Analisis faktor sikap dan persekitaran dalam mempengaruhi pencapaian matematik dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di daerah Kinta kajian kes: SMK Dr Megat Khas dan SMK Raja Chulan Ipoh, Perak / Hairudin Ruzaili Hambali … [et al.]

Pencapaian Matematik di kalangan pelajr-pelajar di Malaysia sememangnya kurang memuaskan dan perlu di ambil perhatian yang sewajarnya. Perkara ini diakui sendiri oleh Menteri Pendidikan Malaysia sendiri dalam ucapannya semasa majlis pelancaran latihan Mental Aritmatik pada 2 Julai 1998. Kerajaan tel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hambali, Hairudin Ruzaili, Md. Yusoff, Shamsulzaila, Md. Isa, Anuar Junaidi, Nayan, Noor Jasman
Format: Student Project
Language:English
Published: 2000
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/62876/1/62876.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/62876/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.62876
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.628762024-07-25T11:18:53Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/62876/ Analisis faktor sikap dan persekitaran dalam mempengaruhi pencapaian matematik dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di daerah Kinta kajian kes: SMK Dr Megat Khas dan SMK Raja Chulan Ipoh, Perak / Hairudin Ruzaili Hambali … [et al.] Hambali, Hairudin Ruzaili Md. Yusoff, Shamsulzaila Md. Isa, Anuar Junaidi Nayan, Noor Jasman LB Theory and practice of education Pencapaian Matematik di kalangan pelajr-pelajar di Malaysia sememangnya kurang memuaskan dan perlu di ambil perhatian yang sewajarnya. Perkara ini diakui sendiri oleh Menteri Pendidikan Malaysia sendiri dalam ucapannya semasa majlis pelancaran latihan Mental Aritmatik pada 2 Julai 1998. Kerajaan telah mengambil beberapa langkah untuk menangani masalah ini dimulai dengan pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) yang dilancarkan pada 1983 dan berteraskan 3M iaitu Kemahiran Menulis Membaca Dan Mengira. Kerajaan juga telah memperkenalkan beberapa pendekatan seperti penggunaan alat bantuan mengajar yang sesuai, penggunaan Sempoa dan juga Mental Aritmatik. Hasil kajian ini telah menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara faktor Sikap dan Persekitaran dengan pencapaian Matematik di peringkat Peperiksaan sijil Pelajaran Malaysia. 2000 Student Project NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/62876/1/62876.pdf Analisis faktor sikap dan persekitaran dalam mempengaruhi pencapaian matematik dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di daerah Kinta kajian kes: SMK Dr Megat Khas dan SMK Raja Chulan Ipoh, Perak / Hairudin Ruzaili Hambali … [et al.]. (2000) [Student Project] (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Hambali, Hairudin Ruzaili
Md. Yusoff, Shamsulzaila
Md. Isa, Anuar Junaidi
Nayan, Noor Jasman
Analisis faktor sikap dan persekitaran dalam mempengaruhi pencapaian matematik dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di daerah Kinta kajian kes: SMK Dr Megat Khas dan SMK Raja Chulan Ipoh, Perak / Hairudin Ruzaili Hambali … [et al.]
description Pencapaian Matematik di kalangan pelajr-pelajar di Malaysia sememangnya kurang memuaskan dan perlu di ambil perhatian yang sewajarnya. Perkara ini diakui sendiri oleh Menteri Pendidikan Malaysia sendiri dalam ucapannya semasa majlis pelancaran latihan Mental Aritmatik pada 2 Julai 1998. Kerajaan telah mengambil beberapa langkah untuk menangani masalah ini dimulai dengan pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) yang dilancarkan pada 1983 dan berteraskan 3M iaitu Kemahiran Menulis Membaca Dan Mengira. Kerajaan juga telah memperkenalkan beberapa pendekatan seperti penggunaan alat bantuan mengajar yang sesuai, penggunaan Sempoa dan juga Mental Aritmatik. Hasil kajian ini telah menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara faktor Sikap dan Persekitaran dengan pencapaian Matematik di peringkat Peperiksaan sijil Pelajaran Malaysia.
format Student Project
author Hambali, Hairudin Ruzaili
Md. Yusoff, Shamsulzaila
Md. Isa, Anuar Junaidi
Nayan, Noor Jasman
author_facet Hambali, Hairudin Ruzaili
Md. Yusoff, Shamsulzaila
Md. Isa, Anuar Junaidi
Nayan, Noor Jasman
author_sort Hambali, Hairudin Ruzaili
title Analisis faktor sikap dan persekitaran dalam mempengaruhi pencapaian matematik dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di daerah Kinta kajian kes: SMK Dr Megat Khas dan SMK Raja Chulan Ipoh, Perak / Hairudin Ruzaili Hambali … [et al.]
title_short Analisis faktor sikap dan persekitaran dalam mempengaruhi pencapaian matematik dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di daerah Kinta kajian kes: SMK Dr Megat Khas dan SMK Raja Chulan Ipoh, Perak / Hairudin Ruzaili Hambali … [et al.]
title_full Analisis faktor sikap dan persekitaran dalam mempengaruhi pencapaian matematik dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di daerah Kinta kajian kes: SMK Dr Megat Khas dan SMK Raja Chulan Ipoh, Perak / Hairudin Ruzaili Hambali … [et al.]
title_fullStr Analisis faktor sikap dan persekitaran dalam mempengaruhi pencapaian matematik dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di daerah Kinta kajian kes: SMK Dr Megat Khas dan SMK Raja Chulan Ipoh, Perak / Hairudin Ruzaili Hambali … [et al.]
title_full_unstemmed Analisis faktor sikap dan persekitaran dalam mempengaruhi pencapaian matematik dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di daerah Kinta kajian kes: SMK Dr Megat Khas dan SMK Raja Chulan Ipoh, Perak / Hairudin Ruzaili Hambali … [et al.]
title_sort analisis faktor sikap dan persekitaran dalam mempengaruhi pencapaian matematik dalam peperiksaan sijil pelajaran malaysia (spm) di daerah kinta kajian kes: smk dr megat khas dan smk raja chulan ipoh, perak / hairudin ruzaili hambali … [et al.]
publishDate 2000
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/62876/1/62876.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/62876/
_version_ 1806422039748149248
score 13.18916