Perspektif pelajar-pelajar UiTM ( Saudara Kita) terhadap Asas-Asas Fardhu Ain / Mohamad Zaid Mohd Zin … [et.al.].

Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap perspektif responden terhadap asas asas fardhu ain. Kajian melibatkan sejumlah 32 orang saudara kita dan beberapa orang pegawai di Universiti Teknologi Mara. Hasil kajian menunjukkan kebanyakan responden berasal dari bumiputera Sabah dan Sarawak yang berbaga...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Zin, Mohamad Zaid, Abdul Rahman, Azhar, Muhd Salleh, Muhammad Ilyas
Format: Research Reports
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/57141/1/57141.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/57141/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.57141
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.571412022-03-25T08:38:48Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/57141/ Perspektif pelajar-pelajar UiTM ( Saudara Kita) terhadap Asas-Asas Fardhu Ain / Mohamad Zaid Mohd Zin … [et.al.]. Mohd Zin, Mohamad Zaid Abdul Rahman, Azhar Muhd Salleh, Muhammad Ilyas H Social Sciences (General) HT Communities. Classes. Races Races. Including race as a social group and race relations in general Universiti Teknologi MARA Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap perspektif responden terhadap asas asas fardhu ain. Kajian melibatkan sejumlah 32 orang saudara kita dan beberapa orang pegawai di Universiti Teknologi Mara. Hasil kajian menunjukkan kebanyakan responden berasal dari bumiputera Sabah dan Sarawak yang berbagai kaum. Agama asal kebanyakan mereka ialah hristian dan ada yang tidak mempunyai agama atau dikenali dengan pagan. Purata umur memeluk Islam ialah 18.6 tahun. Sejumlah 76% responden adalah wanita. Kajian ini menunjukkan bahawa pengetahuan pelajar – pelajar uitm saudara kita terhadap asas-asas fardhu ain secara keseluruhan adalah memuaskan kerana mereka juga dikalangan orang yang belajar dan terpelajar. Aspek yang perlu diberi lebih perhatian seterusnya ialah kesinambungan pendidikan agama, kemampuan tenaga pengajar, dan beberapa aspek isi kandungan pelajaran. Masalah kehadiran dalam program pembelajaran yang dihadapi ialah kekangan masa dengan tugasan dan jadual kuliah yang padat serta kurangnya dorongan dari keluarga atau rakan – rakan terhadap kepentingan mempelajari asas – asas fardhu ain. 2011-03 Research Reports NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/57141/1/57141.pdf (2011) Perspektif pelajar-pelajar UiTM ( Saudara Kita) terhadap Asas-Asas Fardhu Ain / Mohamad Zaid Mohd Zin … [et.al.]. [Research Reports]
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
HT Communities. Classes. Races
Races. Including race as a social group and race relations in general
Universiti Teknologi MARA
spellingShingle H Social Sciences (General)
HT Communities. Classes. Races
Races. Including race as a social group and race relations in general
Universiti Teknologi MARA
Mohd Zin, Mohamad Zaid
Abdul Rahman, Azhar
Muhd Salleh, Muhammad Ilyas
Perspektif pelajar-pelajar UiTM ( Saudara Kita) terhadap Asas-Asas Fardhu Ain / Mohamad Zaid Mohd Zin … [et.al.].
description Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap perspektif responden terhadap asas asas fardhu ain. Kajian melibatkan sejumlah 32 orang saudara kita dan beberapa orang pegawai di Universiti Teknologi Mara. Hasil kajian menunjukkan kebanyakan responden berasal dari bumiputera Sabah dan Sarawak yang berbagai kaum. Agama asal kebanyakan mereka ialah hristian dan ada yang tidak mempunyai agama atau dikenali dengan pagan. Purata umur memeluk Islam ialah 18.6 tahun. Sejumlah 76% responden adalah wanita. Kajian ini menunjukkan bahawa pengetahuan pelajar – pelajar uitm saudara kita terhadap asas-asas fardhu ain secara keseluruhan adalah memuaskan kerana mereka juga dikalangan orang yang belajar dan terpelajar. Aspek yang perlu diberi lebih perhatian seterusnya ialah kesinambungan pendidikan agama, kemampuan tenaga pengajar, dan beberapa aspek isi kandungan pelajaran. Masalah kehadiran dalam program pembelajaran yang dihadapi ialah kekangan masa dengan tugasan dan jadual kuliah yang padat serta kurangnya dorongan dari keluarga atau rakan – rakan terhadap kepentingan mempelajari asas – asas fardhu ain.
format Research Reports
author Mohd Zin, Mohamad Zaid
Abdul Rahman, Azhar
Muhd Salleh, Muhammad Ilyas
author_facet Mohd Zin, Mohamad Zaid
Abdul Rahman, Azhar
Muhd Salleh, Muhammad Ilyas
author_sort Mohd Zin, Mohamad Zaid
title Perspektif pelajar-pelajar UiTM ( Saudara Kita) terhadap Asas-Asas Fardhu Ain / Mohamad Zaid Mohd Zin … [et.al.].
title_short Perspektif pelajar-pelajar UiTM ( Saudara Kita) terhadap Asas-Asas Fardhu Ain / Mohamad Zaid Mohd Zin … [et.al.].
title_full Perspektif pelajar-pelajar UiTM ( Saudara Kita) terhadap Asas-Asas Fardhu Ain / Mohamad Zaid Mohd Zin … [et.al.].
title_fullStr Perspektif pelajar-pelajar UiTM ( Saudara Kita) terhadap Asas-Asas Fardhu Ain / Mohamad Zaid Mohd Zin … [et.al.].
title_full_unstemmed Perspektif pelajar-pelajar UiTM ( Saudara Kita) terhadap Asas-Asas Fardhu Ain / Mohamad Zaid Mohd Zin … [et.al.].
title_sort perspektif pelajar-pelajar uitm ( saudara kita) terhadap asas-asas fardhu ain / mohamad zaid mohd zin … [et.al.].
publishDate 2011
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/57141/1/57141.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/57141/
_version_ 1729707540120338432
score 13.160551