Paparan usahawan Malaysia dalam rancangan televisyen “Lensa” / Ahmad Faisal Mohamed Fiah
Perkembangan teknologi penyiaran dunia telah mewujudkan pembaharuan yang baik di dalam komunikasi masyarakat hingga menghasilkan medium komunikasi yang lebih moden seperti media sosial dan laman web perkongsian video yang dapat memberi manafaat yang positif kepada pengguna. Bermula September 2014, R...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED)
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42443/1/42443.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42443/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uitm.ir.42443 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.424432021-02-24T05:14:17Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42443/ Paparan usahawan Malaysia dalam rancangan televisyen “Lensa” / Ahmad Faisal Mohamed Fiah Mohamed Fiah, Ahmad Faisal Small business. Medium-sized business Perkembangan teknologi penyiaran dunia telah mewujudkan pembaharuan yang baik di dalam komunikasi masyarakat hingga menghasilkan medium komunikasi yang lebih moden seperti media sosial dan laman web perkongsian video yang dapat memberi manafaat yang positif kepada pengguna. Bermula September 2014, Radio Televisyen Malaysia (RTM) dengan kerjasama Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media telah menerbitkan program televisyen yang dikenali sebagai “Lensa Siswa” yang kemudiannya dikenali sebagai “Lensa” di mana ia turut melibatkan kerjasama sebuah NGO yang dikenali sebagai Persatuan Penyiar Muda Malaysia. “Lensa” adalah program bersifat perkongsian video oleh rakyat dan dalam masa yang sama juga memaparkan video yang dihasilkan oleh pasukan penerbitannya yang terdiri daripada wakil ketiga-tiga entity berkenaan. “Lensa” boleh dianggap sebagai satu dimensi baharu dalam dunia penyiaran Malaysia malahan secara tidak langsung menjadi contoh terhadap “strategi lautan biru” yang hangat diperkatakan masa kini. Antara video atau paparan rakyat yang dipaparkan termasuklah perkembangan dan aktiviti pelbagai usahawan di negara ini. Justeru, dalam kertas persidangan ini, penulis membincangkan pengalaman pasukan penerbitan Lensa dalam sama-sama membantu meningkatkan hasil tambah usahawan di negara ini. Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED) 2016 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42443/1/42443.pdf Mohamed Fiah, Ahmad Faisal (2016) Paparan usahawan Malaysia dalam rancangan televisyen “Lensa” / Ahmad Faisal Mohamed Fiah. ASEAN Entrepreneurship Journal (AEJ), 2 (1). pp. 97-106. ISSN 2289-2125 |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Small business. Medium-sized business |
spellingShingle |
Small business. Medium-sized business Mohamed Fiah, Ahmad Faisal Paparan usahawan Malaysia dalam rancangan televisyen “Lensa” / Ahmad Faisal Mohamed Fiah |
description |
Perkembangan teknologi penyiaran dunia telah mewujudkan pembaharuan yang baik di dalam komunikasi masyarakat hingga menghasilkan medium komunikasi yang lebih moden seperti media sosial dan laman web perkongsian video yang dapat memberi manafaat yang positif kepada pengguna. Bermula September 2014, Radio Televisyen Malaysia (RTM) dengan kerjasama Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media telah menerbitkan program televisyen yang dikenali sebagai “Lensa Siswa” yang kemudiannya dikenali sebagai “Lensa” di mana ia turut melibatkan kerjasama sebuah NGO yang dikenali sebagai Persatuan Penyiar Muda Malaysia. “Lensa” adalah program bersifat perkongsian video oleh rakyat dan dalam masa yang sama juga memaparkan video yang dihasilkan oleh pasukan penerbitannya yang terdiri daripada wakil ketiga-tiga entity berkenaan. “Lensa” boleh dianggap sebagai satu dimensi baharu dalam dunia penyiaran Malaysia malahan secara tidak langsung menjadi contoh terhadap “strategi lautan biru” yang hangat diperkatakan masa kini. Antara video atau paparan rakyat yang dipaparkan termasuklah perkembangan dan aktiviti pelbagai usahawan di negara ini. Justeru, dalam kertas persidangan ini, penulis membincangkan pengalaman pasukan penerbitan Lensa dalam sama-sama membantu meningkatkan hasil tambah usahawan di negara ini. |
format |
Article |
author |
Mohamed Fiah, Ahmad Faisal |
author_facet |
Mohamed Fiah, Ahmad Faisal |
author_sort |
Mohamed Fiah, Ahmad Faisal |
title |
Paparan usahawan Malaysia dalam rancangan televisyen “Lensa” / Ahmad Faisal Mohamed Fiah |
title_short |
Paparan usahawan Malaysia dalam rancangan televisyen “Lensa” / Ahmad Faisal Mohamed Fiah |
title_full |
Paparan usahawan Malaysia dalam rancangan televisyen “Lensa” / Ahmad Faisal Mohamed Fiah |
title_fullStr |
Paparan usahawan Malaysia dalam rancangan televisyen “Lensa” / Ahmad Faisal Mohamed Fiah |
title_full_unstemmed |
Paparan usahawan Malaysia dalam rancangan televisyen “Lensa” / Ahmad Faisal Mohamed Fiah |
title_sort |
paparan usahawan malaysia dalam rancangan televisyen “lensa” / ahmad faisal mohamed fiah |
publisher |
Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED) |
publishDate |
2016 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42443/1/42443.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42443/ |
_version_ |
1692994698088546304 |
score |
13.211869 |