Masalah pembelajaran pelajar-pelajar Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak / Hamidah Abdul Ninggal
Pada umumnya, setiap manusia dilahirkan dengan dua potensi utama iaitu potensi ke arah perkembangan yang positif dan potensi ke arah perkembangan yang negatif. Walau bagaimanapun semua manusia mempunyai potensi perkembangan ke arah positif, tetapi darjah keupayaannya mencapai potensi ini berbeza iai...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak
1989
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/44766/1/44766.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/44766/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uitm.ir.44766 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.447662021-04-07T03:34:11Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/44766/ Masalah pembelajaran pelajar-pelajar Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak / Hamidah Abdul Ninggal Abdul Ninggal, Hamidah Sarawak Universiti Teknologi MARA Pada umumnya, setiap manusia dilahirkan dengan dua potensi utama iaitu potensi ke arah perkembangan yang positif dan potensi ke arah perkembangan yang negatif. Walau bagaimanapun semua manusia mempunyai potensi perkembangan ke arah positif, tetapi darjah keupayaannya mencapai potensi ini berbeza iaitu ada yang cepat dan ada yang lambat. Begitu juga halnya dengan masalah pembelajaran. Setiap pelajar sudah pasti menghadapi masalah pembelajaran, tetapi perbezaannya ialah lebih kepada tindakan mereka terhadap masalah itu. Mereka lazimnya lebih biasa dengan kawalan luaran di mana ibubapa atau guru-guru sekolah menentukan cara dan masa mereka belajar. Sementara di peringkat pengajian tinggi mereka dikehendaki menentukan segalagalanya dengan sendiri. Masalah-masalah seperti perancangan, teknik dan motivasi pembelajaran adalah di antara masalah-masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar pusat pengajian tinggi, di samping masalah peribadi. Justeru itu, mereka perlu diberi panduan, tunjukajar dan pendedahan tentang strategi dan kaedah belarjar yang berkesan. Tujuannya ialah untuk cuba membantu pelajar-pelajar menyesuaikan diri dengan sistem akademik yang baru Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak 1989-09 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/44766/1/44766.pdf Abdul Ninggal, Hamidah (1989) Masalah pembelajaran pelajar-pelajar Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak / Hamidah Abdul Ninggal. Jurnal Akademik, 1 (1). pp. 31-42. ISSN 0128-263 |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Sarawak Universiti Teknologi MARA |
spellingShingle |
Sarawak Universiti Teknologi MARA Abdul Ninggal, Hamidah Masalah pembelajaran pelajar-pelajar Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak / Hamidah Abdul Ninggal |
description |
Pada umumnya, setiap manusia dilahirkan dengan dua potensi utama iaitu potensi ke arah perkembangan yang positif dan potensi ke arah perkembangan yang negatif. Walau bagaimanapun semua manusia mempunyai potensi perkembangan ke arah positif, tetapi darjah keupayaannya mencapai potensi ini berbeza iaitu ada yang cepat dan ada yang lambat. Begitu juga halnya dengan masalah pembelajaran. Setiap pelajar sudah pasti menghadapi masalah pembelajaran, tetapi perbezaannya ialah lebih kepada tindakan mereka terhadap masalah itu. Mereka lazimnya lebih biasa dengan kawalan luaran di mana ibubapa atau guru-guru sekolah menentukan cara dan masa mereka belajar. Sementara di peringkat pengajian tinggi mereka dikehendaki menentukan segalagalanya dengan sendiri. Masalah-masalah seperti perancangan, teknik dan motivasi pembelajaran adalah di antara masalah-masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar pusat pengajian tinggi, di samping masalah peribadi. Justeru itu, mereka perlu diberi panduan, tunjukajar dan pendedahan tentang strategi dan kaedah belarjar yang berkesan. Tujuannya ialah untuk cuba membantu pelajar-pelajar menyesuaikan diri dengan sistem akademik yang baru |
format |
Article |
author |
Abdul Ninggal, Hamidah |
author_facet |
Abdul Ninggal, Hamidah |
author_sort |
Abdul Ninggal, Hamidah |
title |
Masalah pembelajaran pelajar-pelajar Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak / Hamidah Abdul Ninggal |
title_short |
Masalah pembelajaran pelajar-pelajar Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak / Hamidah Abdul Ninggal |
title_full |
Masalah pembelajaran pelajar-pelajar Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak / Hamidah Abdul Ninggal |
title_fullStr |
Masalah pembelajaran pelajar-pelajar Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak / Hamidah Abdul Ninggal |
title_full_unstemmed |
Masalah pembelajaran pelajar-pelajar Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak / Hamidah Abdul Ninggal |
title_sort |
masalah pembelajaran pelajar-pelajar institut teknologi mara cawangan sarawak / hamidah abdul ninggal |
publisher |
Institut Teknologi Mara Cawangan Sarawak |
publishDate |
1989 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/44766/1/44766.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/44766/ |
_version_ |
1696979148029820928 |
score |
13.214268 |