Pengaruh gaya kreatif pengajaran dan pembelajaran terhadap perkembangan potensi diri dan kecemerlangan akademik pelajar MDAB / Norhapizah Mohd Burhan and Roslilee Ab Halim

Kajian ini bertujuan untuk melihat persepsi mahasiswa terhadap gaya pengajaran yang diamalkan oleh pensyarah MDAB ketika di dalam kelas. Kajian ini turut mengenalpasti gaya pembelajaran pelajar MDAB di UiTM Jengka. Selain itu kajian juga dijalankan untuk melihat sejauhmana gaya pengajaran pensyara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Burhan, Norhapizah, Ab Halim, Roslilee
Format: Conference or Workshop Item
Language:Malay
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/38890/1/38890.PDF
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/38890/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.38890
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.388902021-02-19T01:19:16Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/38890/ Pengaruh gaya kreatif pengajaran dan pembelajaran terhadap perkembangan potensi diri dan kecemerlangan akademik pelajar MDAB / Norhapizah Mohd Burhan and Roslilee Ab Halim Mohd Burhan, Norhapizah Ab Halim, Roslilee Performance. Competence. Academic achievement Lectures and lecturing Educational accountability Kajian ini bertujuan untuk melihat persepsi mahasiswa terhadap gaya pengajaran yang diamalkan oleh pensyarah MDAB ketika di dalam kelas. Kajian ini turut mengenalpasti gaya pembelajaran pelajar MDAB di UiTM Jengka. Selain itu kajian juga dijalankan untuk melihat sejauhmana gaya pengajaran pensyarah mempengaruhi perkembangan potensi diri dan kecemerlangan akademik pelajar MDAB. Seramai 133 orang pelajar MDAB bahagian 1 daripada Pra Sains dan Pra Perdagangan telah dipilih sebagai responden di dalam kajian ini. Mereka dipilih secara rawak berlapis (strata) mewakili aliran Pra Sains dan Pra Perdagangan mewakili kelompok sederhana dan kurang potensi berpandukan keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) masing-masing. Metod soalselidik telah digunakan dalam kajian ini. Soal selidiki ini mengandungi tiga bahagian iaitu bahagian A ialah demografi pelajar, bahagian B ialah persepsi mahasiswa terhadap gaya pengqjaran pensyarah dan bahagian C ialah gaya pembelajaran pelajar MDAB. Soal selidik bahagian B merupakan ubahsuai daripada Inventori Persepsi KreatifKhatena & Torrance (1998). Manakala soal selidik bahagian C merupakan ubahsuai daripada lnventori Gaya Pembelajaran Richard M Felder (1998). Data dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik deskriptif iaitu peratusan, min dan sisihan piawai untuk menunjukkan latarbelakang responden kajian,persepsi gaya pengajaran pensyarah dan gaya pembelajaran pelajar. Adalah diharapkan dapatan kajian ini dapat digunapakai bagi menyusun program atau kursus serta latihan yang bersesuaian bagi pensyarah dan pelajar. Secara tidak langsung usaha ini dapat membantu pihak universiti untuk meningkatkan perkembangan potensi dan kecemerlangan pelajar MDAB. 2011 Conference or Workshop Item PeerReviewed text ms http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/38890/1/38890.PDF Mohd Burhan, Norhapizah and Ab Halim, Roslilee (2011) Pengaruh gaya kreatif pengajaran dan pembelajaran terhadap perkembangan potensi diri dan kecemerlangan akademik pelajar MDAB / Norhapizah Mohd Burhan and Roslilee Ab Halim. In: Prosiding KONAKA Konferensi Akademik 2011, 6-7 Disember 2011, Universiti Teknologi MARA Pahang.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language Malay
topic Performance. Competence. Academic achievement
Lectures and lecturing
Educational accountability
spellingShingle Performance. Competence. Academic achievement
Lectures and lecturing
Educational accountability
Mohd Burhan, Norhapizah
Ab Halim, Roslilee
Pengaruh gaya kreatif pengajaran dan pembelajaran terhadap perkembangan potensi diri dan kecemerlangan akademik pelajar MDAB / Norhapizah Mohd Burhan and Roslilee Ab Halim
description Kajian ini bertujuan untuk melihat persepsi mahasiswa terhadap gaya pengajaran yang diamalkan oleh pensyarah MDAB ketika di dalam kelas. Kajian ini turut mengenalpasti gaya pembelajaran pelajar MDAB di UiTM Jengka. Selain itu kajian juga dijalankan untuk melihat sejauhmana gaya pengajaran pensyarah mempengaruhi perkembangan potensi diri dan kecemerlangan akademik pelajar MDAB. Seramai 133 orang pelajar MDAB bahagian 1 daripada Pra Sains dan Pra Perdagangan telah dipilih sebagai responden di dalam kajian ini. Mereka dipilih secara rawak berlapis (strata) mewakili aliran Pra Sains dan Pra Perdagangan mewakili kelompok sederhana dan kurang potensi berpandukan keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) masing-masing. Metod soalselidik telah digunakan dalam kajian ini. Soal selidiki ini mengandungi tiga bahagian iaitu bahagian A ialah demografi pelajar, bahagian B ialah persepsi mahasiswa terhadap gaya pengqjaran pensyarah dan bahagian C ialah gaya pembelajaran pelajar MDAB. Soal selidik bahagian B merupakan ubahsuai daripada Inventori Persepsi KreatifKhatena & Torrance (1998). Manakala soal selidik bahagian C merupakan ubahsuai daripada lnventori Gaya Pembelajaran Richard M Felder (1998). Data dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik deskriptif iaitu peratusan, min dan sisihan piawai untuk menunjukkan latarbelakang responden kajian,persepsi gaya pengajaran pensyarah dan gaya pembelajaran pelajar. Adalah diharapkan dapatan kajian ini dapat digunapakai bagi menyusun program atau kursus serta latihan yang bersesuaian bagi pensyarah dan pelajar. Secara tidak langsung usaha ini dapat membantu pihak universiti untuk meningkatkan perkembangan potensi dan kecemerlangan pelajar MDAB.
format Conference or Workshop Item
author Mohd Burhan, Norhapizah
Ab Halim, Roslilee
author_facet Mohd Burhan, Norhapizah
Ab Halim, Roslilee
author_sort Mohd Burhan, Norhapizah
title Pengaruh gaya kreatif pengajaran dan pembelajaran terhadap perkembangan potensi diri dan kecemerlangan akademik pelajar MDAB / Norhapizah Mohd Burhan and Roslilee Ab Halim
title_short Pengaruh gaya kreatif pengajaran dan pembelajaran terhadap perkembangan potensi diri dan kecemerlangan akademik pelajar MDAB / Norhapizah Mohd Burhan and Roslilee Ab Halim
title_full Pengaruh gaya kreatif pengajaran dan pembelajaran terhadap perkembangan potensi diri dan kecemerlangan akademik pelajar MDAB / Norhapizah Mohd Burhan and Roslilee Ab Halim
title_fullStr Pengaruh gaya kreatif pengajaran dan pembelajaran terhadap perkembangan potensi diri dan kecemerlangan akademik pelajar MDAB / Norhapizah Mohd Burhan and Roslilee Ab Halim
title_full_unstemmed Pengaruh gaya kreatif pengajaran dan pembelajaran terhadap perkembangan potensi diri dan kecemerlangan akademik pelajar MDAB / Norhapizah Mohd Burhan and Roslilee Ab Halim
title_sort pengaruh gaya kreatif pengajaran dan pembelajaran terhadap perkembangan potensi diri dan kecemerlangan akademik pelajar mdab / norhapizah mohd burhan and roslilee ab halim
publishDate 2011
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/38890/1/38890.PDF
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/38890/
_version_ 1692994610235703296
score 13.19449