Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program Al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.]

Kaedah hafazan al-Quran merupakan amalan yang dilakukan oleh para penghafaz al-Quran untuk menguasai hafazan al-Quran yang lengkap, iaitu 30 juzuk. Pelbagai kaedah yang digunakan oleh pelajar untuk dipelajari sendiri mahupun apabila disampaikan oleh guru. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti ta...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Che Mat, Azman, Wan Adnan, Wan Ainun Sailah, Awang, Azarudin, Wan Jusoh, Wan Noor Hazlina
Format: Article
Language:English
Published: Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2020
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/43421/1/43421.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/43421/
https://ejitu.uitm.edu.my/v4/v-vol1-2020
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.43421
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.434212021-03-17T07:09:20Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/43421/ Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program Al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.] Che Mat, Azman Wan Adnan, Wan Ainun Sailah Awang, Azarudin Wan Jusoh, Wan Noor Hazlina Islam Qurʼan. Koran Study and teaching. Qurʼan studies. ʻUlūm al-Qurʼan Kaedah hafazan al-Quran merupakan amalan yang dilakukan oleh para penghafaz al-Quran untuk menguasai hafazan al-Quran yang lengkap, iaitu 30 juzuk. Pelbagai kaedah yang digunakan oleh pelajar untuk dipelajari sendiri mahupun apabila disampaikan oleh guru. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar IMTIAZ (Sekolah Menengah IMTIAZ). Instrumen kajian ini adalah soal selidik yang dibangunkan oleh penyelidik mengikut konstruk yang dirujuk berdasarkan kaedah hafazan al-Ghawthāni (1998). Kajian ini mendapati bahawa tahap amalan kaedah hafazan dalam kalangan responden secara umumnya adalah tinggi, namun ada sebahagian kaedah yang mendapat maklum balas yang rendah dan memerlukan perhatian. Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2020 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/43421/1/43421.pdf Che Mat, Azman and Wan Adnan, Wan Ainun Sailah and Awang, Azarudin and Wan Jusoh, Wan Noor Hazlina (2020) Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program Al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.]. e-Journal of Islamic Thought and Understanding (e-JITU), 1. pp. 57-72. ISSN 2006-9617 https://ejitu.uitm.edu.my/v4/v-vol1-2020
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Islam
Qurʼan. Koran
Study and teaching. Qurʼan studies. ʻUlūm al-Qurʼan
spellingShingle Islam
Qurʼan. Koran
Study and teaching. Qurʼan studies. ʻUlūm al-Qurʼan
Che Mat, Azman
Wan Adnan, Wan Ainun Sailah
Awang, Azarudin
Wan Jusoh, Wan Noor Hazlina
Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program Al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.]
description Kaedah hafazan al-Quran merupakan amalan yang dilakukan oleh para penghafaz al-Quran untuk menguasai hafazan al-Quran yang lengkap, iaitu 30 juzuk. Pelbagai kaedah yang digunakan oleh pelajar untuk dipelajari sendiri mahupun apabila disampaikan oleh guru. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar IMTIAZ (Sekolah Menengah IMTIAZ). Instrumen kajian ini adalah soal selidik yang dibangunkan oleh penyelidik mengikut konstruk yang dirujuk berdasarkan kaedah hafazan al-Ghawthāni (1998). Kajian ini mendapati bahawa tahap amalan kaedah hafazan dalam kalangan responden secara umumnya adalah tinggi, namun ada sebahagian kaedah yang mendapat maklum balas yang rendah dan memerlukan perhatian.
format Article
author Che Mat, Azman
Wan Adnan, Wan Ainun Sailah
Awang, Azarudin
Wan Jusoh, Wan Noor Hazlina
author_facet Che Mat, Azman
Wan Adnan, Wan Ainun Sailah
Awang, Azarudin
Wan Jusoh, Wan Noor Hazlina
author_sort Che Mat, Azman
title Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program Al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.]
title_short Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program Al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.]
title_full Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program Al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.]
title_fullStr Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program Al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.]
title_full_unstemmed Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program Al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.]
title_sort tahap amalan kaedah hafazan al-quran dalam kalangan pelajar program al-quran imtiaz / azman che mat … [et al.]
publisher Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS)
publishDate 2020
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/43421/1/43421.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/43421/
https://ejitu.uitm.edu.my/v4/v-vol1-2020
_version_ 1695534675678724096
score 13.209306