Faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / Noordin Yahaya, Saini Jaalam dan Azizi Yahaya

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap dan faktor-faktor yang menyebabkan stres di kalangan guru sekolah-sekolah menengah. Seramai 400 orang guru dari 16 buah sekolah menengah di empat buah negeri yang dipilih secara kelompok atas kelompok yang terdiri daripada soal selidik lebihan kerja, h...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yahaya, Noordin, Jaalam, Saini, Yahaya, Azizi
Format: Research Reports
Language:English
Published: 2009
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42629/1/42629.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42629/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.42629
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.426292021-03-05T03:30:20Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42629/ Faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / Noordin Yahaya, Saini Jaalam dan Azizi Yahaya Yahaya, Noordin Jaalam, Saini Yahaya, Azizi Teachers. Teaching personnel Job stress. Teacher burnout Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap dan faktor-faktor yang menyebabkan stres di kalangan guru sekolah-sekolah menengah. Seramai 400 orang guru dari 16 buah sekolah menengah di empat buah negeri yang dipilih secara kelompok atas kelompok yang terdiri daripada soal selidik lebihan kerja, hubungan interpersonal dan persekitaran kerja (Adminstrative Stress Indeks -ASI) dan soal selidik ketandusan emosi, depersonalisasi dan kejayaan diri (General Health Questionnaire -GHQ). Darjah kebolehpercayaan (alfa croncbach) bagi kedua-dua instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah 0.7514 dan 0.8827. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan antara faktor-faktor stres di kalangan guru lelaki dan perempuan di sekolah menengah. Para guru menyatakan bahawa tahap stres guru secara keseluruhannya berada pada tahap yang sederhana. Faktor kejayaan diri merupakan faktor yang paling mempengaruhi stres guru. Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara faktor-faktor stres dengan umur, bilangan anak dan pengalaman seseorang guru, tetapi didapati faktor kejayaan diri terdapat hubungan dengan pengalaman. 2009 Research Reports NonPeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42629/1/42629.pdf Yahaya, Noordin and Jaalam, Saini and Yahaya, Azizi (2009) Faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / Noordin Yahaya, Saini Jaalam dan Azizi Yahaya. [Research Reports] (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Teachers. Teaching personnel
Job stress. Teacher burnout
spellingShingle Teachers. Teaching personnel
Job stress. Teacher burnout
Yahaya, Noordin
Jaalam, Saini
Yahaya, Azizi
Faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / Noordin Yahaya, Saini Jaalam dan Azizi Yahaya
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap dan faktor-faktor yang menyebabkan stres di kalangan guru sekolah-sekolah menengah. Seramai 400 orang guru dari 16 buah sekolah menengah di empat buah negeri yang dipilih secara kelompok atas kelompok yang terdiri daripada soal selidik lebihan kerja, hubungan interpersonal dan persekitaran kerja (Adminstrative Stress Indeks -ASI) dan soal selidik ketandusan emosi, depersonalisasi dan kejayaan diri (General Health Questionnaire -GHQ). Darjah kebolehpercayaan (alfa croncbach) bagi kedua-dua instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah 0.7514 dan 0.8827. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan antara faktor-faktor stres di kalangan guru lelaki dan perempuan di sekolah menengah. Para guru menyatakan bahawa tahap stres guru secara keseluruhannya berada pada tahap yang sederhana. Faktor kejayaan diri merupakan faktor yang paling mempengaruhi stres guru. Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara faktor-faktor stres dengan umur, bilangan anak dan pengalaman seseorang guru, tetapi didapati faktor kejayaan diri terdapat hubungan dengan pengalaman.
format Research Reports
author Yahaya, Noordin
Jaalam, Saini
Yahaya, Azizi
author_facet Yahaya, Noordin
Jaalam, Saini
Yahaya, Azizi
author_sort Yahaya, Noordin
title Faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / Noordin Yahaya, Saini Jaalam dan Azizi Yahaya
title_short Faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / Noordin Yahaya, Saini Jaalam dan Azizi Yahaya
title_full Faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / Noordin Yahaya, Saini Jaalam dan Azizi Yahaya
title_fullStr Faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / Noordin Yahaya, Saini Jaalam dan Azizi Yahaya
title_full_unstemmed Faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / Noordin Yahaya, Saini Jaalam dan Azizi Yahaya
title_sort faktor-faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sekolah menengah / noordin yahaya, saini jaalam dan azizi yahaya
publishDate 2009
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42629/1/42629.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42629/
_version_ 1693728899736797184
score 13.209306