Persepsi kakitangan awam terhadap persekitaran pejabat (kajian kes : lima belas Pejabat Kerajaan Negeri Sembilan) / Noorazlina Kamarulzaman dan Alia Abdullah Saleh
Terdapat banyak tanggapan masyarakat mengenai perbezaan kualiti perkhidmatan di antara staf kerajaan dengan staf swasta. Sesetengah pendapat mengatakan cara kerja pihak swasta adalah lebih efisyen berbanding kerajaan. @amun tiada petunjuk yang jelas mengenainya. Secara ringkasnya, terdapat pelbaga...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/43035/1/43035.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/43035/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Terdapat banyak tanggapan masyarakat mengenai perbezaan kualiti perkhidmatan di antara staf kerajaan
dengan staf swasta. Sesetengah pendapat mengatakan cara kerja pihak swasta adalah lebih efisyen berbanding
kerajaan. @amun tiada petunjuk yang jelas mengenainya. Secara ringkasnya, terdapat pelbagai aspek yang boleh menyumbang kepada perkara ini. Persekitaran pejabat dikenalpasti sebagai salah satu aspek tersebut.
Merujuk kepada kajian yang dijalankan oleh Andrian Laeman, suhu, kualiti udara, pencahayaan dan bunyi
bising di tempat kerja boleh mempengaruhi tumpuan kerja dan produktiviti. Berdasarkan kajian tersebut, kajian
ini dijalankan bagi mengenalpasti tahap kepuasan pelanggan terhadap aspek persekitaran pejabat dan fasiliti
yang disediakan oleh lima belas (15) pejabat kerajaan di Seremban, @egeri Sembilan. Tujuan kajian ini
dijalankan antara lain adalah bagi mengenalpasti aspek persekitaran yang boleh mempengaruhi tumpuan kerja
mengikut keutamaannya. Sebanyak seratus lima puluh (150) set borang soal selidik telah diterima dan dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For Social Sciences (SPSS) bagi mencapai hasil kajian. Penemuan kajian menunjukkan kebanyakkan responden mempunyai tahap persepsi yang sederhana terhadap persekitaran di mana aspek pencahayaan berada dikedudukan teratas yang paling memuaskan hati responden. Sementara itu, susunatur pejabat dikenalpasti sebagai aspek yang paling tidak memuaskan. Selain itu, analisis kajian juga menunjukkan kesemua aspek persekitaran pejabat boleh mempengaruhi tumpuan pekerja terhadap kerja mereka. |
---|