Pencapaian matematik antara pelajar bumiputera daripada sekolah yang menggunakan bahasa pengantar bahasa melayu dan bahasa cina / Syafiza Saila Samsudin, Hasmiah Bahari and Ung Ling Ling

Kajian ini bertujuan untuk melihat pencapaian matematik antara pelajar bumiputera daripada sekolah yang menggunakan bahasa pengantar Bahasa Melayu dan Bahasa Cina. Kajian dijalankan ke atas pelajar semester satu yang mengikuti pengajian diploma di Universiti Teknologi MARA, Kampus Kota Kinabalu....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Samsudin, Syafiza Saila, Bahari, Hasmiah, Ung, Ling Ling
Format: Research Reports
Language:Malay
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/34926/1/34926.PDF
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/34926/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk melihat pencapaian matematik antara pelajar bumiputera daripada sekolah yang menggunakan bahasa pengantar Bahasa Melayu dan Bahasa Cina. Kajian dijalankan ke atas pelajar semester satu yang mengikuti pengajian diploma di Universiti Teknologi MARA, Kampus Kota Kinabalu. Pelajar-pelajar ini dipilih mengunakan teknik persampelan rawak mudah dari program Diploma Perbankan, Diploma Perakaunan, Diploma Pengajian Perniagaan, Diploma Pengurusan Ladang, Diploma Pentadbiran Awam dan Diploma Sains. Seramai 215 responden telah menjawab soalan yang diberikan kepada mereka. Namun demikian, hanya 114 data sahaja yang dapat digunakan kerana terdapat sesetengah soalan tidak dijawab sepenuhnya oleh pelajar. Penyelidik cuba untuk melihat adakah wujud perbezaan skor markah bagi pelajar yang menghadiri dua jenis sekolah yang berbeza ini. Selain daripada itu, penyelidik juga ingin melihat adakah terdapat perbezaan skor markah bagi pelajar yang dari aliran sains dan bukan sains. Kajian juga seterusnya ingin melihat perbezaan skor markah antara pelajar yang dari program Mengubah Destini Anak Bangsa (MDAB) dan bukan MOAB. Data dianalisis dengan menggunakan SPSS (Statistical Packages for Social Science) dan hasil kajian dibincangkan dalam bab 4 laporan kajian ini. Hasil ujian mendapati tidak ada perbezaan skor markah bagi pelajar yang menghadiri SK dan SRJKC dan juga bagi pelajar dari aliran sains dan bukan sains. Namun, kajian mendapati ada perbezaan skor markah bagi pelajar dari program MOAB dan bukan MOAB. Di akhir kajian, cadangan-cadangan telah dikemukan bagi menghasilkan dapatan yang lebih signifikan. Maka dengan itu, cadangan boleh di ajukan kepada pihak sekolah agar pencapaian pelajar dapat ditingkatkan di masa akan datang.