Kepekatan partikel ternafas (PM10) dalam persekitaran udara di sekolah Semenanjung Malaysia / Shawal Sahid Hamid @ Hussain

Secara umumnya, kualiti udara adalah berkait rapat dengan pencemaran udara yang membawa maksud kehadiran bahan-bahan pencemar seperti karbon monoksida, sulfur dioksida, ozon, nitrogen dioksida dan PM10 ke dalam udara yang boleh memberikan impak negatif kepada alam sekitar dan manusia (Mohd Talib et...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hamid @ Hussain, Shawal Sahid
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54483/1/54483.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54483/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.54483
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.544832022-01-21T09:09:09Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54483/ Kepekatan partikel ternafas (PM10) dalam persekitaran udara di sekolah Semenanjung Malaysia / Shawal Sahid Hamid @ Hussain Hamid @ Hussain, Shawal Sahid Schools Special types of environment. Including soil pollution, air pollution, noise pollution Air pollution and its control Indoor air pollution. Including indoor air quality Secara umumnya, kualiti udara adalah berkait rapat dengan pencemaran udara yang membawa maksud kehadiran bahan-bahan pencemar seperti karbon monoksida, sulfur dioksida, ozon, nitrogen dioksida dan PM10 ke dalam udara yang boleh memberikan impak negatif kepada alam sekitar dan manusia (Mohd Talib et al. 2006). Manakala menurut Wark dan Warner (1981) pencemaran udara ditakrifkan sebagai kehadiran satu atau lebih bahan bahan cemar atau gabungan bahan tercemar. Pembelajaran pelajar di bilik darjah turut bergantung kepada kualiti udara dalaman. Udara yang disedut oleh pelajar-pelajar di sekolah mungkin lebih tercemar daripada kualiti udara di luar sekolah (WHO 2018). Menurut laporan WHO lagi kualiti udara dalaman boleh meningkatkan kadar asma, alahan, penyakit pernafasan, dan memberi kesan kepada prestasi pelajaran pelajar-pelajar yang melibatkan tumpuan, pengiraan, dan memori. Simptom-simptom penyakit yang disebabkan oleh pencemaran udara adalah seperti keletihan, sesak nafas, batuk, bersin, alahan mata dan hidung, dan pening kepala (WHO 2018). Kebanyakan sekolah luar bandar di negara-negara membangun menggunakan bahan api seperti najis, kayu dan arang batu untuk memasak makanan di sekolah dan ini mendedahkan pelajar-pelajar kepada bahan-bahan yang tercemar. Menurut WHO (2018) memasak dan pemanasan badan menggunakan bahan api menyebabkan pencemaran udara dalaman di sekolah-sekolah negara membangun tetapi pencemaran ini ditambah dengan bakteria bawaan udara, virus, kulapuk dan ketumbuhan kulat, dan zarah dari bahan binaan. Menurut laporan WHO lagi sekolah negara-negara perindustrian pula, pencemaran udara dalaman boleh menjadi perkara yang paling lazim bagi semua risiko persekitaran fizikal di mana lebih separuh daripada sekolah- sekolah di Amerika Syarikat dilaporkan mempunyai masalah alam sekitar yang memberi kesan masalah kualiti udara di sekolah. Laporan WHO menyatakan terdapat 66 punca pencemaran udara dalaman termasuk kulat toksik, racun perosak, dan bahan kimia organik meruap yang dilepaskan daripada produk pembersihan, mesin fotokopi, dan perabot bilik darjah, gas berbahaya dan bahan cemar luar yang memasuki bangunan sekolah, asbestos, cat dan bahan binaan. 2021 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54483/1/54483.pdf ID54483 Hamid @ Hussain, Shawal Sahid (2021) Kepekatan partikel ternafas (PM10) dalam persekitaran udara di sekolah Semenanjung Malaysia / Shawal Sahid Hamid @ Hussain. In: E-Proceeding 8th International Conference on Public Policy and Social Science (ICoPS) 2021, 27 Oktober 2021.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Schools
Special types of environment. Including soil pollution, air pollution, noise pollution
Air pollution and its control
Indoor air pollution. Including indoor air quality
spellingShingle Schools
Special types of environment. Including soil pollution, air pollution, noise pollution
Air pollution and its control
Indoor air pollution. Including indoor air quality
Hamid @ Hussain, Shawal Sahid
Kepekatan partikel ternafas (PM10) dalam persekitaran udara di sekolah Semenanjung Malaysia / Shawal Sahid Hamid @ Hussain
description Secara umumnya, kualiti udara adalah berkait rapat dengan pencemaran udara yang membawa maksud kehadiran bahan-bahan pencemar seperti karbon monoksida, sulfur dioksida, ozon, nitrogen dioksida dan PM10 ke dalam udara yang boleh memberikan impak negatif kepada alam sekitar dan manusia (Mohd Talib et al. 2006). Manakala menurut Wark dan Warner (1981) pencemaran udara ditakrifkan sebagai kehadiran satu atau lebih bahan bahan cemar atau gabungan bahan tercemar. Pembelajaran pelajar di bilik darjah turut bergantung kepada kualiti udara dalaman. Udara yang disedut oleh pelajar-pelajar di sekolah mungkin lebih tercemar daripada kualiti udara di luar sekolah (WHO 2018). Menurut laporan WHO lagi kualiti udara dalaman boleh meningkatkan kadar asma, alahan, penyakit pernafasan, dan memberi kesan kepada prestasi pelajaran pelajar-pelajar yang melibatkan tumpuan, pengiraan, dan memori. Simptom-simptom penyakit yang disebabkan oleh pencemaran udara adalah seperti keletihan, sesak nafas, batuk, bersin, alahan mata dan hidung, dan pening kepala (WHO 2018). Kebanyakan sekolah luar bandar di negara-negara membangun menggunakan bahan api seperti najis, kayu dan arang batu untuk memasak makanan di sekolah dan ini mendedahkan pelajar-pelajar kepada bahan-bahan yang tercemar. Menurut WHO (2018) memasak dan pemanasan badan menggunakan bahan api menyebabkan pencemaran udara dalaman di sekolah-sekolah negara membangun tetapi pencemaran ini ditambah dengan bakteria bawaan udara, virus, kulapuk dan ketumbuhan kulat, dan zarah dari bahan binaan. Menurut laporan WHO lagi sekolah negara-negara perindustrian pula, pencemaran udara dalaman boleh menjadi perkara yang paling lazim bagi semua risiko persekitaran fizikal di mana lebih separuh daripada sekolah- sekolah di Amerika Syarikat dilaporkan mempunyai masalah alam sekitar yang memberi kesan masalah kualiti udara di sekolah. Laporan WHO menyatakan terdapat 66 punca pencemaran udara dalaman termasuk kulat toksik, racun perosak, dan bahan kimia organik meruap yang dilepaskan daripada produk pembersihan, mesin fotokopi, dan perabot bilik darjah, gas berbahaya dan bahan cemar luar yang memasuki bangunan sekolah, asbestos, cat dan bahan binaan.
format Conference or Workshop Item
author Hamid @ Hussain, Shawal Sahid
author_facet Hamid @ Hussain, Shawal Sahid
author_sort Hamid @ Hussain, Shawal Sahid
title Kepekatan partikel ternafas (PM10) dalam persekitaran udara di sekolah Semenanjung Malaysia / Shawal Sahid Hamid @ Hussain
title_short Kepekatan partikel ternafas (PM10) dalam persekitaran udara di sekolah Semenanjung Malaysia / Shawal Sahid Hamid @ Hussain
title_full Kepekatan partikel ternafas (PM10) dalam persekitaran udara di sekolah Semenanjung Malaysia / Shawal Sahid Hamid @ Hussain
title_fullStr Kepekatan partikel ternafas (PM10) dalam persekitaran udara di sekolah Semenanjung Malaysia / Shawal Sahid Hamid @ Hussain
title_full_unstemmed Kepekatan partikel ternafas (PM10) dalam persekitaran udara di sekolah Semenanjung Malaysia / Shawal Sahid Hamid @ Hussain
title_sort kepekatan partikel ternafas (pm10) dalam persekitaran udara di sekolah semenanjung malaysia / shawal sahid hamid @ hussain
publishDate 2021
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54483/1/54483.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54483/
_version_ 1724077511880474624
score 13.19449