Literasi Media, Cabaran Penyiaran Sosial dan Kelangsungan Industri Televisyen di Malaysia / Md Azalanshah Md Syed and Mohd Nazri Ibrahim.

Artikel ini meneliti perkembangan literasi media dan perkaitannya dengan kelangsungan industri televisyen tempatan. Dekad awal alaf baharu menyaksikan industri televisyen menerima persaingan sengit daripada penyiaran sosial yang lebih menjimatkan kos dan mempunyai capaian yang lebih luas serta berke...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Md Syed, Md Azalanshah, Ibrahim, Mohd Nazri
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Communication and Media Studies, Universiti Teknologi MARA 2018
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/30193/1/30193.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/30193/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.30193
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.301932020-04-30T05:36:13Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/30193/ Literasi Media, Cabaran Penyiaran Sosial dan Kelangsungan Industri Televisyen di Malaysia / Md Azalanshah Md Syed and Mohd Nazri Ibrahim. Md Syed, Md Azalanshah Ibrahim, Mohd Nazri Audiovisual aids. Visual communication Artikel ini meneliti perkembangan literasi media dan perkaitannya dengan kelangsungan industri televisyen tempatan. Dekad awal alaf baharu menyaksikan industri televisyen menerima persaingan sengit daripada penyiaran sosial yang lebih menjimatkan kos dan mempunyai capaian yang lebih luas serta berkesan menyampaikan maklumat khususnya dalam kalangan generasi muda. Kajian ini berhujah bahawa; meskipun penyiaran sosial menjadi pilihan utama generasi hari ini, televisyen masih menjadi suatu entiti yang amat penting dalam proses pemupukan literasi media dalam masyarakat. Pertama, stesen penyiaran awam seperti RTM menjadi pusat sumber kepada masyarakat mengenai polisi dan dasar kerajaan; serta latihan dalam sektor penyiaran negara. Kedua, dalam usaha menyaingi teks budaya global, stesen penyiaran swasta seperti TV3 dan NTV7 memainkan peranan penting dalam menghasilkan pelbagai teks budaya untuk khalayak tempatan berdasarkan garis panduan, kod serta akta yang telah diwartakan oleh kerajaan. Justeru, artikel ini secara tekstual meneroka persediaan serta usaha-usaha stesen penyiaran tempatan untuk bersaing dalam era baharu industri penyiaran disamping mengekalkan peranannya sebagai organisasi penting dalam proses pemupukan literasi media di negara ini. Faculty of Communication and Media Studies, Universiti Teknologi MARA 2018 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/30193/1/30193.pdf Md Syed, Md Azalanshah and Ibrahim, Mohd Nazri (2018) Literasi Media, Cabaran Penyiaran Sosial dan Kelangsungan Industri Televisyen di Malaysia / Md Azalanshah Md Syed and Mohd Nazri Ibrahim. Forum Komunikasi, 13 (1). pp. 15-40. ISSN 0128-2379
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Audiovisual aids. Visual communication
spellingShingle Audiovisual aids. Visual communication
Md Syed, Md Azalanshah
Ibrahim, Mohd Nazri
Literasi Media, Cabaran Penyiaran Sosial dan Kelangsungan Industri Televisyen di Malaysia / Md Azalanshah Md Syed and Mohd Nazri Ibrahim.
description Artikel ini meneliti perkembangan literasi media dan perkaitannya dengan kelangsungan industri televisyen tempatan. Dekad awal alaf baharu menyaksikan industri televisyen menerima persaingan sengit daripada penyiaran sosial yang lebih menjimatkan kos dan mempunyai capaian yang lebih luas serta berkesan menyampaikan maklumat khususnya dalam kalangan generasi muda. Kajian ini berhujah bahawa; meskipun penyiaran sosial menjadi pilihan utama generasi hari ini, televisyen masih menjadi suatu entiti yang amat penting dalam proses pemupukan literasi media dalam masyarakat. Pertama, stesen penyiaran awam seperti RTM menjadi pusat sumber kepada masyarakat mengenai polisi dan dasar kerajaan; serta latihan dalam sektor penyiaran negara. Kedua, dalam usaha menyaingi teks budaya global, stesen penyiaran swasta seperti TV3 dan NTV7 memainkan peranan penting dalam menghasilkan pelbagai teks budaya untuk khalayak tempatan berdasarkan garis panduan, kod serta akta yang telah diwartakan oleh kerajaan. Justeru, artikel ini secara tekstual meneroka persediaan serta usaha-usaha stesen penyiaran tempatan untuk bersaing dalam era baharu industri penyiaran disamping mengekalkan peranannya sebagai organisasi penting dalam proses pemupukan literasi media di negara ini.
format Article
author Md Syed, Md Azalanshah
Ibrahim, Mohd Nazri
author_facet Md Syed, Md Azalanshah
Ibrahim, Mohd Nazri
author_sort Md Syed, Md Azalanshah
title Literasi Media, Cabaran Penyiaran Sosial dan Kelangsungan Industri Televisyen di Malaysia / Md Azalanshah Md Syed and Mohd Nazri Ibrahim.
title_short Literasi Media, Cabaran Penyiaran Sosial dan Kelangsungan Industri Televisyen di Malaysia / Md Azalanshah Md Syed and Mohd Nazri Ibrahim.
title_full Literasi Media, Cabaran Penyiaran Sosial dan Kelangsungan Industri Televisyen di Malaysia / Md Azalanshah Md Syed and Mohd Nazri Ibrahim.
title_fullStr Literasi Media, Cabaran Penyiaran Sosial dan Kelangsungan Industri Televisyen di Malaysia / Md Azalanshah Md Syed and Mohd Nazri Ibrahim.
title_full_unstemmed Literasi Media, Cabaran Penyiaran Sosial dan Kelangsungan Industri Televisyen di Malaysia / Md Azalanshah Md Syed and Mohd Nazri Ibrahim.
title_sort literasi media, cabaran penyiaran sosial dan kelangsungan industri televisyen di malaysia / md azalanshah md syed and mohd nazri ibrahim.
publisher Faculty of Communication and Media Studies, Universiti Teknologi MARA
publishDate 2018
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/30193/1/30193.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/30193/
_version_ 1685650620972793856
score 13.209306