Persediaan menghadapi peperiksaan: satu pendekatan / Azman Taher

Setiap institusi pendidikan menggunakan prestasi peperiksaan sebagai kriteria utama dalam mengukur pencapaian pelajar-pelajarnya. Sijil Rendah Pelajaran (SRP) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) menggunakan sistem agregat manakala Institut Teknologi MARA (lTM). umpamanya, menggunakan kaedah Purata Ni...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Taher, Azman
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA Cawangan Pahang 1990
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/61072/1/61072.PDF
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/61072/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.61072
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.610722022-09-01T02:49:44Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/61072/ Persediaan menghadapi peperiksaan: satu pendekatan / Azman Taher Taher, Azman Institutions of higher education Malaysia Educational tests and measurements Setiap institusi pendidikan menggunakan prestasi peperiksaan sebagai kriteria utama dalam mengukur pencapaian pelajar-pelajarnya. Sijil Rendah Pelajaran (SRP) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) menggunakan sistem agregat manakala Institut Teknologi MARA (lTM). umpamanya, menggunakan kaedah Purata Nilaian Gred atau lebih dikenali sebagai "Grade Point Average (GPA)" dalam menilai kecemerlangan atau sebaliknya pelajar-pelajar. Sebagai contoh, Anugerah Cemerlang Pengarah ditakrifkan sebagai:- . Anugerah Cemerlang Pengarah adalah anugerah kepujian kepada pelajar yang tamat kursus dan berjaya memperolehi Purata Nilai Gred (PNG) 3.50 atau lebih bagi tiap-tiap semester dengan syarat ia tidak pernah mengulangi mana-mana mata pelajaran. Jika pelajar menjalani Latihan Amali selama satu semester dan diberi gred Lulus/Gagal, semester berkenaan tidak diambil kira untuk anugerah ini. Sehubungan dengan isu ini, ahli-ahli akademik bersependapat bahawa pencapaian akademik tidak boleh digunakan sebagai pengukur tunggal dalam memperakui kecemerlangan seseorang pelajar. Salah satu isu yang telah diperdebatkan semasa Konferensi Akademik ITM yang telah berlangsung pada 13hb. September 1990 bertempat di ITM Cawangan Johor, Segamat ialah menghasilkan graduan-graduan yang seimbang - cemerlang dalam pencapaian akademik serta cemerlang dalam aktiviti kokurrikulum. Betapapun, tidak dinafikan bahawa pencapaian akademik atau khususnya pencapaian pelajar dalam peperiksaan masih digunakan sebagai "kunci" kecemerlangan pelajar. Universiti Teknologi MARA Cawangan Pahang 1990 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/61072/1/61072.PDF Persediaan menghadapi peperiksaan: satu pendekatan / Azman Taher. (1990) GADING Majalah Akademik ITM Cawangan Pahang, 2 (2): 6. pp. 57-74.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Institutions of higher education
Malaysia
Educational tests and measurements
spellingShingle Institutions of higher education
Malaysia
Educational tests and measurements
Taher, Azman
Persediaan menghadapi peperiksaan: satu pendekatan / Azman Taher
description Setiap institusi pendidikan menggunakan prestasi peperiksaan sebagai kriteria utama dalam mengukur pencapaian pelajar-pelajarnya. Sijil Rendah Pelajaran (SRP) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) menggunakan sistem agregat manakala Institut Teknologi MARA (lTM). umpamanya, menggunakan kaedah Purata Nilaian Gred atau lebih dikenali sebagai "Grade Point Average (GPA)" dalam menilai kecemerlangan atau sebaliknya pelajar-pelajar. Sebagai contoh, Anugerah Cemerlang Pengarah ditakrifkan sebagai:- . Anugerah Cemerlang Pengarah adalah anugerah kepujian kepada pelajar yang tamat kursus dan berjaya memperolehi Purata Nilai Gred (PNG) 3.50 atau lebih bagi tiap-tiap semester dengan syarat ia tidak pernah mengulangi mana-mana mata pelajaran. Jika pelajar menjalani Latihan Amali selama satu semester dan diberi gred Lulus/Gagal, semester berkenaan tidak diambil kira untuk anugerah ini. Sehubungan dengan isu ini, ahli-ahli akademik bersependapat bahawa pencapaian akademik tidak boleh digunakan sebagai pengukur tunggal dalam memperakui kecemerlangan seseorang pelajar. Salah satu isu yang telah diperdebatkan semasa Konferensi Akademik ITM yang telah berlangsung pada 13hb. September 1990 bertempat di ITM Cawangan Johor, Segamat ialah menghasilkan graduan-graduan yang seimbang - cemerlang dalam pencapaian akademik serta cemerlang dalam aktiviti kokurrikulum. Betapapun, tidak dinafikan bahawa pencapaian akademik atau khususnya pencapaian pelajar dalam peperiksaan masih digunakan sebagai "kunci" kecemerlangan pelajar.
format Article
author Taher, Azman
author_facet Taher, Azman
author_sort Taher, Azman
title Persediaan menghadapi peperiksaan: satu pendekatan / Azman Taher
title_short Persediaan menghadapi peperiksaan: satu pendekatan / Azman Taher
title_full Persediaan menghadapi peperiksaan: satu pendekatan / Azman Taher
title_fullStr Persediaan menghadapi peperiksaan: satu pendekatan / Azman Taher
title_full_unstemmed Persediaan menghadapi peperiksaan: satu pendekatan / Azman Taher
title_sort persediaan menghadapi peperiksaan: satu pendekatan / azman taher
publisher Universiti Teknologi MARA Cawangan Pahang
publishDate 1990
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/61072/1/61072.PDF
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/61072/
_version_ 1743110392802967552
score 13.19449