Keberkesanan kaedah SINGONIM dalam membantu pelajar mengingat 13 Rukun Solat / Norzira Ahmad
Kajian tindakan ini dijalankan bagi membantu pelajar meningkatkan kemahiran mengingat 13 Rukun Solat menggunakan kaedah “SINGONIM”. Kaedah ini menggabungkan nyanyian dan salah satu kaedah mnemonic iaitu melalui pembentukkan akronim. Responden dalam kajian ini terdiri daripada 38 orang pelajar semest...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | Malay |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/34217/1/34217.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/34217/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uitm.ir.34217 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.342172020-10-20T02:36:52Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/34217/ Keberkesanan kaedah SINGONIM dalam membantu pelajar mengingat 13 Rukun Solat / Norzira Ahmad Ahmad, Norzira Educational technology Learning. Learning strategies Kajian tindakan ini dijalankan bagi membantu pelajar meningkatkan kemahiran mengingat 13 Rukun Solat menggunakan kaedah “SINGONIM”. Kaedah ini menggabungkan nyanyian dan salah satu kaedah mnemonic iaitu melalui pembentukkan akronim. Responden dalam kajian ini terdiri daripada 38 orang pelajar semester dua Diploma Sains Kesetiausahaan (DSK), Jabatan Perdagangan Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin, Perlis (PTSS). Pelajar-pelajar ini didapati tidak dapat mengingati 13 rukun solat dan membezakan antara rukun qalbi, qauli dan fi’li. Bagi membantu kajian ini, beberapa instrumen telah digunakan oleh pengkaji iaitu ujian, pemerhatian tidak berstruktur serta soal selidik. Hasil analisis data mendapati hampir kesemua responden menunjukkan peningkatan positif dalam mengingat 13 rukun solat ini. Peratusan responden menguasai rukun-rukun tersebut telah meningkat daripada 0% semasa ujian pra kepada 82% selepas ujian pos. Manakala berdasarkan pemerhatian dan soal selidik penggunaan kaedah SINGONIM untuk menguasai 13 rukun solat berupaya meningkatkan minat pelajar untuk belajar dan mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan. Keputusan kajian tindakan menunjukkan penggunaan kaedah SINGONIM dapat membantu dalam meningkatkan tahap penguasaan responden dalam kemahiran mengingat. 2019 Conference or Workshop Item PeerReviewed text ms http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/34217/1/34217.pdf Ahmad, Norzira (2019) Keberkesanan kaedah SINGONIM dalam membantu pelajar mengingat 13 Rukun Solat / Norzira Ahmad. In: LEC 2019, 17 & 18 April 2019, Rainbow Paradise Beach Resort, Pulau Pinang. |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
Malay |
topic |
Educational technology Learning. Learning strategies |
spellingShingle |
Educational technology Learning. Learning strategies Ahmad, Norzira Keberkesanan kaedah SINGONIM dalam membantu pelajar mengingat 13 Rukun Solat / Norzira Ahmad |
description |
Kajian tindakan ini dijalankan bagi membantu pelajar meningkatkan kemahiran mengingat 13 Rukun Solat menggunakan kaedah “SINGONIM”. Kaedah ini menggabungkan nyanyian dan salah satu kaedah mnemonic iaitu melalui pembentukkan akronim. Responden dalam kajian ini terdiri daripada 38 orang pelajar semester dua Diploma Sains Kesetiausahaan (DSK), Jabatan Perdagangan Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin, Perlis (PTSS). Pelajar-pelajar ini didapati tidak dapat mengingati 13 rukun solat dan membezakan antara rukun qalbi, qauli dan fi’li. Bagi membantu kajian ini, beberapa instrumen telah digunakan oleh pengkaji iaitu ujian, pemerhatian tidak berstruktur serta soal selidik. Hasil analisis data mendapati hampir kesemua responden menunjukkan peningkatan positif dalam mengingat 13 rukun solat ini. Peratusan responden menguasai rukun-rukun tersebut telah meningkat daripada 0% semasa ujian pra kepada 82% selepas ujian pos. Manakala berdasarkan pemerhatian dan soal selidik penggunaan kaedah SINGONIM untuk menguasai 13 rukun solat berupaya meningkatkan minat pelajar untuk belajar dan mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan. Keputusan kajian tindakan menunjukkan penggunaan kaedah SINGONIM dapat membantu dalam meningkatkan tahap penguasaan responden dalam kemahiran mengingat. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Ahmad, Norzira |
author_facet |
Ahmad, Norzira |
author_sort |
Ahmad, Norzira |
title |
Keberkesanan kaedah SINGONIM dalam membantu pelajar mengingat 13 Rukun Solat / Norzira Ahmad |
title_short |
Keberkesanan kaedah SINGONIM dalam membantu pelajar mengingat 13 Rukun Solat / Norzira Ahmad |
title_full |
Keberkesanan kaedah SINGONIM dalam membantu pelajar mengingat 13 Rukun Solat / Norzira Ahmad |
title_fullStr |
Keberkesanan kaedah SINGONIM dalam membantu pelajar mengingat 13 Rukun Solat / Norzira Ahmad |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan kaedah SINGONIM dalam membantu pelajar mengingat 13 Rukun Solat / Norzira Ahmad |
title_sort |
keberkesanan kaedah singonim dalam membantu pelajar mengingat 13 rukun solat / norzira ahmad |
publishDate |
2019 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/34217/1/34217.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/34217/ |
_version_ |
1685651163922300928 |
score |
13.211869 |