Pengaruh persekitaran dalaman dan rekabentuk kompleks membelibelah ke atas tingkah-laku pembelian pengguna / Salimah Mohd Rashid...[et al.]

Kajian ini dilakukan untuk mengkaji pengaruh rangsangan persekitaran dalaman (muzik, suhu dan warna) dan rekabentuk (rekabentuk dalaman dan keluasan ruang lorong) kompleks membeli-belah ke atas tingkah-laku pembelian pengguna di kompleks serta faktor dominan yang paling mempengaruhi. Dua buah komple...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Rashid, Salimah, Huam, Hon Tat, Thoo, Ai Chin, Md Rasli, Amran, Abd Hamid, Abu Bakar, Baharun, Rohaizat
Format: Conference or Workshop Item
Language:Malay
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33241/1/33241.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33241/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.33241
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.332412020-08-17T09:38:16Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33241/ Pengaruh persekitaran dalaman dan rekabentuk kompleks membelibelah ke atas tingkah-laku pembelian pengguna / Salimah Mohd Rashid...[et al.] Mohd Rashid, Salimah Huam, Hon Tat Thoo, Ai Chin Md Rasli, Amran Abd Hamid, Abu Bakar Baharun, Rohaizat Consumer behavior. Consumers' preferences. Consumer research. Including consumer profiling Consumer satisfaction Kajian ini dilakukan untuk mengkaji pengaruh rangsangan persekitaran dalaman (muzik, suhu dan warna) dan rekabentuk (rekabentuk dalaman dan keluasan ruang lorong) kompleks membeli-belah ke atas tingkah-laku pembelian pengguna di kompleks serta faktor dominan yang paling mempengaruhi. Dua buah kompleks membeli-belah telah dipilih sebagai lokasi kajian iaitu kompleks membeli-belah Aeon Tebrau City dan City Square, Johor Bahru, Malaysia. Jumlah soal selidik yang diedarkan ialah 250 dan 233 daripadanya dikembalikan dan hanya 200 yang lengkap dan digunakan untuk analisis. Data yang diperoleh dianalisis dengan bantuan perisian SPSS (Statistical Package for Social Science) versi 13.0 dengan kaedah analisis deskriptif, ujian-t, ANOVA sehala, korelasi koefisien Pearson dan kaedah Multiple Regression. Hasil kajian mendapati faktor suhu dan keluasan ruang lorong memberi nilai signifikan yang menunjukkan bahawa terdapat perkaitan dengan tingkah-laku pembelian pengguna di lokasi kajian dan faktor keluasan ruang lorong merupakan faktor yang paling dominan. 2010 Conference or Workshop Item PeerReviewed text ms http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33241/1/33241.pdf Mohd Rashid, Salimah and Huam, Hon Tat and Thoo, Ai Chin and Md Rasli, Amran and Abd Hamid, Abu Bakar and Baharun, Rohaizat (2010) Pengaruh persekitaran dalaman dan rekabentuk kompleks membelibelah ke atas tingkah-laku pembelian pengguna / Salimah Mohd Rashid...[et al.]. In: ICOPS 2010 : International Conference on Public Polices & Social Sciences : E-Proceedings, 26 to 27 May 2010, SP Inn Hotel, Sungai Petani Kedah, Malaysia.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language Malay
topic Consumer behavior. Consumers' preferences. Consumer research. Including consumer profiling
Consumer satisfaction
spellingShingle Consumer behavior. Consumers' preferences. Consumer research. Including consumer profiling
Consumer satisfaction
Mohd Rashid, Salimah
Huam, Hon Tat
Thoo, Ai Chin
Md Rasli, Amran
Abd Hamid, Abu Bakar
Baharun, Rohaizat
Pengaruh persekitaran dalaman dan rekabentuk kompleks membelibelah ke atas tingkah-laku pembelian pengguna / Salimah Mohd Rashid...[et al.]
description Kajian ini dilakukan untuk mengkaji pengaruh rangsangan persekitaran dalaman (muzik, suhu dan warna) dan rekabentuk (rekabentuk dalaman dan keluasan ruang lorong) kompleks membeli-belah ke atas tingkah-laku pembelian pengguna di kompleks serta faktor dominan yang paling mempengaruhi. Dua buah kompleks membeli-belah telah dipilih sebagai lokasi kajian iaitu kompleks membeli-belah Aeon Tebrau City dan City Square, Johor Bahru, Malaysia. Jumlah soal selidik yang diedarkan ialah 250 dan 233 daripadanya dikembalikan dan hanya 200 yang lengkap dan digunakan untuk analisis. Data yang diperoleh dianalisis dengan bantuan perisian SPSS (Statistical Package for Social Science) versi 13.0 dengan kaedah analisis deskriptif, ujian-t, ANOVA sehala, korelasi koefisien Pearson dan kaedah Multiple Regression. Hasil kajian mendapati faktor suhu dan keluasan ruang lorong memberi nilai signifikan yang menunjukkan bahawa terdapat perkaitan dengan tingkah-laku pembelian pengguna di lokasi kajian dan faktor keluasan ruang lorong merupakan faktor yang paling dominan.
format Conference or Workshop Item
author Mohd Rashid, Salimah
Huam, Hon Tat
Thoo, Ai Chin
Md Rasli, Amran
Abd Hamid, Abu Bakar
Baharun, Rohaizat
author_facet Mohd Rashid, Salimah
Huam, Hon Tat
Thoo, Ai Chin
Md Rasli, Amran
Abd Hamid, Abu Bakar
Baharun, Rohaizat
author_sort Mohd Rashid, Salimah
title Pengaruh persekitaran dalaman dan rekabentuk kompleks membelibelah ke atas tingkah-laku pembelian pengguna / Salimah Mohd Rashid...[et al.]
title_short Pengaruh persekitaran dalaman dan rekabentuk kompleks membelibelah ke atas tingkah-laku pembelian pengguna / Salimah Mohd Rashid...[et al.]
title_full Pengaruh persekitaran dalaman dan rekabentuk kompleks membelibelah ke atas tingkah-laku pembelian pengguna / Salimah Mohd Rashid...[et al.]
title_fullStr Pengaruh persekitaran dalaman dan rekabentuk kompleks membelibelah ke atas tingkah-laku pembelian pengguna / Salimah Mohd Rashid...[et al.]
title_full_unstemmed Pengaruh persekitaran dalaman dan rekabentuk kompleks membelibelah ke atas tingkah-laku pembelian pengguna / Salimah Mohd Rashid...[et al.]
title_sort pengaruh persekitaran dalaman dan rekabentuk kompleks membelibelah ke atas tingkah-laku pembelian pengguna / salimah mohd rashid...[et al.]
publishDate 2010
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33241/1/33241.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33241/
_version_ 1685651033416531968
score 13.160551