Sejauh mana perlaksanaan program pendidikan kesihatan oleh Jabatan Kesihatan di sekolah-sekolah bagi mengatasi masalah keracunan makanan selaras dengan kempen kebersihan dalam meningkatkan tahap kebersihan pelajar-pelajar di negeri Perak / Mohd. Fakhrurazi Yahya, Suhaimi Abdul Rahim dan Jamaludin Mat Noh

Memang tidak dapat dinafikan bahawa bidang kesihatan awam banyak memberikan sumbangan yang bermakna bagi mempertingkatkan status kesihatan rakyat Malaysia. Program pendidikan Kesihatan yang merupakan salah satu daripada bidang kesihatan awam sedikit sebanyak telah dapat mempengaruhi tingkahlaku sert...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yahya, Mohd. Fakhrurazi, Abdul Rahim, Suhaimi, Mat Noh, Jamaludin
Format: Student Project
Language:English
Published: 2000
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/63032/1/63032.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/63032/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Memang tidak dapat dinafikan bahawa bidang kesihatan awam banyak memberikan sumbangan yang bermakna bagi mempertingkatkan status kesihatan rakyat Malaysia. Program pendidikan Kesihatan yang merupakan salah satu daripada bidang kesihatan awam sedikit sebanyak telah dapat mempengaruhi tingkahlaku serta taraf kesihatan komuniti dan dapat memahami segala bentuk keperluan kumpulan sasar. Kajian luar yang telah dibuat merangkumi pelbagai perkara iaitu proses menyebut kenyataan masalah, pemilihan tingkahlaku serta faktor-faktor yang mempengaruhi tingkahlaku dan seterusnya menjalankan diagnosis pendidikan sehingga membuat pelan perancangan pendidikan kesihatan serta pelan perlaksanaan dan akhirnya penilaian projek akan dilakukan. Hasil daripada proses perancangan, perlaksanaan dan penilaian akan mewujudkan satu rangkaian sistem penyelidikan yang bersistematik yang membolehkan kita menyusuri permasalahan sehingga membolehkan Jabatan Kesihatan membuat intervensi yang sebenar dan tidak lari daripada objektif sebenar sesuatu program itu dijalankan. Pendedahan kepada proses melakukan kepada program pendidikan kesihatan ini yang bermula daripada proses awal iaitu diagnosis komuniti sehingga penilaian projek pendidikan kesihatan telah memberi ruang kepada peluang-peluang kerjasama di antara Jabatan Kesihatan dengan pihak sekolah serta sehingga terhasilnya pelbagai aktiviti yang diharap akan mengubah tingkahlaku yang telah dipilih. Adalah diharapkan selepas daripada program pendidikan kesihatan yang dirancang dan aktiviti yang telah dilaksanakan itu akan berupaya untuk mengubah segala tingkahlaku, persepsi atau pengetahuan yang negatif kepada sesuatu yang lebih positif lagi. Segala program yang diatur ini adalah berdasarkan kepada penemuan yang diperolehi hasil daripada diagnosis pendidikan dan dirancang sejajar dengan objektif asal iaitu untuk mengubah tingkahlaku negatif terhadap tingkahlaku yang terpilih dan akan melakukan intervensi kepada kumpulan sasar supaya dapat membuat perubahan dan melakukan perkara yang positif.