Literasi komputer pelajar-pelajar sekolah menengah atas negeri Kedah / Normala Ismail, Zaliha Hussin and Kamal Bahrin Shamsuddin

Pada zaman era teknologi maklumat kini, celik komputer menjadi agenda penting dalam kehidupan seharian. la menjadi salah satu unsur pemangkin kepada kemajuan negara. Objektif utama kajian ini ialah untuk mengukur tahap literasi komputer pelajar-pelajar sekolah menengah atas di Negeri Kedah. la juga...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ismail, Normala, Hussin, Zaliha, Shamsuddin, Kamal Bahrin
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) 2005
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4252/2/4252.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4252/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pada zaman era teknologi maklumat kini, celik komputer menjadi agenda penting dalam kehidupan seharian. la menjadi salah satu unsur pemangkin kepada kemajuan negara. Objektif utama kajian ini ialah untuk mengukur tahap literasi komputer pelajar-pelajar sekolah menengah atas di Negeri Kedah. la juga bertujuan untuk mengenai pasti sama ada terdapat hubungan di antara tahap pendidikan dan tingkat pendapatan ibu bapa dengan tahap literasi komputer pelajar. Selain itu, kajian ini turut mengenai pasti sama ada terdapat hubungan di antara sikap dengan kemahiran menggunakan komputer dalam ukuran tahap literasi komputer pelajar. Data dalam kajian ini diperoleh melalui soal selidik yang telah diedarkan kepada 698 orang pelajar Tingkatan Empat (4), Tingkatan Lima (5) dan Tingkatan Enam (6) Rendah dari duabelas (12) buah sekolah menengah mewakili tujuh (7) daerah di Negeri Kedah iaitu Daerah Baling, Daerah Kubang Pasu, Daerah Pokok Sena, Daerah Pendang, Daerah Yan, Daerah Jerai (Gurun) dan Daerah Sik. Alat ukuran yang digunakan ialah Attitude Toward Computer Scale (ATCS), Computer Self - Efficiency Scale (CSES) dan Minnesota Computer Literacy and Awareness Assessment Test (MCLAAT). Kaedah min, peratusan, Ujian Chi Kuasa Dua dan Ujian Cramer V digunakan bagi mengukur objektif dan menguji hipotesis kajian. Paras keertian 0.05 ditetapkan untuk menerima atau menolak hipotesis nul. Data dari kajian ini dianalisis menggunakan pakej Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 12.0. Dapatan kajian menunjukkan tahap literasi komputer pelajar adalah sederhana tinggi dengan min skor 66.67%. Hasil kajian turut mendapati terdapat hubungan bererti di antara tahap pendidikan dan tingkat pendapatan ibu bapa dengan tahap literasi komputer pelajar. Namun, tidak terdapat hubungan bererti di antara sikap dengan kemahiran dalam ukuran literasi komputer pelajar.