Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / Noraini Nasirun … [et al.]

Penyelidikan secara eksperimen sering dilakukan dalam penyelidikan berkaitan pendidikan. Namun begitu kaedah ekperimen terdedah kepada isu yang melibatkan kesahan disebabkan faktor-faktor ekstranus yang memberi pengaruh kepada dapatan kajian. Pengkaji terdahulu telah menggariskan 12 ancaman yang mel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nasirun, Noraini, Muhamad Noor, Sarina, Yusoff, Rushami Zein, Othman, Abdul Aziz
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED) 2016
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42625/1/42625.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42625/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.42625
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.426252021-03-02T07:25:00Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42625/ Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / Noraini Nasirun … [et al.] Nasirun, Noraini Muhamad Noor, Sarina Yusoff, Rushami Zein Othman, Abdul Aziz Management. Industrial Management Personnel management. Employment management Penyelidikan secara eksperimen sering dilakukan dalam penyelidikan berkaitan pendidikan. Namun begitu kaedah ekperimen terdedah kepada isu yang melibatkan kesahan disebabkan faktor-faktor ekstranus yang memberi pengaruh kepada dapatan kajian. Pengkaji terdahulu telah menggariskan 12 ancaman yang melibatkan kesahan dalaman. 12 ancaman ini telah dikategorikan kepada tiga pengaruh ancaman iaitu peserta kajian, rawatan dan prosedur. Artikel ini ditulis dengan tujuan untuk membincangkan bagaimana penyelidik menangani isu berkaitan dengan kesahan dalaman. Penyelidikan ini menggunakan pendekatan kuasi esperimen bagi melihat sejauh mana pengajaran dan pembelajaran secara atas talian melalui blended learning dapat memberi kesan kepada pembolehubah yang dikaji. Penyelidik juga turut menggunakan kursus pendidikan keusahawanan (ENT300) bagi semester Disember 2014 hingga April 2015 sebagai konteks kajian. Kesimpulan dan saranan untuk kajian akan datang juga turut dibincangkan di dalam kajian ini. Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED) 2016 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42625/1/42625.pdf Nasirun, Noraini and Muhamad Noor, Sarina and Yusoff, Rushami Zein and Othman, Abdul Aziz (2016) Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / Noraini Nasirun … [et al.]. ASEAN Entrepreneurship Journal (AEJ), 2 (2). pp. 90-97. ISSN 2289-2125
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Management. Industrial Management
Personnel management. Employment management
spellingShingle Management. Industrial Management
Personnel management. Employment management
Nasirun, Noraini
Muhamad Noor, Sarina
Yusoff, Rushami Zein
Othman, Abdul Aziz
Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / Noraini Nasirun … [et al.]
description Penyelidikan secara eksperimen sering dilakukan dalam penyelidikan berkaitan pendidikan. Namun begitu kaedah ekperimen terdedah kepada isu yang melibatkan kesahan disebabkan faktor-faktor ekstranus yang memberi pengaruh kepada dapatan kajian. Pengkaji terdahulu telah menggariskan 12 ancaman yang melibatkan kesahan dalaman. 12 ancaman ini telah dikategorikan kepada tiga pengaruh ancaman iaitu peserta kajian, rawatan dan prosedur. Artikel ini ditulis dengan tujuan untuk membincangkan bagaimana penyelidik menangani isu berkaitan dengan kesahan dalaman. Penyelidikan ini menggunakan pendekatan kuasi esperimen bagi melihat sejauh mana pengajaran dan pembelajaran secara atas talian melalui blended learning dapat memberi kesan kepada pembolehubah yang dikaji. Penyelidik juga turut menggunakan kursus pendidikan keusahawanan (ENT300) bagi semester Disember 2014 hingga April 2015 sebagai konteks kajian. Kesimpulan dan saranan untuk kajian akan datang juga turut dibincangkan di dalam kajian ini.
format Article
author Nasirun, Noraini
Muhamad Noor, Sarina
Yusoff, Rushami Zein
Othman, Abdul Aziz
author_facet Nasirun, Noraini
Muhamad Noor, Sarina
Yusoff, Rushami Zein
Othman, Abdul Aziz
author_sort Nasirun, Noraini
title Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / Noraini Nasirun … [et al.]
title_short Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / Noraini Nasirun … [et al.]
title_full Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / Noraini Nasirun … [et al.]
title_fullStr Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / Noraini Nasirun … [et al.]
title_full_unstemmed Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / Noraini Nasirun … [et al.]
title_sort isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / noraini nasirun … [et al.]
publisher Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED)
publishDate 2016
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42625/1/42625.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42625/
_version_ 1693728899280666624
score 13.160551