Masalah pembelajaran pelajar-pelajar Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak / Hamidah Abdul Ninggal

Pada umumnya, setiap manusia dilahirkan dengan dua potensi utama iaitu potensi ke arah perkembangan yang positif dan potensi ke arah perkembangan yang negatif. Walau bagaimanapun semua manusia mempunyai potensi perkembangan ke arah positif, tetapi darjah keupayaannya mencapai potensi ini berbeza iai...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abdul Ninggal, Hamidah
Format: Article
Language:English
Published: Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak 1989
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/44766/1/44766.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/44766/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.44766
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.447662021-04-07T03:34:11Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/44766/ Masalah pembelajaran pelajar-pelajar Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak / Hamidah Abdul Ninggal Abdul Ninggal, Hamidah Sarawak Universiti Teknologi MARA Pada umumnya, setiap manusia dilahirkan dengan dua potensi utama iaitu potensi ke arah perkembangan yang positif dan potensi ke arah perkembangan yang negatif. Walau bagaimanapun semua manusia mempunyai potensi perkembangan ke arah positif, tetapi darjah keupayaannya mencapai potensi ini berbeza iaitu ada yang cepat dan ada yang lambat. Begitu juga halnya dengan masalah pembelajaran. Setiap pelajar sudah pasti menghadapi masalah pembelajaran, tetapi perbezaannya ialah lebih kepada tindakan mereka terhadap masalah itu. Mereka lazimnya lebih biasa dengan kawalan luaran di mana ibubapa atau guru-guru sekolah menentukan cara dan masa mereka belajar. Sementara di peringkat pengajian tinggi mereka dikehendaki menentukan segalagalanya dengan sendiri. Masalah-masalah seperti perancangan, teknik dan motivasi pembelajaran adalah di antara masalah-masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar pusat pengajian tinggi, di samping masalah peribadi. Justeru itu, mereka perlu diberi panduan, tunjukajar dan pendedahan tentang strategi dan kaedah belarjar yang berkesan. Tujuannya ialah untuk cuba membantu pelajar-pelajar menyesuaikan diri dengan sistem akademik yang baru Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak 1989-09 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/44766/1/44766.pdf Abdul Ninggal, Hamidah (1989) Masalah pembelajaran pelajar-pelajar Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak / Hamidah Abdul Ninggal. Jurnal Akademik, 1 (1). pp. 31-42. ISSN 0128-263
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Sarawak
Universiti Teknologi MARA
spellingShingle Sarawak
Universiti Teknologi MARA
Abdul Ninggal, Hamidah
Masalah pembelajaran pelajar-pelajar Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak / Hamidah Abdul Ninggal
description Pada umumnya, setiap manusia dilahirkan dengan dua potensi utama iaitu potensi ke arah perkembangan yang positif dan potensi ke arah perkembangan yang negatif. Walau bagaimanapun semua manusia mempunyai potensi perkembangan ke arah positif, tetapi darjah keupayaannya mencapai potensi ini berbeza iaitu ada yang cepat dan ada yang lambat. Begitu juga halnya dengan masalah pembelajaran. Setiap pelajar sudah pasti menghadapi masalah pembelajaran, tetapi perbezaannya ialah lebih kepada tindakan mereka terhadap masalah itu. Mereka lazimnya lebih biasa dengan kawalan luaran di mana ibubapa atau guru-guru sekolah menentukan cara dan masa mereka belajar. Sementara di peringkat pengajian tinggi mereka dikehendaki menentukan segalagalanya dengan sendiri. Masalah-masalah seperti perancangan, teknik dan motivasi pembelajaran adalah di antara masalah-masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar pusat pengajian tinggi, di samping masalah peribadi. Justeru itu, mereka perlu diberi panduan, tunjukajar dan pendedahan tentang strategi dan kaedah belarjar yang berkesan. Tujuannya ialah untuk cuba membantu pelajar-pelajar menyesuaikan diri dengan sistem akademik yang baru
format Article
author Abdul Ninggal, Hamidah
author_facet Abdul Ninggal, Hamidah
author_sort Abdul Ninggal, Hamidah
title Masalah pembelajaran pelajar-pelajar Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak / Hamidah Abdul Ninggal
title_short Masalah pembelajaran pelajar-pelajar Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak / Hamidah Abdul Ninggal
title_full Masalah pembelajaran pelajar-pelajar Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak / Hamidah Abdul Ninggal
title_fullStr Masalah pembelajaran pelajar-pelajar Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak / Hamidah Abdul Ninggal
title_full_unstemmed Masalah pembelajaran pelajar-pelajar Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak / Hamidah Abdul Ninggal
title_sort masalah pembelajaran pelajar-pelajar institut teknologi mara cawangan sarawak / hamidah abdul ninggal
publisher Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak
publishDate 1989
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/44766/1/44766.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/44766/
_version_ 1696979148029820928
score 13.160551