Penghayatan akidah dalam kalangan saudara baharu: satu kajian eksperimental / Adi Syahid Mohd Ali … [et al.]

Penulisan artikel ini adalah bertujuan untuk membandingkan tahap penghayatan akidah antara kaedah pembelajaran secara inkuiri terbimbing (PIT) dan pembelajaran secara konvensional (PK). Rekabentuk kajian secara eksperimen ringkas yang melibatkan 49 orang saudara baharu telah digunakan dalam kajian i...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Ali, Adi Syahid, Md Nawi, Noor Hisham, Nordin, Shah Rul Anuar, Suyurno, S.Salahudin
Format: Article
Language:English
Published: Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54468/1/54468.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54468/
https://myjms.mohe.gov.my/index.php/E-Jitu/issue/view/1082
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.54468
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.544682022-01-21T03:20:45Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54468/ Penghayatan akidah dalam kalangan saudara baharu: satu kajian eksperimental / Adi Syahid Mohd Ali … [et al.] Mohd Ali, Adi Syahid Md Nawi, Noor Hisham Nordin, Shah Rul Anuar Suyurno, S.Salahudin Conversion. Converts Islam Religious Education Penulisan artikel ini adalah bertujuan untuk membandingkan tahap penghayatan akidah antara kaedah pembelajaran secara inkuiri terbimbing (PIT) dan pembelajaran secara konvensional (PK). Rekabentuk kajian secara eksperimen ringkas yang melibatkan 49 orang saudara baharu telah digunakan dalam kajian ini. Subjek kajian terdiri daripada saudara baharu yang belajar pada aras rendah dan tinggi yang diambil secara rawak di Institut Dakwah Islamiah (IDIP). Seramai 25 orang subjek dijadikan kumpulan rawatan manakala 24 orang subjek lagi dijadikan kumpulan kawalan. Kumpulan rawatan didedahkan dengan pembelajaran secara inkuiri terbimbing (PIT) manakala kumpulan kawalan didedahkan dengan pembelajaran secara konvensional (PK). Perbandingan dilakukan antara kedua-dua kumpulan untuk melihat tahap penghayatan akidah. Data dianalisis menggunakan SPSS. Statistik inferensi menggunakan ujian-t digunapakai untuk membandingkan tahap penghayatan antara kedua-dua kumpulan pada aras singifikan P < 0.05. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan tahap penghayatan akidah antara kedua-dua kumpulan. Tahap penghayatan antara kedua-dua kumpulan adalah sederhana begitu juga antara pelajar aras rendah dan pelajar aras tinggi. Justeru. Kajian ini memberi implikasi kepada kaedah pembelajaran akidah agar lebih menumpukan aspek penghayatan di samping aspek kefahaman atau pencapaian. Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2021 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54468/1/54468.pdf ID54468 Mohd Ali, Adi Syahid and Md Nawi, Noor Hisham and Nordin, Shah Rul Anuar and Suyurno, S.Salahudin (2021) Penghayatan akidah dalam kalangan saudara baharu: satu kajian eksperimental / Adi Syahid Mohd Ali … [et al.]. e-Journal of Islamic Thought and Understanding (e-JITU), 1. pp. 42-54. ISSN 2006-9617 https://myjms.mohe.gov.my/index.php/E-Jitu/issue/view/1082
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Conversion. Converts
Islam
Religious Education
spellingShingle Conversion. Converts
Islam
Religious Education
Mohd Ali, Adi Syahid
Md Nawi, Noor Hisham
Nordin, Shah Rul Anuar
Suyurno, S.Salahudin
Penghayatan akidah dalam kalangan saudara baharu: satu kajian eksperimental / Adi Syahid Mohd Ali … [et al.]
description Penulisan artikel ini adalah bertujuan untuk membandingkan tahap penghayatan akidah antara kaedah pembelajaran secara inkuiri terbimbing (PIT) dan pembelajaran secara konvensional (PK). Rekabentuk kajian secara eksperimen ringkas yang melibatkan 49 orang saudara baharu telah digunakan dalam kajian ini. Subjek kajian terdiri daripada saudara baharu yang belajar pada aras rendah dan tinggi yang diambil secara rawak di Institut Dakwah Islamiah (IDIP). Seramai 25 orang subjek dijadikan kumpulan rawatan manakala 24 orang subjek lagi dijadikan kumpulan kawalan. Kumpulan rawatan didedahkan dengan pembelajaran secara inkuiri terbimbing (PIT) manakala kumpulan kawalan didedahkan dengan pembelajaran secara konvensional (PK). Perbandingan dilakukan antara kedua-dua kumpulan untuk melihat tahap penghayatan akidah. Data dianalisis menggunakan SPSS. Statistik inferensi menggunakan ujian-t digunapakai untuk membandingkan tahap penghayatan antara kedua-dua kumpulan pada aras singifikan P < 0.05. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan tahap penghayatan akidah antara kedua-dua kumpulan. Tahap penghayatan antara kedua-dua kumpulan adalah sederhana begitu juga antara pelajar aras rendah dan pelajar aras tinggi. Justeru. Kajian ini memberi implikasi kepada kaedah pembelajaran akidah agar lebih menumpukan aspek penghayatan di samping aspek kefahaman atau pencapaian.
format Article
author Mohd Ali, Adi Syahid
Md Nawi, Noor Hisham
Nordin, Shah Rul Anuar
Suyurno, S.Salahudin
author_facet Mohd Ali, Adi Syahid
Md Nawi, Noor Hisham
Nordin, Shah Rul Anuar
Suyurno, S.Salahudin
author_sort Mohd Ali, Adi Syahid
title Penghayatan akidah dalam kalangan saudara baharu: satu kajian eksperimental / Adi Syahid Mohd Ali … [et al.]
title_short Penghayatan akidah dalam kalangan saudara baharu: satu kajian eksperimental / Adi Syahid Mohd Ali … [et al.]
title_full Penghayatan akidah dalam kalangan saudara baharu: satu kajian eksperimental / Adi Syahid Mohd Ali … [et al.]
title_fullStr Penghayatan akidah dalam kalangan saudara baharu: satu kajian eksperimental / Adi Syahid Mohd Ali … [et al.]
title_full_unstemmed Penghayatan akidah dalam kalangan saudara baharu: satu kajian eksperimental / Adi Syahid Mohd Ali … [et al.]
title_sort penghayatan akidah dalam kalangan saudara baharu: satu kajian eksperimental / adi syahid mohd ali … [et al.]
publisher Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS)
publishDate 2021
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54468/1/54468.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54468/
https://myjms.mohe.gov.my/index.php/E-Jitu/issue/view/1082
_version_ 1724077510647349248
score 13.160551