Paparan usahawan Malaysia dalam rancangan televisyen “Lensa” / Ahmad Faisal Mohamed Fiah

Perkembangan teknologi penyiaran dunia telah mewujudkan pembaharuan yang baik di dalam komunikasi masyarakat hingga menghasilkan medium komunikasi yang lebih moden seperti media sosial dan laman web perkongsian video yang dapat memberi manafaat yang positif kepada pengguna. Bermula September 2014, R...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohamed Fiah, Ahmad Faisal
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED) 2016
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42443/1/42443.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42443/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.42443
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.424432021-02-24T05:14:17Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42443/ Paparan usahawan Malaysia dalam rancangan televisyen “Lensa” / Ahmad Faisal Mohamed Fiah Mohamed Fiah, Ahmad Faisal Small business. Medium-sized business Perkembangan teknologi penyiaran dunia telah mewujudkan pembaharuan yang baik di dalam komunikasi masyarakat hingga menghasilkan medium komunikasi yang lebih moden seperti media sosial dan laman web perkongsian video yang dapat memberi manafaat yang positif kepada pengguna. Bermula September 2014, Radio Televisyen Malaysia (RTM) dengan kerjasama Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media telah menerbitkan program televisyen yang dikenali sebagai “Lensa Siswa” yang kemudiannya dikenali sebagai “Lensa” di mana ia turut melibatkan kerjasama sebuah NGO yang dikenali sebagai Persatuan Penyiar Muda Malaysia. “Lensa” adalah program bersifat perkongsian video oleh rakyat dan dalam masa yang sama juga memaparkan video yang dihasilkan oleh pasukan penerbitannya yang terdiri daripada wakil ketiga-tiga entity berkenaan. “Lensa” boleh dianggap sebagai satu dimensi baharu dalam dunia penyiaran Malaysia malahan secara tidak langsung menjadi contoh terhadap “strategi lautan biru” yang hangat diperkatakan masa kini. Antara video atau paparan rakyat yang dipaparkan termasuklah perkembangan dan aktiviti pelbagai usahawan di negara ini. Justeru, dalam kertas persidangan ini, penulis membincangkan pengalaman pasukan penerbitan Lensa dalam sama-sama membantu meningkatkan hasil tambah usahawan di negara ini. Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED) 2016 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42443/1/42443.pdf Mohamed Fiah, Ahmad Faisal (2016) Paparan usahawan Malaysia dalam rancangan televisyen “Lensa” / Ahmad Faisal Mohamed Fiah. ASEAN Entrepreneurship Journal (AEJ), 2 (1). pp. 97-106. ISSN 2289-2125
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Small business. Medium-sized business
spellingShingle Small business. Medium-sized business
Mohamed Fiah, Ahmad Faisal
Paparan usahawan Malaysia dalam rancangan televisyen “Lensa” / Ahmad Faisal Mohamed Fiah
description Perkembangan teknologi penyiaran dunia telah mewujudkan pembaharuan yang baik di dalam komunikasi masyarakat hingga menghasilkan medium komunikasi yang lebih moden seperti media sosial dan laman web perkongsian video yang dapat memberi manafaat yang positif kepada pengguna. Bermula September 2014, Radio Televisyen Malaysia (RTM) dengan kerjasama Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media telah menerbitkan program televisyen yang dikenali sebagai “Lensa Siswa” yang kemudiannya dikenali sebagai “Lensa” di mana ia turut melibatkan kerjasama sebuah NGO yang dikenali sebagai Persatuan Penyiar Muda Malaysia. “Lensa” adalah program bersifat perkongsian video oleh rakyat dan dalam masa yang sama juga memaparkan video yang dihasilkan oleh pasukan penerbitannya yang terdiri daripada wakil ketiga-tiga entity berkenaan. “Lensa” boleh dianggap sebagai satu dimensi baharu dalam dunia penyiaran Malaysia malahan secara tidak langsung menjadi contoh terhadap “strategi lautan biru” yang hangat diperkatakan masa kini. Antara video atau paparan rakyat yang dipaparkan termasuklah perkembangan dan aktiviti pelbagai usahawan di negara ini. Justeru, dalam kertas persidangan ini, penulis membincangkan pengalaman pasukan penerbitan Lensa dalam sama-sama membantu meningkatkan hasil tambah usahawan di negara ini.
format Article
author Mohamed Fiah, Ahmad Faisal
author_facet Mohamed Fiah, Ahmad Faisal
author_sort Mohamed Fiah, Ahmad Faisal
title Paparan usahawan Malaysia dalam rancangan televisyen “Lensa” / Ahmad Faisal Mohamed Fiah
title_short Paparan usahawan Malaysia dalam rancangan televisyen “Lensa” / Ahmad Faisal Mohamed Fiah
title_full Paparan usahawan Malaysia dalam rancangan televisyen “Lensa” / Ahmad Faisal Mohamed Fiah
title_fullStr Paparan usahawan Malaysia dalam rancangan televisyen “Lensa” / Ahmad Faisal Mohamed Fiah
title_full_unstemmed Paparan usahawan Malaysia dalam rancangan televisyen “Lensa” / Ahmad Faisal Mohamed Fiah
title_sort paparan usahawan malaysia dalam rancangan televisyen “lensa” / ahmad faisal mohamed fiah
publisher Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED)
publishDate 2016
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42443/1/42443.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42443/
_version_ 1692994698088546304
score 13.1890135