedarkan kepada mereka yang telah dipilih secara rawak mudah. Hasil kajian mendapati bahawa 147 (61%) kakitangan tersebut mempercayai berita khabar angin yang mereka dengar. Selain itu, maklumat yang mereka dengar melalui khabar angin terbahagai kepada dua kategori iaitu yang berkaitan dengan hal kerja dan juga peribadi individu lain. Kajian juga mendapati bahawa kepercayaan kakitangan terhadap kesahihan berita khabar angin menjadi peramal kepada perasaan tidak selesa (implikasi). Oleh itu, berita yang didengari melalui "grapevine" memang dipercayai oleh kakitangan dan maklumat tersebut boleh meninggalkan kesan yang negatif kepada kakitangan dan organisasi secara keseluruhannya.
format Article
author Abdullah, Zaridah
Din, Faizah
Mohammed, Abdullah @ Kassim
author_facet Abdullah, Zaridah
Din, Faizah
Mohammed, Abdullah @ Kassim
author_sort Abdullah, Zaridah
title Perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / Zaridah Abdullah, Faizah Din and Abdullah @ Kassim Mohammed
title_short Perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / Zaridah Abdullah, Faizah Din and Abdullah @ Kassim Mohammed
title_full Perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / Zaridah Abdullah, Faizah Din and Abdullah @ Kassim Mohammed
title_fullStr Perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / Zaridah Abdullah, Faizah Din and Abdullah @ Kassim Mohammed
title_full_unstemmed Perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / Zaridah Abdullah, Faizah Din and Abdullah @ Kassim Mohammed
title_sort perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / zaridah abdullah, faizah din and abdullah @ kassim mohammed
publisher Faculty of Communication and Media Studies (FCMS)
publishDate 2008
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65166/1/65166.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65166/
https://forumkomunikasi.uitm.edu.my/
_version_ 1740829113075105792
score 13.160551