Faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / Noordin Yahaya, Saini Jaalam dan Azizi Yahaya
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap dan faktor-faktor yang menyebabkan stres di kalangan guru sekolah-sekolah menengah. Seramai 400 orang guru dari 16 buah sekolah menengah di empat buah negeri yang dipilih secara kelompok atas kelompok yang terdiri daripada soal selidik lebihan kerja, h...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Research Reports |
Language: | English |
Published: |
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42629/1/42629.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42629/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uitm.ir.42629 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.426292021-03-05T03:30:20Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42629/ Faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / Noordin Yahaya, Saini Jaalam dan Azizi Yahaya Yahaya, Noordin Jaalam, Saini Yahaya, Azizi Teachers. Teaching personnel Job stress. Teacher burnout Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap dan faktor-faktor yang menyebabkan stres di kalangan guru sekolah-sekolah menengah. Seramai 400 orang guru dari 16 buah sekolah menengah di empat buah negeri yang dipilih secara kelompok atas kelompok yang terdiri daripada soal selidik lebihan kerja, hubungan interpersonal dan persekitaran kerja (Adminstrative Stress Indeks -ASI) dan soal selidik ketandusan emosi, depersonalisasi dan kejayaan diri (General Health Questionnaire -GHQ). Darjah kebolehpercayaan (alfa croncbach) bagi kedua-dua instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah 0.7514 dan 0.8827. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan antara faktor-faktor stres di kalangan guru lelaki dan perempuan di sekolah menengah. Para guru menyatakan bahawa tahap stres guru secara keseluruhannya berada pada tahap yang sederhana. Faktor kejayaan diri merupakan faktor yang paling mempengaruhi stres guru. Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara faktor-faktor stres dengan umur, bilangan anak dan pengalaman seseorang guru, tetapi didapati faktor kejayaan diri terdapat hubungan dengan pengalaman. 2009 Research Reports NonPeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42629/1/42629.pdf Yahaya, Noordin and Jaalam, Saini and Yahaya, Azizi (2009) Faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / Noordin Yahaya, Saini Jaalam dan Azizi Yahaya. [Research Reports] (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Teachers. Teaching personnel Job stress. Teacher burnout |
spellingShingle |
Teachers. Teaching personnel Job stress. Teacher burnout Yahaya, Noordin Jaalam, Saini Yahaya, Azizi Faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / Noordin Yahaya, Saini Jaalam dan Azizi Yahaya |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap dan faktor-faktor yang menyebabkan stres di kalangan guru sekolah-sekolah menengah. Seramai 400 orang guru dari 16 buah sekolah menengah di empat buah negeri yang dipilih secara kelompok atas kelompok yang terdiri daripada soal selidik lebihan kerja, hubungan interpersonal dan persekitaran kerja (Adminstrative Stress Indeks -ASI) dan soal selidik ketandusan emosi, depersonalisasi dan kejayaan diri (General Health Questionnaire -GHQ). Darjah kebolehpercayaan (alfa croncbach) bagi kedua-dua instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah 0.7514 dan 0.8827. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan antara faktor-faktor stres di kalangan guru lelaki dan perempuan di sekolah menengah. Para guru menyatakan bahawa tahap stres guru secara keseluruhannya berada pada tahap yang sederhana. Faktor kejayaan diri merupakan faktor yang paling mempengaruhi stres guru. Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara faktor-faktor stres dengan umur, bilangan anak dan pengalaman seseorang guru, tetapi didapati faktor kejayaan diri terdapat hubungan dengan pengalaman. |
format |
Research Reports |
author |
Yahaya, Noordin Jaalam, Saini Yahaya, Azizi |
author_facet |
Yahaya, Noordin Jaalam, Saini Yahaya, Azizi |
author_sort |
Yahaya, Noordin |
title |
Faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / Noordin Yahaya, Saini Jaalam dan Azizi Yahaya |
title_short |
Faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / Noordin Yahaya, Saini Jaalam dan Azizi Yahaya |
title_full |
Faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / Noordin Yahaya, Saini Jaalam dan Azizi Yahaya |
title_fullStr |
Faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / Noordin Yahaya, Saini Jaalam dan Azizi Yahaya |
title_full_unstemmed |
Faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / Noordin Yahaya, Saini Jaalam dan Azizi Yahaya |
title_sort |
faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / noordin yahaya, saini jaalam dan azizi yahaya |
publishDate |
2009 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42629/1/42629.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42629/ |
_version_ |
1693728899736797184 |
score |
13.209306 |