Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / Noraini Nasirun … [et al.]
Penyelidikan secara eksperimen sering dilakukan dalam penyelidikan berkaitan pendidikan. Namun begitu kaedah ekperimen terdedah kepada isu yang melibatkan kesahan disebabkan faktor-faktor ekstranus yang memberi pengaruh kepada dapatan kajian. Pengkaji terdahulu telah menggariskan 12 ancaman yang mel...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED)
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42625/1/42625.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42625/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uitm.ir.42625 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.426252021-03-02T07:25:00Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42625/ Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / Noraini Nasirun … [et al.] Nasirun, Noraini Muhamad Noor, Sarina Yusoff, Rushami Zein Othman, Abdul Aziz Management. Industrial Management Personnel management. Employment management Penyelidikan secara eksperimen sering dilakukan dalam penyelidikan berkaitan pendidikan. Namun begitu kaedah ekperimen terdedah kepada isu yang melibatkan kesahan disebabkan faktor-faktor ekstranus yang memberi pengaruh kepada dapatan kajian. Pengkaji terdahulu telah menggariskan 12 ancaman yang melibatkan kesahan dalaman. 12 ancaman ini telah dikategorikan kepada tiga pengaruh ancaman iaitu peserta kajian, rawatan dan prosedur. Artikel ini ditulis dengan tujuan untuk membincangkan bagaimana penyelidik menangani isu berkaitan dengan kesahan dalaman. Penyelidikan ini menggunakan pendekatan kuasi esperimen bagi melihat sejauh mana pengajaran dan pembelajaran secara atas talian melalui blended learning dapat memberi kesan kepada pembolehubah yang dikaji. Penyelidik juga turut menggunakan kursus pendidikan keusahawanan (ENT300) bagi semester Disember 2014 hingga April 2015 sebagai konteks kajian. Kesimpulan dan saranan untuk kajian akan datang juga turut dibincangkan di dalam kajian ini. Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED) 2016 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42625/1/42625.pdf Nasirun, Noraini and Muhamad Noor, Sarina and Yusoff, Rushami Zein and Othman, Abdul Aziz (2016) Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / Noraini Nasirun … [et al.]. ASEAN Entrepreneurship Journal (AEJ), 2 (2). pp. 90-97. ISSN 2289-2125 |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Management. Industrial Management Personnel management. Employment management |
spellingShingle |
Management. Industrial Management Personnel management. Employment management Nasirun, Noraini Muhamad Noor, Sarina Yusoff, Rushami Zein Othman, Abdul Aziz Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / Noraini Nasirun … [et al.] |
description |
Penyelidikan secara eksperimen sering dilakukan dalam penyelidikan berkaitan pendidikan. Namun begitu kaedah ekperimen terdedah kepada isu yang melibatkan kesahan disebabkan faktor-faktor ekstranus yang memberi pengaruh kepada dapatan kajian. Pengkaji terdahulu telah menggariskan 12 ancaman yang melibatkan kesahan dalaman. 12 ancaman ini telah dikategorikan kepada tiga pengaruh ancaman iaitu peserta kajian, rawatan dan prosedur. Artikel ini ditulis dengan tujuan untuk membincangkan bagaimana penyelidik menangani isu berkaitan dengan kesahan dalaman. Penyelidikan ini menggunakan pendekatan kuasi esperimen bagi melihat sejauh mana pengajaran dan pembelajaran secara atas talian melalui blended learning dapat memberi kesan kepada pembolehubah yang dikaji. Penyelidik juga turut menggunakan kursus pendidikan keusahawanan (ENT300) bagi semester Disember 2014 hingga April 2015 sebagai konteks kajian. Kesimpulan dan saranan untuk kajian akan datang juga turut dibincangkan di dalam kajian ini. |
format |
Article |
author |
Nasirun, Noraini Muhamad Noor, Sarina Yusoff, Rushami Zein Othman, Abdul Aziz |
author_facet |
Nasirun, Noraini Muhamad Noor, Sarina Yusoff, Rushami Zein Othman, Abdul Aziz |
author_sort |
Nasirun, Noraini |
title |
Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / Noraini Nasirun … [et al.] |
title_short |
Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / Noraini Nasirun … [et al.] |
title_full |
Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / Noraini Nasirun … [et al.] |
title_fullStr |
Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / Noraini Nasirun … [et al.] |
title_full_unstemmed |
Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / Noraini Nasirun … [et al.] |
title_sort |
isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan / noraini nasirun … [et al.] |
publisher |
Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED) |
publishDate |
2016 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42625/1/42625.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42625/ |
_version_ |
1693728899280666624 |
score |
13.160551 |